Agnieszka Romanowska, miejski rzecznik konsumentów radzi starszym osobom jak świadomie i mądrze kupować.
Nakłanianie do dokonywania kredytowanych zakupów na pokazach, wymuszenia podpisania umów o telefon lub telewizję przez przedstawicieli handlowych, montowanie niskiej jakości drzwi czy piecyków gazowych przez tzw. domokrążców ? to tylko niektóre problemy konsumentów seniorów. Jakie jest ich źródło? Przede wszystkim zbyt duże zaufanie do sprzedawcy, wrodzona życzliwość i nieumiejętność zdecydowanego odmawiana. W efekcie taka postawa jest wykorzystywana przez nieuczciwych przedsiębiorców. Stosują oni liczne chwyty marketingowe, często wręcz agresywne socjotechniki w celu nakłonienia takiej osoby do podpisania umowy.
Z badań przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że prawie połowa konsumentów powyżej 60 roku życia nie czyta podpisywanych umów. Dla większości problemem jest drobny druk, dla innych umowy są zbyt długie, a ich język niezrozumiały.
Własny podpis należy szanować i mieć świadomość, że skoro się coś podpisuje, to znaczy że zgadzamy się na wszystko, co zostało napisane ponad podpisem. Osoby w wieku senioralnym często nie zdają sobie sprawy, że nikt oprócz Sądu (ale tylko w kilku przypadkach określonych prawem) nie jest w stanie unieważnić ich własnoręcznego podpisu.
Wolny rynek daje wiele możliwości ? konsument może dokonać wyboru pomiędzy szerokim wachlarzem towarów i usług, a dzięki rozwojowi nowoczesnych technologii większość umów można już zawrzeć nie wychodząc z domu, na przykład przez telefon lub korzystając z internetu. Dlatego należy z dużą dozą ostrożności podchodzić to rozmów telefonicznych, w których proponuje się konsumentom atrakcyjne towary i usługi. Należy zdwoić czujność w sytuacji, kiedy osoba dzwoniąc żąda podania jakichkolwiek danych osobowych.
Należy też zawsze zapoznać się z regulaminem internetowego usługodawcy, zanim wpisze się swoje dane osobowe do jakiejś bazy internetowej i ?kliknie się w okienko akceptuję regulamin?. Taka akceptacja często kończy się otrzymaniem listu z wezwaniem do zapłaty określonej sumy pieniężnej.
Pamiętajmy, że wszyscy jesteśmy konsumentami, niezależnie od pory dnia i roku, wieku czy zasobności portfela.
źródło: legnica.eu