- Dolnośląski Plan Transportowy zakłada uruchomienie linii komunikacyjnej łączącej Legnicę i Jelenią Górę przez Złotoryję i Lwówek Śląski (linie 283 i 284) – informuje wicemarszałek Dolnego Śląska Tymoteusz Myrda. – Kiedy będziemy mogli to zrobić? To zależy od tego, w jakim terminie poprawiony zostanie stan techniczny na czynnych fragmentach trasy, którymi dziś zarządza PKP PLK.
Wobec takich deklaracji wicemarszałka próbowaliśmy ustalić, kiedy spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przewiduje przeprowadzić modernizację linii kolejowej 284 Legnica – Jerzmanice Zdrój i jaki będzie jej zakres. Z odpowiedzi Mirosława Siemieńca, rzecznika prasowego PKP PLK, nie wynika, że stan techniczny linii 284 poprawi się w najbliższym czasie.
- Na tej linii prowadzone są bieżące prace utrzymaniowe dla zapewnienia bezpiecznego ruchu towarowego. Tygodniowo linią przejeżdża ok. 80 pociągów – twierdzi Mirosław Siemieniec. Kwestię modernizacji pomija milczeniem. Zamiast tego zapewnia, że “nie ma planów wyłączenia tego odcinka z sieci zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.”.
- Czynny odcinek linii kolejowej Legnica – Jerzmanice Zdrój nr 284 ma ważne znaczenie w ruchu towarowym w regionie Dolnego Śląska – stanowi szlak transportowy do huty miedzi w Legnicy i jest trasą wywozu kruszywa z kopalni w okolicach Jerzmanic Zdr.
Mirosław Siemieniec zignorował nasze pytanie, czy PKP PLK bierze pod uwagę potrzebę budowy drugiego toru na odcinku między Legnicą a Złotoryją, zgodnie z wstępnymi założeniami przyszłej Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego. Ale potwierdził deklarację wicemarszałka Tymoteusza Myrdy: – W ramach prac planistycznych, dotyczących Regionalnego Programu Operacyjnego na przyszłą perspektywę finansową 2021-2027, rozważane jest utworzenie ciągu Lwówek Śl. – Legnica.
Ze wzgledu na brak kolei pasażerskiej powiaty złotoryjski i lwówecki stanowią obszar wykluczenia transportowego. Lokalni samorządowcy od lat dobijają się u władz PKP i włodarzy Dolnego Śląska o działania, dzięki którym pociągi osobowe wrócą do Złotoryi i Lwówka Śląskiego. Sprawa powinna nabrać przyspieszenia dzięki rządowemu programowi Kolej+.
- Ciąg linii kolejowych Lwówek Śl./Złotoryja – Legnica – Wrocław wpisuje się założenia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 roku – zwraca uwagę Mirosław Siemieniec.
Nabór wniosków do Programu został ogłoszony 26 maja 2020 r. Informacja o naborze i jego warunkach została przekazana do wszystkich urzędów marszałkowskich i wojewodów. Według Siemieńca, samorząd Dolnego Śląska będzie mógł pozyskać i sfinansować dokumentację projektową dla odcinka linii kolejowej nr 284 Legnica-Jerzmanice Zdrój, a następnie zrealizować prace budowlane.
Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, PKP w ubiegłym roku przekazała samorządowi województwa dolnośląskiego nieczynną linię kolejową nr 284 Jerzmanice Zdrój – Lwówek Śląski.
FOT. PIOTR KANIKOWSKI