Koleje Dolnośląskie zdecydowały się na skorzystanie z przysługującego im prawa opcji i zamówiły kolejnych osiem pociągów Elf2. Dzięki decyzji na Dolny Śląsk trafi
w sumie trzynaście nowych, pięcioczłonowych składów z PESA Bydgoszcz. Pierwsze wyjadą na trasy już w 2022 roku.
W umowie podpisanej z producentem 29 września ubiegłego roku pomiędzy przewoźnikiem i PESA Bydgoszcz, ujęto pięć elektrycznych pociągów Elf2 wraz z prawem opcji, umożliwiającym zamówienie w przyszłości kolejnych dwudziestu składów. Ogłoszone rozszerzenie zamówienia o osiem pociągów zwiększy wartość kontraktu o 232 mln złotych.
– Systematycznie rozszerzamy sieć połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku. Nasz samorządowy projekt przejmowania od państwa nieczynnych dotychczas linii i przywracania ich do ruchu pasażerskiego jest zaawansowany i wymaga stałego rozwijania taboru naszego przewoźnika – Kolei Dolnośląskich. Nowoczesne pociągi Elf2 mogą zabrać
na pokład ponad 540 pasażerów dlatego idealnie odpowiadają potrzebom mieszkańcom Dolnego Śląska, którzy z każdym rokiem coraz chętniej korzystają z kolei regionalnej – powiedział Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.
Wartość całego zamówienia Kolei Dolnośląskich sięgnie 377 mln złotych, a jeden pociąg będzie kosztował 29 mln złotych. Nowy tabor pozwoli przewoźnikowi oraz samorządowi województwa dolnośląskiego kontynuować rozwój siatki połączeń w regionie w kolejnych latach. Ostatnie składy zostaną przekazane przewoźnikowi do połowy 2023 roku.
– Zamierzamy nadal intensywnie inwestować w rozwój kolei w regionie. Pomijając sytuację epidemiczną, dane statystyczne jednoznacznie wskazują, że kolej jest jednym
z najpopularniejszych środków transportu wśród Dolnoślązaków. To dla nas jasny sygnał, że warto kontynuować jej rozwój – deklaruje Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa odpowiedzialny za rozwój infrastruktury kolejowej w regionie.
Przewoźnik nadal może rozszerzyć kontrakt z PESA Bydgoszcz, czego nie wyklucza zarząd spółki. Prawo opcji umożliwia zamówienie kolejnych dwunastu składów do końca września 2021 roku
– Od samego początku naszym zamiarem było zakupienie największej możliwie liczby nowych pociągów w ramach tego projektu taborowego. W zeszłym roku zamówiliśmy 11 pociągów, w tym 6 hybryd z Newagu, dzisiaj wyraziliśmy wolę zwiększenia tego zamówienia o kolejnych osiem, nowoczesnych składów. Już teraz jest to największy projekt taborowy
w historii Kolei Dolnośląskich. Zapewniam jednak, że nie powiedzieliśmy w tej sprawie ostatniego słowa. Cały czas pracujemy nad tym, aby maksymalnie wykorzystać opcje zakupowe. Mamy na to jeszcze trochę czasu – dodaje Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Komfortowe wyposażenie pociągów
Wybrany przez Koleje Dolnośląskie model Elf2 należy do najnowszej generacji pociągów elektrycznych zaprojektowanych przez PESA Bydgoszcz. Składy mogą rozwijać prędkość maksymalną sięgająca 160 km/h. Do tej pory PESA dostarczyła przewoźnikom kolejowym w Polsce i za granicą 47 składów Elf2.
– Dzięki skorzystaniu z opcji Koleje Dolnośląskie będą dysponować flotą 13 nowoczesnych pięcioczłonowych Elfów2. Te niskoemisyjne, komfortowe i bezpieczne pojazdy idealnie odpowiadają potrzebom kolei aglomeracyjnych i regionalnych. Jestem przekonany,
że zarówno pasażerowie jak i obsługa pociągów będą z nich zadowoleni, co przełoży się na kolejne zamówienia w ramach opcji – powiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes PESA Bydgoszcz.
Nowe pociągi posiadają 250 miejsc siedzących. W sumie będą mogły zabrać na pokład ponad 540 pasażerów. Dla podwyższenia komfortu podróży i bezpieczeństwa pasażerów Elfy2 będą wyposażone w klimatyzację, WiFi, miejsce do przewozu rowerów, dwa miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych, miejsce na większe bagaże oraz monitoring. Dodatkowo producent będzie zobowiązany do serwisowania pociągów do poziomu P3.2.
Duże inwestycje taborowe
Koleje Dolnośląskie to jeden z najdynamiczniej rozwijających się przewoźników kolejowych w kraju. W ostatnich miesiącach spółka rozstrzygnęła przetargi i podpisała umowy na dostawę sześciu trójczłonowych składów hybrydowych oraz pięciu pociągów elektrycznych.
Skorzystanie z prawa opcji to część szerszego projektu, który jest współfinansowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Projekt „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym” jest dofinansowany kwotą 85,1 mln złotych.
Źródło: Koleje Dolnośląskie S.A.
FOT. KOLEJE DOLNOŚLĄSKIE S.A.