Kampanię społeczną pod hasłem “Mie(dź) rodzinę”, promującą ideę rodzicielstwa zastępczego zainaugurowały wspólnie miedziowe samorządy oraz KGHM Polska Miedź S.A., który patronuje projektowi. W planie są akcje informacyjne wspierające pieczę zastępczą jako alternatywę dla instytucji opiekujących się dziećmi pozbawionych możliwości życia z biologicznymi rodzicami.
Główny organizator projektu, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce alarmuje, że w Polsce obserwowany jest kryzys rodzicielstwa zastępczego, a liczba rodzin zastępczych dramatycznie maleje. Szacuje się, że ponad 72 tysiące polskich dzieci pozbawionych jest opieki rodzicielskiej, a jedna piąta z nich przebywa w instytucjonalnych formach opieki, takich jak domy dziecka. W 2018 roku w tej grupie było ponad 1300 dzieci poniżej siódmego roku życia.
– Z naszych doświadczeń wynika, że barierą dla tych, którzy rozważają rodzicielstwo zastępcze jest nie tylko obawa przed tym czy sprostają obowiązkom, czy będą mieli niezbędne wsparcie, ale także niekorzystny wizerunek rodziców zastępczych kreowany przez media. O rodzicielstwie zastępczym najgłośniej mówi się w momencie kryzysowych sytuacji. Ten zawód nie ma tzw. dobrej prasy i nie cieszy się społecznym poważaniem. Dlatego potrzeba lokalnej kampanii na temat rodzicielstwa zastępczego jest tak ogromna – powiedziała Barbara Rajkowska, dyrektor krajowy Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce w Polsce.
Specjaliści podkreślają, że dla prawidłowego rozwoju dziecko potrzebuje stałych i bezpiecznych relacji a rodziny zastępcze wybitnie pomagają w zbudowaniu prawidłowych więzi, kreowania poczucia własnej wartości w dziecku, rozwinięcia jego potencjału.
– Jako firma wrażliwa na problemy społeczne widzimy potrzebę pomocy w tej ważnej akcji. Naszym celem jest dotarcie z rzetelną informacją do mieszkańców Zagłębia Miedziowego i mamy nadzieję, że efektem będzie zwiększenie liczby zgłoszeń kandydatów na rodziców zastępczych – podkreśliła Lidia Marcinkowska-Bartkowiak, dyrektor naczelny ds. komunikacji w KGHM.
W kampanię włączyli się samorządowcy z Głogowa, Legnicy, Lubina i Polkowic. Szacuje się, że w zarządzanych przez nie instytucjach przebywa łącznie około 300 dzieci potrzebujących rodzin zastępczych, a 40 z nich to podopieczni poniżej 7 roku życia.
– Nasza akcja to przede wszystkim inwestycja w przyszłość dzieci z Zagłębia Miedziowego. Rodzinny charakter pieczy zastępczej owocuje w życiu dzieci stabilną, zdrową relacją. W naszych programach prospołecznych nie zamykamy się wyłącznie na pomoc naszych pracownikom i ich rodzinom, chcemy aby z naszych zasobów korzystał cały region – podkreśliła Lidia Marcinkowska-Bartkowiak.
Partnerem głównym finansującym kampanię społeczną „Mie(dź) rodzinę” jest Fundacja KGHM, a partnerami wspierającymi są Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A., CCC S.A. i Piast Group Sp. z o.o. Merytoryczną opiekę nad projektem sprawuje Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce, a partnerami zaangażowanymi w realizację działań związanych z kampanią są: miasto Legnica oraz powiaty: legnicki, polkowicki, lubiński i głogowski.
Źródło: KGHM Polska Miedź
FOT. KGHM POLSKA MIEDŹ