Dobiega końca remont kolejnego odcinka drogi wokół zbiornika wodnego Słup w gminie Męcinka. Droga jest już otwarta dla ruchu, na miejscu trwają ostatnie prace. To dobre wieści dla kierowców, którzy mogą jeździć nową nawierzchnią zniszczonej wcześniej, nie naprawianej od kilkudziesięciu (!) lat jezdni.
Choć biegnąca wokół zbiornika wodnego Słup droga nr 2786D jest powiatowa, naprawiają ją na własny koszt Kopalnie Surowców Skalnych w Bartnicy, które są właścicielem Kopalni Bazaltu w Męcince oraz pobliskiej Bocznicy Kolejowej Brachów, do której droga prowadzi. – Do naprawy tej jezdni nie obligują nas żadne przepisy. Zdecydowaliśmy się na remont dobrowolnie, ponieważ droga była już tak zniszczona, że zagrażała bezpieczeństwu kierowców, a bezpieczeństwo ludzi jest jednym z priorytetów naszej Spółki – mówi Jakub Madej, prezes Kopalń Surowców Skalnych w Bartnicy.
Spółka wyremontowała do tej pory trzy odcinki drogi powiatowej nr 2786D, biegnącej wokół zbiornika Słup, nad którym w ciepłe dni chętnie wypoczywają mieszkańcy regionu. – W pierwszej kolejności KSS Bartnica wyremontowała most na rzece Nysa Szalona, który nie był naprawiany od… 1966 roku. Podczas kolejnych etapów remontu naprawiliśmy najbardziej zniszczone odcinki drogi, między Chroślicami i miejscowością Słup. W ramach prac m.in. sfrezowana została dotychczasowa nawierzchnia jezdni, która po wymieszaniu z mieszanką bazaltową i cementem wykorzystana została do nowej podbudowy drogi. Wzmocniliśmy też pobocza oraz utwardziliśmy znajdujące się przy drodze zjazdy – mówi Bogusław Krupiński, Kierownik Działu Energomechanicznego w KSS Bartnica.
Obecnie kończy się naprawa czwartego odcinka jezdni. Trwają ostatnie prace, prowadzone przez odpowiedzialną za wykonanie remontu firmę COM – D z Jawora. Sama droga jest już naprawiona: ma nową, bezpieczną nawierzchnię, do wykonania pozostały jeszcze zjazdy i prace porządkowe. – Ten etap remontu, podobnie jak poprzednie, polegał na wykonaniu podbudowy drogi w technologii MCE, czyli zmieszaniu sfrezowanej, dotychczasowej nawierzchni jezdni z emulsją asfaltową, cementem oraz kruszywem i wykonaniu na tak przygotowanej podbudowie dwóch warstw nawierzchni bitumicznych: wiążącej i ścieralnej.
Utwardziliśmy też kruszywem pobocza, a obecnie kończymy wykonywanie z masy bitumicznej zjazdów znajdujących się wzdłuż remontowanego odcinka i prowadzimy prace porządkowe – mówi Jacek Maciejczak, kierownik budowy z COM – D Spółka z o.o. w Jaworze.
- Remont jest wykonywany tak, aby droga służyła mieszkańcom nie „na chwilę”, ale przez lata – podkreśla Jakub Madej, prezes KSS Bartnica.
Naprawiany obecnie odcinek ma 725 metrów długości. Na czas remontu głównej jezdni była ona całkowicie zamknięta dla ruchu, wyznaczone zostały objazdy. – Przy założonej technologii nie było możliwości prowadzenia prac połówkowo i umożliwienia kierowcom korzystania z ruchu wahadłowego. Wiązało się to wprawdzie z większymi utrudnieniami, ale znacząco przyśpieszyło remont drogi, który trwał tylko trzy tygodnie – wyjaśnia Jacek Maciejczak, kierownik budowy.
Naprawa kolejnego, ostatniego już odcinka mającej ok. 4 kilometry długości drogi wokół zbiornika wodnego Słup w gminie Męcinka, została zaplanowana na przyszły rok. Cała inwestycja jest efektem umowy podpisanej w 2020 roku przez spółkę KSS Bartnica i władze Powiatu Jaworskiego. Bocznicę Kolejową Brachów, dzięki której wydobywany w Męcince bazalt – wykorzystywany do budowy ważnych dróg i autostrad – rozwożony jest po kraju ekologicznym i ekonomicznym transportem kolejowym, KSS Bartnica oddała do użytku w ubiegłym roku. Jednak zanim kruszywo trafi na wagony, musi być do bocznicy kolejowej dowiezione ciężarówkami. Transport odbywa się właśnie drogą nr 2786D. Z tego powodu władze KSS Bartnica już w 2020 roku, kilka miesięcy po rozpoczęciu prac związanych z budową bocznicy, zobowiązały się do wyremontowania na własny koszt powiatowej drogi, która nie była naprawiana od kilkudziesięciu lat. Koszt całej inwestycji wynosi ponad 3 mln. PLN.
Edyta Golisz
FOT. JACEK MACIEJCZAK