Ponad 28,7 mln zł będzie kosztowała dokumentacja na budowę i rozbudowę autostrady A4 od Legnicy do Wrocławia. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jeszcze w tym półroczu planuje podpisać umowę z konsorcjum firm Multiconsult z Warszawy i IVIA z Katowic na to zadanie
“Oferta konsorcjum firm Multiconsult z Warszawy – Lider, IVIA z Katowic – Partner okazała się najkorzystniejszą w przetargu na Opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej i Programem funkcjonalno-użytkowym wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla zadania pn.: „Budowa/rozbudowa autostrady A4 Legnica Południe (z węzłem) – Wrocław Wschód (bez węzła)/węzeł Stary Śleszów (z węzłem) i budowa drogi ekspresowej S5 Sobótka-Bolków”. Firma zadeklarowała wykonanie prac za kwotę 28 757 400,00 zł. Jeśli od dokonanego wyboru oferty nie wpłynie odwołanie, zamawiający planuje jeszcze w tym półroczu podpisanie umowy” – informuje w komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu.
GDDKiA planuje przebudowę autostrady A4 na długości od Krzyżowej od Wrocławia. Inwestycja została pozielona na dwie części. Osobno ogłoszono przetarg na dokumentację odcinka Krzyżowa – Legnica (36 km), osobno na dokumentację 80-kilometrowego odcinka bliżej Wrocławia.
Jakie warianty budowy/ rozbudowy A4 wraz z budową drogi S3 pozostają aktualne?
Pierwszy wariant przewiduje, że autostrada między węzłami Legnica Południe a Wrocław Wschód pobiegnie po istniejącym śladzie, zostanie tylko rozbudowana. Po rozbudowie będzie mieć trzy pasy ruchu wraz z pasem awaryjnym. Konieczna będzie przebudowa węzłów i obiektów inżynierskich.
W drugim i trzecim wariancie przebudowy autostrady A4 kluczowy jest nowy węzeł Wichrów, który ma powstać w okolicy Kostomłotów, czyli mniej więcej w połowie trasy z Legnicy do Wrocławia. Między węzłem Legnica Południe a węzłem Wichrów autostrada będzie rozbudowana po istniejącym śladzie. Od węzła Wichrów w kierunku Wrocławia pobiegnie w nowym korytarzu (innym w każdym z tych wariantów). Droga będzie mieć dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny.
GDDKiA informuje, że wszystkie warianty A4 i S5 zostaną zaprojektowane w taki sposób, aby przebiegały możliwie jak najdalej od zabudowań, z zachowaniem dróg poprzecznych łączących miejscowości. Ponadto w wariantach, które przewidują budowę A4 w nowym korytarzu, uwzględnione będą m.in. podwarianty całkowicie omijające obszary Natura 2000. Na etapie opracowywania STEŚ-R organizowane będą spotkania informacyjne z udziałem mieszkańców wszystkich gmin, przez które będą przebiegały warianty A4 i S5. Szczegółowo zostaną przedstawione wszystkie możliwe warianty przebiegu A4 i S5.
Autostrada A4 stanowi kręgosłup układu komunikacyjnego Dolnego Śląska. Należy do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego sieci TEN-T oraz jest częścią drogi międzynarodowej E40 o długości 8500 km (przebiega przez Belgię, Francję, Niemcy, Polskę, Ukrainę, Rosję i Kazachstan) i E462 na odcinku Mysłowice – Balice. Na terenie Polski przebiega od granicy z Niemcami w Jędrzychowicach koło Zgorzelca do przejścia granicznego z Ukrainą Korczowa – Krakowiec. Autostrada A4 na terenie Polski ma ok. 666 km długości, tym samym jest najdłuższą autostradą w naszym kraju.
FOT. MICHAŁ SOROKO/ GDDKiA
RYC. GDDKIA