PWSZ1
Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  styl życia  >  Current Article

Miejski Rzecznik Konsumentów doradza seniorom

Przez   /   05/11/2012  /   No Comments

Agnieszka Romanowska, miejski rzecznik konsumentów radzi starszym osobom jak świadomie i mądrze kupować.

Nakłanianie do dokonywania kredytowanych zakupów na pokazach, wymuszenia podpisania umów o telefon lub telewizję przez przedstawicieli handlowych, montowanie niskiej jakości drzwi czy piecyków gazowych przez tzw. domokrążców  ? to tylko niektóre problemy konsumentów seniorów. Jakie jest ich źródło? Przede wszystkim zbyt duże zaufanie do sprzedawcy, wrodzona życzliwość i nieumiejętność zdecydowanego odmawiana. W efekcie taka postawa jest wykorzystywana przez nieuczciwych przedsiębiorców. Stosują oni liczne chwyty marketingowe, często wręcz agresywne socjotechniki w celu nakłonienia takiej osoby do podpisania umowy.

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że prawie połowa konsumentów powyżej 60 roku życia nie czyta podpisywanych umów. Dla większości problemem jest drobny druk, dla innych umowy są zbyt długie, a ich język niezrozumiały.

Własny podpis należy szanować i mieć świadomość, że skoro się coś podpisuje, to znaczy że zgadzamy się na wszystko, co zostało napisane ponad podpisem. Osoby w wieku senioralnym często nie zdają sobie sprawy, że nikt oprócz Sądu (ale tylko w kilku przypadkach określonych prawem) nie jest w stanie unieważnić ich własnoręcznego podpisu.

Wolny rynek daje wiele możliwości ? konsument może dokonać wyboru pomiędzy szerokim wachlarzem towarów i usług, a dzięki rozwojowi nowoczesnych technologii większość umów można już zawrzeć nie wychodząc z domu, na przykład przez telefon lub korzystając z internetu. Dlatego należy z dużą dozą ostrożności podchodzić to rozmów telefonicznych, w których proponuje się konsumentom atrakcyjne towary i usługi. Należy zdwoić czujność w sytuacji, kiedy osoba dzwoniąc żąda podania jakichkolwiek danych osobowych.

Należy też zawsze zapoznać się z regulaminem internetowego usługodawcy, zanim wpisze się swoje dane osobowe do jakiejś bazy internetowej i  ?kliknie się w okienko akceptuję regulamin?. Taka akceptacja często kończy się otrzymaniem listu z wezwaniem do zapłaty określonej sumy pieniężnej.

Pamiętajmy, że wszyscy jesteśmy konsumentami, niezależnie od pory dnia i roku, wieku czy zasobności portfela.

 

źródło: legnica.eu

    Drukuj       Email
  • Publikowany: 2877 dni temu dnia 05/11/2012
  • Przez:
  • Ostatnio modyfikowany: Listopad 5, 2012 @ 10:34 am
  • W dziale: styl życia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

vaccination-2722937_1920

Legnica łamie się w sprawie szczepionek HPV? Za późno

Read More →