Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  gospodarka i finanse  >  Current Article

Marszałek chce przejąć i ożywić martwe linie kolejowe

Przez   /   05/10/2018  /   2 Comments

Samorząd województwa dolnośląskiego zapowiada przejęcie od PKP 22 odcinków nieczynnych linii kolejowych, ich odtworzenie i przywrócenie do życia. Pociągi miałyby wrócić m.in. na linie z Legnicy przez Złotoryję do Lwówka Śląskiego i do Marciszowa oraz na trasę Chojnów – Przemków. Marszałek liczy na unijne środki z rządowego Funduszu Kolejowego.

 

Na liście przedstawionej podczas konferencji prasowej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego są m.in. linie Jerzmanice Zdrój – Lwówek Śląski (nr 284) i Lwówek Śląski – Jelenia Góra (nr 283), o które od dwóch lat walczą samorządowcy ze Złotoryi, Lwówka Śląskiego, Pielgrzymki i Wlenia. Ponadto marszałek zamierza przejąć rozebraną w dużej mierze linię kolejową nr 312 z Marciszowa do Jerzmanic Zdroju oraz linie Chojnów – Rokitki (nr 316) oraz Rokitki – Przemków Odlewania (nr 303). Po odbudowaniu miały by po nich kursować pociągi marszałkowskich Kolei Dolnośląskich z Legnicy w kierunku Marciszowa, Jeleniej Góry, Przemkowa… Zdecydowanie poprawi się cały system komunikacji, co będzie przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu obszaru rozciągającego się od Złotoryi po Wleń i Marciszów, gdzie dziś kolej nie dociera. Mieszkańcy zyskają nowe połączenia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku, a turyści łatwiejszy dojazd do wielu turystycznych atrakcji w naszym regionie. Z sieci będą też mogli korzystać przewoźnicy towarowi. Trwa uzgadnianie warunków ze spółkami PKP S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe, do których obecnie należą obiekty będące w zainteresowaniu marszałka.

- Jesteśmy zdecydowani przejąć te linie. Chcemy je wyremontować i ponownie wykorzystać – mówi marszałek Cezary Przybylski. - Mamy najlepszego w Polsce przewoźnika regionalnego – Koleje Dolnośląskie, który znakomicie się rozwija i tylko w 2017 roku przewiózł blisko 10 mln pasażerów. Ta liczba z roku na rok rośnie i to jest najlepszy dowód na to, że koleje powinny rozszerzać swoją ofertę, bo takie są oczekiwania i potrzeby mieszkańców. Są przez nich coraz chętniej wykorzystywanym środkiem transportu. To jest dla nas naturalne wyzwanie, które podejmujemy, i które chcemy zrealizować

-  Połączenia bezpośrednie z Wrocławiem otrzymają stolice 4 powiatów, czyli Kamienna Góra, Lwówek Śląski, Góra i Złotoryja, oraz 13 innych miast i kilka gmin o łącznej populacji ponad 225 tysięcy Dolnoślązaków – zapowiada radny wojewódzki Patryk Wild. Jego zdaniem przywrócenie do życia nieczynnych linii kolejowych będzie miało fundamentalny wpływ na dalszy rozwój turystyki w regionie.

- Dotychczasowe doświadczenia związane z przejmowaniem linii kolejowych nr 326 Wrocław Zakrzów – Trzebnica oraz nr 311 Szklarska Poręba Górna – granica Państwa (Harrachov) oraz przekazanie ich do zarządzania podległej samorządowi jednostce Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei są dowodem na to, że potrafimy z sukcesem przywrócić je do życia i odpowiednio wykorzystać. Nasze spółka- Koleje Dolnośląskie – dysponuje obecnie 57. nowoczesnymi pociągami, którymi obsługuje ponad 300 połączeń każdego dnia. Bez żadnego problemu poradzimy sobie z dodatkowymi zadaniami przewozowymi – mówi marszałek Cezary Przybylski.

