Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  wiadomości  >  Current Article

Elektryczne autobusy MPK itd. Legnica rusza z prądem

Przez   /   11/07/2019  /   No Comments

Legnica musi stopniowo wymieniać tabor Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego na autobusy elektryczne i budować infrastrukturę do obsługi takich pojazdów. Zgodnie z konsultowaną właśnie strategią elektromobilności, w latach 2020-2023 miasto powinno kupić co najmniej 7 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych, a w latach 2024-2028 minimum 13 kolejnych. Wymiana floty nie ominie też Straży Miejskiej, LPWiK oraz LPGK.

Prezydent Tadeusz Krzakowski opublikował w internecie projekt strategii elektromobilności dla Legnicy i ogłosił konsultacje społeczne w sprawie tego dokumentu. Można się z nim zapoznać POD TYM LINKIEM.

Przyjęta w 2018 roku Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych wymusza na samorządach działania, dzięki którym zamiast pojazdów spalinowych coraz częściej będziemy widzieć na ulicach zeroemisyjne auta o napędzie elektrycznym. Ma to pozytywnie wpłynąć na ograniczenie hałasu i zanieczyszczenia powietrza.

W ciągu najbliższych 6 lat Urząd Miasta w Legnicy musi wymienić 30 procent aut w swoich jednostkach na zeroemisyjne.  Już od 1 stycznia 2020 r. zeroemisyjny musi być co 10 użytkowany przez nie pojazd. To duże wyzwanie, bo poza trzema ogólnodostępnymi punktami doładowania dla samochodów elektrycznych (Ferio, Auchan, BP) Legnica nie posiada nawet niezbędnej infrastruktury. Obecnie ani w komunikacji publicznej, ani przy innych zadaniach gospodarki komunalnej nie są wykorzystywane pojazdy elektryczne (jeśli nie liczyć kilku wolnobieżnych meleksów pomocnych w pielęgnacji zieleni)

We flocie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy jest za to 10 ponaddwudziestoletnich Neoplanów N4020 oraz 5 przestarzałych Solarisów Urbino z roku 2010 i 2001 o normie spalania Euro 2. W najbliższym czasie wszystkie one muszą trafić do kasacji albo zostać wymienione na zeroemisyjne autobusy elektryczne. Władze Legnicy liczą, że uda się przeprowadzić te zakupy z wykorzystaniem finansowania zewnętrznego.

Firma Trako, która na zamówienie miasta przygotowała projekt strategii, rekomenduje linie autobusowe nr 5, 6, 23 oraz  24 (Domejki – Iwaszkiewicza) do całkowitej elektryfikacji. Częściowo zelektryfikowane mają zostać linie 15 i 16 (na lotnisko). “Elektryfikacja linii będzie prowadzona etapami, stopniowo do przeprowadzanych zakupów nowego taboru” – zalecają autorzy opracowania. “Uzupełniająco autobusy elektryczne akumulatorowe będą kursowały na liniach 3, 8 i 18 w porach o zmniejszonym zapotrzebowaniu na pojazdy na liniach całkowicie lub częściowo zelektryfikowanych”.  W związku z tym niezbędne będzie uruchomienie na obsługiwanych trasach trzech stacji szybkiego ładowania dedykowanych dla 18 autobusów elektrycznych w ruchu. Dwie ładowarki mają stanąć pod siedzibą MPK przy ul. Domejki, jedna na pętli przy szpitalu.

Do końca 2020 roku Legnickie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej powinno wymienić 4 (z 34) pojazdów osobowych i ciężarowych na zeroemisyjne lub niskoemisyjne. Straż Miejska w Legnicy powinna posiadać przynajmniej dwa pojazdy zeroemisyjne, w tym jeden do końca 2020 r. W przypadku Legnickiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej  zapotrzebowanie na pojazdy zeroemisyjne wynosi 21 sztuk (w tym 7 do końca 2020 r.).

Łącznie do zadań publicznych Legnica powinna zakupić przed rokiem 2025 aż 40 pojazdów zeroemisyjnych. Część to będą auta elektryczne, reszta – zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG), więc konieczna będzie również rozbudowa infrastruktury do tankowania CNG.

Autorzy strategii elektromobilności dla Legnicy wskazują też na szereg innych działań niezbędnych przy jej wdrażaniu. Zalecają rozbudowę (w zakresie funkcjonalności, ale też nowych lokalizacji) inteligentnego zintegrowanego systemu zarządzania ruchem i transportem publicznym. Począwszy od roku 2019 miasto musi koordynować i wspierać tworzenie sieci ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych, np. zwalniając je z podatku od nieruchomości. Rozszerzona ma zostać strefa płatnego parkowania, a dodatkowo strategia zakłada wyznaczenie strefy bezpłatnego parkowania dla pojazdów zeroemisyjnych. Plany przewidują też m.in. budowę węzła przesiadkowego wraz z parkingami przy dworcu PKP, parkingów dla hulajnóg przy szkołach, dróg rowerowych oraz sieci stacji ładowania rowerów elektrycznych. Rozszerzony zostanie system roweru miejskiego, a w stacjach obok klasycznych rowerów pojawią się rowery z silnikiem elektrycznym wspomagającym jazdę.

FOT. PIXABAY.COM

 

 

 

    Drukuj       Email
  • Publikowany: 1834 dni temu dnia 11/07/2019
  • Przez:
  • Ostatnio modyfikowany: Lipiec 11, 2019 @ 11:46 am
  • W dziale: wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

1555353_1715321747

Rowerzyści mogą legalnie wjechać na Rynek w Legnicy

Read More →