W ostatnich czterech latach Legnica wydała 290 milionów złotych na inwestycje, pozyskując na nie jednocześnie ponad 73 mln zł ze źródeł zewnętrznych. Ludziom o dobrej woli nietrudno dostrzec efekty: coraz sprawniejszy układ komunikacyjny, lepsza baza oświatowa, nowe tereny rekreacyjne, zadbane zabytki i przykuwające uwagę biznesu działki pod inwestycje.
Zobaczmy to. Rozwój miasta to proces ciągły, dlatego w poniższej retrospektywie zdarzy nam się czasem wybiec w nieodległą przyszłość.
Przebudowa ul. Jaworzyńskiej. Wykonano nową nawierzchnię na 4 kilometrach jezdni, 7 kilometrów chodników, 4 kilometry ścieżek rowerowych, zatoki autobusowe, parkingi, nowe oświetlenie, kanalizację, parkingi. Aby poprawić bezpieczeństwo i komfort jazdy kierowców w newralgicznych punktach powstały ronda, które zwiększają przepustowość i minimalizują ryzyko zderzenia czołowego. 180 nowych latarni sprawia, że również piesi są bardziej widoczni po zapadnięciu zmroku. Dzięki elementom małej architektury – stylowym ławkom, koszom, donicom z drzewkami i kwiatami, stojakom nam rowery – powstała urocza, przyjazna na mieszkańców i skłaniająca do spacerów przestrzeń. Przebudowa kosztowała 55,5 miliona złotych. 29,8 mln zł to dofinansowanie, jakie miasto pozyskało z zewnątrz na tę inwestycję.
Budowa Zbiorczej Drogi Południowej. W ramach drugiego etapu, pod koniec 2017 roku oddano do użytku 1,6-kilometrowy odcinek od skrzyżowania z ul. Jaworzyńską do ul. Bielańskiej i Topolowej wraz z nowym, najdłuższym w Legnicy mostem. To jedna z największych inwestycji drogowych w powojennej historii miasta – kosztowała 62,8 mln zł. Dla korkującej się Legnicy ma charakter strategiczny, bo dzięki dodatkowej przeprawie przez Kaczawę łączy część zachodnią ze wschodnią. Nowa trasa bezpośrednio skomunikowała wielkie osiedlowe strefy zamieszkania ze strefami handlowymi i przemysłowymi. Poprawiła bezpieczeństwo podróżowania i płynność jazdy. Wyprowadziła ruch ze śródmieścia. Ratusz przygotowuje się do kolejnego etapu inwestycji, w którym Zbiorcza Droga Południowa zostanie przedłużona do osiedla Piekary.
Remont i rewaloryzacja Akademii Rycerskiej. Jeden z najznakomitszych na Śląsku zabytków architektury barokowej w minionej kadencji powrócił do dawnej świetności. Miasto przejęło zaniedbany budynek w 1992 roku i od tego czasu trwał w nim remont. Kosztował 58 mln zł, z czego 6,4 mln zł to pozyskane z zewnątrz dotacje. W ostatnim etapie blask odzyskały dwie sale w zachodnim skrzydle, oddane do użytkowania w maju 2016 roku. Pierwsza, na parterze, to dawny maneż, zaaranżowany w taki sposób, aby legniczanie mogli się tu spotykać na koncertach, konferencjach, itp. Z myślą o takim przeznaczeniu poprawiono jej akustykę. Dumą miasta stała się pieczołowicie odrestaurowana Sala Królewska z secesyjno-rokokowymi sztukateriami, jedno z najbardziej reprezentacyjnych wnętrz na Dolnym Śląsku.
Rozbudowa Stadionu Sportowego im. Orła Białego. Nie byłoby sukcesu Miedzi Legnica, gdyby nie miejskie inwestycje w infrastrukturę sportową. Stadion, na którym dziś zresztą Polski przeżywamy emocje Ekstraklasy, powstawał od 2004 roku, rozbudowywany konsekwentnie o kolejne elementy. W roku 2016 położono wysokiej jakości podgrzewaną murawę boiska, a w roku 2017 zadaszono trzy trybuny (B, C i D). Zamontowano nowy system monitoringu i nową tablicę LED o powierzchni 24 m2. W bieżącym roku m.in. zmodernizowane zostały kabiny komentatorskie, rozbudowano system multimedialny do obsługi telebimu i system monitoringu. Rozpoczyna się przebudowa nagłośnienia. W latach 2014-2018 rozbudowa stadionu kosztowała budżet miasta ok. 5,6 mln zł.
Nowoczesne i przyjazne środowisku autobusy MPK. W ramach wdrażania strategii nisko emisyjnych w transporcie Legnica pozyskała 8,5 mln zł dofinansowania na zakup autobusów dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (całkowita wartość projektu wynosi 12,5 mln zł). Osiem nowoczesnych autobusów już wozi mieszkańców. Wszystkie są niskopodłogowe, klimatyzowane, przyjazne dla osób starszych i niepełnosprawnych, wyposażone w wi-fi, cyfrowy monitoring i inne udogodnienia, np. kurtynowy czujnik przy wejściu nie pozwalający kierowcy zamknąć drzwi, jeśli stoi w nich pasażer. Cztery najnowsze autobusy mają napęd hybrydowy (elektryczny i spalinowy) – to absolutna nowość w mieście. Legnickie autobusy spełniają najwyższe normy czystości spalin.