Temat nie jest nowy a entuzjazm może studzić chociażby historia linii nr 284 z Jerzamnic Zdroju do Lwówka Śląskiego. Jeszcze w 2014 roku zarząd województwa podjął uchwałę w sprawie zamiaru przejęcia linii kolejowej nr 284. Mimo tego do dziś znajduje się ona w posiadaniu PKP PLK. I jest tak mimo wysiłków włodarzy gmin położonych przy nieczynnych torowiskach. Liderem w tych działaniach jest burmistrz Złotoryi Robert Pawłowski, który w grudniu 2016 roku zainicjował cykl roboczych spotkań zmierzających do wskrzeszenia połączeń pasażerskich przez Złotoryję i Lwówek Śląski. Jego zdaniem, nawet gdyby trzeba było najbardziej zniszczony odcinek między Jerzmanicami Zdrój a Lwówkiem Śląskim budować od zera, jest to realne ze względu na 67 mld zł ze środków unijnych, zarezerwowanych na inwestycje kolejowe. To suma nie do  wydania dla PKP PLK, więc samorząd wojewódzki ma szansę uszczknąć z niej kilkadziesiąt a może kilkaset milionów złotych na rozbudowę swojej sieci komunikacyjnej.

 

Wykaz planowanych do przejęcia odcinków linii kolejowych

L.p. Nr linii Początek odcinka Koniec odcinka
1 340 Mysłakowice Karpacz
2 308 Ogorzelec Jelenia Góra
3 322 Kłodzko Nowe Stronie Śląskie
4 372 Bojanowo Góra Śląska
5 869/291 Wałbrzych Szczawienko Boguszów Gorce
6 316 Chojnów Rokitki
7 317 Gryfów Śląski Mirsk
8 336 Mirsk Świeradów-Zdrój
9 310 Kobierzyce Piława Górna
10 283 Jelenia Góra Lwówek Śląski
11 284 Jerzmanice-Zdrój Lwówek Śląski
12 303 Rokitki Przemków Odlewnia
13 345 Kamienna Góra Ogorzelec
14 312 Marciszów Jerzmanice Zdrój
15 302 Strzegom Marciszów
16 335 Henryków Targowica
17 319 Strzelin Łagiewniki
18 317 Lubomierz Gryfów Śląski
19 318 Srebrna Góra Bielawa Zachodnia
20 330 Kamienna Góra Okrzeszyn
21 327 Nowa Ruda Słupiec Radków
22 318 Srebrna Góra Nowa Ruda Słupiec

 

 

  Populacja Gminy[tys] Powiat
Bielawa 30,3
Góra 20,4 35,8
Kamienna Góra 19,5 44,2
Lwówek Śląski 17,4 46,8
Mysłakowice 10,3
Kowary 11,8
Karpacz  4,9
Radków 9,2
Lądek Zdrój 8,5
Stronie śląskie  7,6
Nowa Ruda- Słupiec  11
Lubomierz  6,1
Mirsk  8,7
Świeradów Zdrój 4,3
Szczawno- Zdrój  5,9
Niemcza  5,7
Bolków  10,7
Stoszowice 5,6
Jordanów Śląski 3,1
Pielgrzymka 4,7
Złotoryja  20,9 44,4

Źródło: UMWD, oprac. PEKA

FOT. URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO

    Drukuj       Email

2 komentarze

  1. Zbadaliśmy temat. Marszałkowi nic do toalety. Odpłatność wprowadziło PKP. http://24legnica.pl/podroznym-nielatwo-zrobic-siusiu-na-dworcu-w-legnicy/

  2. olek pisze:

    Niech ten Marszałek najpierw poczyta wpisy na elegnickie.
    Jakiś dojeżdżający gość ciągle wypomina nieudolność KD we wprowadzeniu odpłatności za WC.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

tygodnik10

Ile milionów zarobili prezesi KGHM w roku 2023?

Read More →