Przy okazji podpisania umowy na fragment S3 z Lubina do legnickiego węzła z A4, minister spraw zagranicznych Grzegorz Schetyna uspokaja, że rząd dogaduje się z Czechami co do kontynuacji trasy po drugiej stronie granicy. – Liczymy, że w 2020 lub 2021 roku dojedziemy do Pragi nie w 5 ale w 2,5-3 godziny – wtóruje mu poseł Robert Kropiwnicki.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma już podpisane umowy z wykonawcami wszystkich pięciu fragmentów drogi ekspresowej od Nowej Soli do Legnicy. Dziś w Legnicy podpisała ostatnią z nich, na zadanie dotyczące S3 od węzła Lubin Południe do połączenia z autostradą A4. Przetarg na to zadanie wygrało konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman S.A. Wartość umowy to 786 mln zł. Cały odcinek od Nowej Soli do Legnicy będzie kosztował więc 2,7 mld zł. Zakończenie prac i oddanie do ruchu jest planowane na koniec 2018 roku.
Trwają procedury przetargowe na odcinek Legnica – Bolków z obwodnicą Bolkowa. Za kilka tygodni GDDKiA ma być gotowe do podpisania umów także na tę inwestycję. Przewidywany koszt: ok 1,5 mld zł.
Pozostanie fragment z Bolkowa do Lubawki, mający według szacunków GDDKiA kosztować ok. 3 mld zł. Jego realizacja jest uzależniona od zaangażowania Czechów, którzy powinni równocześnie z Polakami przystąpić do budowy trasy po swojej stronie. To umożliwi sfinansowania trasy z unijnych pieniędzy. I wpięcie polskiej ekspresówki w system autostrad na południu Europy.
- W przyszłym roku rząd Polski i rząd Czech złożą wspólny wniosek do programu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility) – deklaruje Piotr Borys, doradca ministra Schetyny. – Zakończenie inwestycji powinno nastąpić w roku 2020.
Poseł Robert Kropiwnicki szacuje czas oddania ostatniego południowego odcinka S3 nieco ostrożniej na rok 2021.
- Odcinek S3 z Nowej Soli do A4 to strategiczna inwestycja nie tylko dla Dolnego Śląska, ale dla całej struktury komunikacyjnej naszego kraju – podkreśla minister Schetyna. – Złożenie podpisów pod umową zamyka etap budowania połączenia Dolnego Śląska z północą Polski. Jednocześnie wpisuje się w wielki projekt stworzenia kanału komunikacyjnego między północą a południem Europy.
W sumie już od 2018 roku kierowcy będą mieli do dyspozycji ponad 400 km trasy ekspresowej S3 od Szczecina do Bolkowa.
Legnica będzie miejscem szczególnym, bo tu droga ekspresowa S3 północ – południe będzie przecinać się z autostradą A4 wschód – zachód. Na obrzeżach miasta powstanie bezkolizyjny węzeł Legnica II o powierzchni 90 hektarów (tyle co 150 boisk piłkarskich). W ramach budowy węzła powstaną 3 wiadukty uwzględniające docelowy przekrój autostrady A4 po jej rozbudowie, tj. dobudowaniu trzeciego pasa ruchu, pasa awaryjnego i jezdni zbierająco-rozprowadzających.
RYC. GDDKiA