AGEM new
Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  wiadomości  >  Current Article

Rozważają przebudowę A4 lub budowę nowej autostrady

Przez   /   18/12/2018  /   No Comments

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce w najbliższych latach zabrać się za autostradę A4 pomiędzy Wrocławiem a Krzyżową. Rozważanych jest kilka wariantów, od przebudowy istniejącej drogi po budowę A4 w nowym korytarzu. Szukając najkorzystniejszego rozwiązania, GDDKiA ogłosiło przetarg na opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno–ekonomiczno–logistyczną.

W dokumencie mają zostać przeanalizowane co najmniej trzy warianty inwestycji.

Pierwszy z nich zakłada rozbudowę istniejącej autostrady A4. W tym wariancie najpierw obok obecnej drogi (równolegle do niej) powstałaby nowa jezdnia z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Po przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich można by na nią przełożyć ruch samochodowy, aby w tym czasie rozebrać starą nawierzchnie i zbudować na niej drugą nitkę (3 pasy ruchu + pas awaryjny).

Drugi wariant przewiduje budowę A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa. W istniejącym ciągu A4 można by było wówczas wyburzyć wiadukty oraz inne obiekty inżynierskie i zbudować skrzyżowania jednopoziomowe.

Trzeci z wariantów łączy oba rozwiązania. Na odcinku z Wrocławia do Legnicy A4 zostałaby zbudowana w nowym korytarzu, biegnącym na południe od obecnego. Między Legnicą a Krzyżową rozbudowa przebiegałaby po śladzie (zgodnie z wariantem pierwszym). Na istniejącym ciągu A4 (na długości odcinka, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem) możliwe będzie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.

Studium wskaże, które z rozwiązań będzie najkorzystniejsze ekonomicznie i najłatwiejsze do zrealizowania od strony technicznej i logistycznej. Jak informuje GDDKiA, termin składania ofert w przetargu przypada na 22 stycznia 2019 r. Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą to druga połowa kwietnia 2019 r. (przy założeniu, że nie będzie odwołań). Na przedłożenie swojego opracowania zwycięzca przetargu będzie miał 270 dni.

Autostrada A4 w województwie dolnośląskim to najstarszy odcinek autostradowy w Polsce. Wybudowany został w latach 30. XX wieku. Autostrada A4 na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad. W szczególności nie posiada pasa awaryjnego (pas awaryjny występuje tylko na krótkich odcinkach), a geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do standardów autostradowych. Ponadto na autostradzie brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych. Z roku na rok wzrasta natężenie ruchu, które momentami dochodzi do 100 tys. pojazdów na dobę. Podczas wypadków, kolizji lub awarii tworzą się wielokilometrowe zatory drogowe.

W ostatnich latach GDDKiA podejmowała szereg działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na dolnośląskim odcinku autostrady A4. Na odcinku od Przylesia (granica z województwem opolskim) do Wrocławia przeprowadzono prace remontowe na prawie 80 km odcinku A4. Natomiast na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej, wyremontowanym w latach 2002-2007, na ponad 40 kilometrach autostrady wprowadzono znaki zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe. Obecnie trwa montaż ogrodzenia, którego celem będzie szczelne wygrodzenie autostrady. Do minimum ograniczy to zdarzenia drogowe z udziałem zwierząt.

Autostrada A4 prowadzi z zachodu na wschód Europy przez południową Polskę. Na terenie Polski przebiega od granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca poprzez Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Dębicę, Rzeszów, Jarosław, Przemyśl, do przejścia granicznego na Ukrainę Korczowa-Krakowiec. Należy do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego sieci TEN-T oraz jest częścią drogi międzynarodowej E40 o długości 8500 km (przebiega przez Belgię, Francję, Niemcy, Polskę, Ukrainę, Rosję i Kazachstan) i E462 na odcinku Mysłowice-Balice.

Źródło: GDDKIA, oprac. PEKA

FOT. GDDKIA

    Drukuj       Email
  • Publikowany: 1977 dni temu dnia 18/12/2018
  • Przez:
  • Ostatnio modyfikowany: Grudzień 18, 2018 @ 1:45 pm
  • W dziale: wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

1 (1)

Prof. Panasiuk nadal będzie rektorem Collegium Witelona

Read More →