Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  kultura  >  Current Article

Jesienne podróże legnickiej Reduty Głomba

Przez   /   17/09/2019  /   No Comments

Teatr Modrzejewskiej ruszył właśnie w serię artystycznych podróży z intensywnością, jakiej wcześniej nie było. Tylko do końca października legniczanie odwiedzą: Batumi, Tbilisi, Kutaisi, Lublin, Zabrze, Poznań, Żary, Polkowice, Warszawę, Złotoryję i Brzeg Dolny. A to nie koniec.

Legnicki zespół teatralny odleciał dziś rano do gruzińskiego Batumi, by w tamtejszym Państwowym Teatrze Dramatycznym im. Ilii Czawczawadzego kontynuować próby do legnicko-batumskiej koprodukcji reżyserowanej przez Jacka Głomba, której prapremierę zaplanowano na 2 października. Jednak już wcześniej legniczanie zaprezentują gruzińskiej publiczności „Czas terroru” wyreżyserowany przez Lecha Raczaka (20 września w Batumi oraz 23 września w Tbilisi).

Prapremiera polsko-gruzińskiego spektaklu pt. „Klasyczna koprodukcja” nie będzie jedyną prezentacją tej dwujęzycznej realizacji w Gruzji. W Batumi przedstawienie grane będzie także 2 października, po czym zaprezentowane zostanie w Kutaisi (4 października) oraz w Tbilisi (6 października). Dzień po wystawieniu w stolicy Gruzji legniccy artyści wyruszą w powrotną podróż do Legnicy.

Nie będzie to jednak kres jesiennych podróży legnickich artystów. Wraz z „Wyzwoleniami” Magdy Drab w reżyserii Piotra Cieplaka Teatr Modrzejewskiej zaprezentuje się na krajowych festiwalach teatralnych: w Lublinie (12 października) oraz w Warszawie (27 października). Ten sam spektakl już 19 października rozpocznie od lubuskich Żar podróż w ramach ogólnopolskiego programu Teatr Polska, by do końca października zaliczyć połowę planowanej trasy (29.10 – Złotoryja, 30.10 – Brzeg Dolny).

Nadal to nie wszystko. 17 października „Czas terroru” wystawiony zostanie w Poznaniu, zaś „Wierna wataha” w autorskiej reżyserii Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak-Wolak (PiK) zaprezentowana zostanie w Polkowicach (23 października) w ramach kontynuacji projektu „Modrzejewska w Polkowicach”.

Do końca roku tych artystycznych podróży będzie jeszcze więcej. W tym kontynuacja objazdu Teatr Polska (5-7 listopada kolejno: Jarocin, Konin, Krotoszyn) oraz ponowna wyprawa do Gruzji. W grudniu legniczanie pokażą bowiem „Biesy” Jacka Głomba i „Wierną watahę” PiK na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Batumi.

Po raz kolejny legnicki Teatr Modrzejewskiej przypomina, że artystyczne podróże to jeden z jego znaków firmowych, w czym – dokładnie w roku 100-lecia Reduty – nawiązuje do przedwojennej tradycji eksperymentalnego teatru Juliusza Osterwy i Mieczysława Limanowskiego, który w okresie swojego istnienia (1919-1939) dał ponad 1,5 tys. spektakli w 173 polskich miastach.

Jak bowiem dowodzi prof. Ireneusz Guszpit, badacz i miłośnik teatru z Uniwersytetu Wrocławskiego: „Dla twórcy Reduty najważniejsza były społeczne funkcje teatru i idea zespołu artystycznego jako wspólnoty, nieomal zakonu. U lidera legnickiej Modrzejewskiej znajdziemy oba te elementy. Nieprzypadkowy jest bowiem, wykraczający często daleko poza scenę, ferment towarzyszący jego aktywności (także politycznej),  jak i fakt, że stworzony przez siebie zespół konsekwentnie nazywa drużyną” – o czym wrocławski teatrolog przypomniał także w styczniu 2013 roku w trakcie wygłoszonego w legnickiej kawiarni teatralnej wykładu pt. „Teatr społeczny Juliusza Osterwy a społeczne praktyki Teatru Modrzejewskiej”.

Grzegorz Żurawiński, @kt Legnicka Gazeta Teatralna

RYC. TEATR MODRZEJEWSKIEJ

    Drukuj       Email
  • Publikowany: 1677 dni temu dnia 17/09/2019
  • Przez:
  • Ostatnio modyfikowany: Wrzesień 17, 2019 @ 9:25 am
  • W dziale: kultura

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

SONY DSC

“Kartoteka” Różewicza, odkodowana po 62 latach

Read More →