Rewitalizacja Zakaczawia. W ramach Lokalnego Programu Rewitalizacji na lata 2015–2020 miasto przyjęło do realizacji 12 projektów dotyczących Kartuz. Zrealizowano już przebudowę ul. Wrocławskiej od placu Sybiraków do Nadbrzeżnej (wartość inwestycji: ok. 4 mln zł, z czego 2 mln zł stanowiło dofinansowanie z funduszy unijnych). Za ok. 930 tys. zł zbudowano kompleks rekreacyjno–sportowy przy Szkole Podstawowej nr 1. W 2018 r. zakończył się remont kamienic przy ul. Kościelnej 2 oraz Kamiennej 2a, 4, 5 i 6 (wartość inwestycji: 4,2 mln zł; kwota dofinansowania: 2,3 mln zł). Obecnie trwają końcowe prace przy rewitalizacji wnętrza podwórzowego w tej części miasta i przy Centrum Integracji Społecznej. Niebawem rozpocznie się budowa bulwaru i przebudowa ul. Nadbrzeżnej.
Plac Sybiraków oraz pomnik Zesłańcom Sybiru. W mijającej kadencji Legnicy przybyło nowe reprezentacyjne miejsce pamięci narodowej. Kosztem 2,3 mln zł (łącznie z 250 tys. zł dofinansowania od KGHM) miasto zagospodarowało na ten cel plac u zbiegu ul. Wrocławskiej, Czarnieckiego i Kazimierza Wielkiego. Plac Sybiraków rozciąga się na obszarze ponad półtora tysiąca metrów kwadratowych. Jego nawierzchnię pokrywa kostka brukowa, elegancki trawnik, drzewa i krzewy ozdobne. Centralnym elementem jest pomnik poświęcony zesłańcom Sybiru, zaprojektowany i wykonany przez legnickiego artystę Grzegorza Niemyjskiego. W ramach inwestycji m.in. przebudowano jezdnię na przyległych ulicach, urządzono 30 miejsc parkingowych, położono kanalizację deszczową i zamontowano nowe oświetlenie.
Rewitalizacja siedziby Legnickiej Biblioteki Publicznej. Odnowienie tego budynku to dowód skuteczności władz Legnicy w pozyskiwaniu zewnętrznych funduszy na zaspokajanie potrzeb mieszkańców. Z 5,8 mln zł kosztów inwestycji, aż 4,8 mln zł pochodziło ze źródeł zewnętrznych. W ramach rewitalizacji, w siedzibie LBP odnowiono ściany zewnętrzne, wymieniono wszystkie okna, wyremontowano dach, zamontowano windę dla niepełnosprawnych i seniorów. Na zewnątrz biblioteki powstały enklawy wypoczynku pośród zieleni, z uroczymi leżankami, na których można spędzić czas z książką w ręku. Młodzież ma swoją strefę z interaktywną ścianą i stołem, e-galeriami i okularami do wirtualnej rzeczywistości. Zadbano też o salę spotkań ze dobrym nagłośnieniem. Odnowiono tajemnicze polichromie odkryte w piwnicy budynku.
Przebudowa Teatru Letniego. Lada miesiąc roku ruszy przebudowa budynku Teatru Letniego w parku Miejskim. Miasto chce w nim zlokalizować Centrum Kultury i Nauki Witelona – instytucję, która przy pomocy nowoczesnych m.in. multimedialnych technologii będzie promować kulturę, naukę, technikę i edukację. Wyświetlacz kulisty, lunety, interaktywne eksponaty z zakresu mechaniki, robotyki, astronomii oraz fizyki, repliki statków kosmicznych, infokioski, drukarki 3d, produkty multimedialne i inne eksponaty mają uczynić z Teatru Letniego miejsce, które będzie przyciągać nie tylko legniczan, ale też turystów z całego kraju. Inwestycja będzie realizowana etapami. Umowa na pierwszy, o wartości prawie 21 mln zł, została podpisana. Obiekt powinien być gotowy w roku 2021.
Budowa Legnickiego Parku Wodnego Aquafun. Letni Park Wodny powstanie na terenie dawnego zespołu basenów “kabewiak” przy ul. Stromej i przyległej działce przejętej na ten cel od LPWiK. Zaplanowano cztery baseny: jeden duży do pływania i trzy mniejsze, raczej do zabawy, z wodą podgrzewaną przy pomocy baterii słonecznych. W strefie brodzikowej powstaną natryski w formie grzybków, słoników, foczek itd. Głównymi atrakcjami będą cztery zjeżdżalnie o łącznej długości ponad 200 metrów. Największe – tzw. “cebula” i “kamikaze” – będą mieć prawie 9 metrów wysokości. W strefie suchej przewidziano m.in. plac zabaw dla dzieci, siłownię plenerową, miejsce na grilla, boisko do siatkówki. Wysypana piaskiem plaża pomieści jednocześnie 1,5 tys. osób. Planowany koszt inwestycji: 27 mln zł. Trwają poszukiwania wykonawcy.
FOT. URZĄD MIASTA W LEGNICY/ LEGNICA.EU