Trwają prace planistyczne dotyczące przebudowy autostrady A4. Zapowiedź likwidacji 8 węzłów budzi niepokój wśród samorządowców i przedsiębiorców prowadzących działalność w gminach przyległych do tej trasy. W Sejmie wspiera ich legnicki poseł Robert Kropiwnicki.
“Czy istnieje możliwość nowelizacji przepisów prawa tak, aby zjazdy z autostrady A4 na odcinku Krzyżowa – Wrocław mogły pozostać w obecnym kształcie?” – pyta w interpelacji do ministra infrastruktury i budownictwa.
Obecne przepisy wymuszają likwidację 8 węzłów, bo są położone zbyt blisko siebie albo prowadzą na drogi niższej kategorii niż wojewódzkie. Przy okazji przebudowy planowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (dostosowania jej do parametrów obowiązujących na autostradach) mają zniknąć zjazdy: Jadwisin, Lubiatów, Legnickie Pole, Mikołajowice, Wądroże Wielkie, Udanin, Jarosław i Pietrzykowice.
Zdaniem posła Roberta Kropiwnickiego, przy tak ważnej dla regionu zmianie nie można zapominać o przedsiębiorcach, którzy zlokalizowali w sąsiedztwie A4 swoje zakłady. “Droga A4 na tym odcinku została wybudowana w latach 30. XX wieku przez ówczesnych gospodarzy tego terenu. Od tamtego czasu stanowi ona główną oś komunikacyjną Dolnego Śląska, wszystkie drogi niższych kategorii były ukierunkowane na dojazd do A4, z tego względu zamknięcie wielu zjazdów spowoduje odcięcie niektórych miejscowości i terenów inwestycyjnych od tej ważnej arterii drogowej. Wiele zakładów pracy powstało w strefach gospodarczych przy tej autostradzie właśnie ze względu na łatwość dojazdu i wyjazdu. Większość z nich ze względu na historyczny układ komunikacyjny nie posiada alternatywnych połączeń z A4.”
Zdaniem Kropiwnickiego, zasada, że autostrady nie powinny mieć skrzyżowań z drogami lokalnymi, powinna dotyczyć tylko nowo budowanych dróg – nie tych, które wyznaczają szlak od blisko 100 lat.
W ramach przebudowy autostrady A4 GDDK planuje nie tylko poszerzyć drogę o trzeci pas ruchu i pas awaryjny, ale też dobudować trzy nowe węzły: Legnica LSSE (pomiędzy podstrefą ekonomiczną w Krzywej a Bolesławcem), Legnica II (przy drodze ekspresowej S3) oraz Strzeganowice (pod Wrocławiem). Przebudowane zostaną węzły: Golnice, Krzywa, Chojnów, Złotoryja, Legnica, Budziwojów, Kostomłoty, Kąty Wrocławskie, Bielany Wrocławskie i Wrocław Południe. Inwestycja rozpocznie się nie wcześniej niż w 2023 roku. Po przebudowie autostrada A4 będzie drogą płatną.
FOT. PIOTR KANIKOWSKI
Innymi słowy zamknięcie zjazdów nastąpiłoby wkrótce, a rozpoczęcie przebudowy autostrady najwcześniej za pięć lat?