W czwartkowy wieczór 23 września, bezpośrednio po ostatniej z trzech finałowych prezentacji w formie dramatyzowanych czytań, jaką było wystawienie “#antygon” Grzegorza Grecasa, uwspółcześnionej tragedii Sofoklesa, jurorzy pandemicznego konkursu dla młodych reżyserów ogłosili, że laureatką legnickiej Czytelni Modrzejewskiej została Agnieszka Nasierowska.
- Konkurs w założeniu był nie tyle rywalizacją, ale formą pomocy skierowaną głównie do freelancerów, bo to ich pandemiczne ograniczenia dotknęły najbardziej. Nie pytaliśmy o dyplomy, ale czekaliśmy na oryginalne pomysły opisane w reżyserskich eksplikacjach – przypomniał założenia Czytelni Modrzejewskiej Jacek Głomb, dyrektor Teatru Modrzejewskiej i przewodniczący konkursowego jury (w składzie oceniającym finałowe prezentacje byli także: Magdalena Drab, Katarzyna Knychalska i Robert Urbański).
W pierwszym etapie konkursu do legnickiego teatru nadesłano 36 eksplikacji reżyserskich, z których komisja artystyczna zakwalifikowała do półfinału rywalizacji propozycje sześciu twórców. Byli to: Tomasz Cymerman, Grzegorz Grecas, Szymon Komarnicki, Weronika Maria Kuśmider, Agnieszka Nasierowska oraz Michał Szcześniak. Półfinaliści zostali nagrodzeni wyróżnieniem w wysokości 3 tys. zł brutto.
Drugi etap konkursu polegał na przygotowaniu przez zakwalifikowaną szóstkę eksplikacji jednego z tekstów zaproponowanych przez legnicki teatr. Po ich ocenie wybrano trójkę finalistów, którymi zostali: Tomasz Cymerman, Agnieszka Nasierowska i Grzegorz Grecas.
Cała trójka miała okazję zaprezentować swoje pomysły adaptacyjne i reżyserskie podczas dramatyzowanych czytań z udziałem aktorów legnickiego zespołu. Tomasz Cymerman zaprezentował “Czerwone i czarne” Stendhala w scenicznej adaptacji powieści przygotowanej wspólnie z Sebastianem Krysiakiem. “Dobrych ludzi” zrealizowanych na podstawie “Dobrego człowieka z Seczuanu” Bertolta Brechta przedstawiła Agnieszka Nasierowska. Natomiast Grzegorz Grecas postawił na uwspółcześnioną adaptację tragedii Sofoklesa, której nadał tytuł “#antygony”.
- Kończymy ten konkurs w pandemicznym rozkroku i na raty – zauważył w czwartkowy wieczór Jacek Głomb nawiązując do faktu, że dwoje finalistów zaprezentowało swoje pomysły już w czerwcu, natomiast z przyczyn zdrowotnych ten trzeci, czyli Grzegorz Grecas, mógł to zrobić dopiero tuż przed ogłoszeniem wyników.
- Dobrze mi się tutaj pracowało. Poza tym “Czerwone i czarne” to fajna książka – zauważył Tomasz Cymerman. – Dziękuję, że dzięki konkursowi mogłem opowiedzieć o piekle, które stało się naszą współczesną rzeczywistością – dodał Grzegorz Grecas. Z powodu choroby laureatki nie było na widowni Sceny Gadzickiego. O tym, że wygrała Czytelnię Modrzejewskiej Agnieszka Nasierowska dowiedziała się z nagłaśnianej na żywo dla widzów rozmowy telefonicznej, którą z legnickiej sceny przeprowadził Jacek Głomb.
- Brecht chodził za mną od początku i ucieszyłam się, że mogę wybrać jego tekst. W czasach pandemii stał się bardzo aktualny, bo mówi o dobru, empatii, o zmaganiu się z trudnościami. W tym przypadku zmaganiu się z kapitalizmem. W pandemii także wszystkie wartości podlegają zmianie – mówiła w grudniu ub. roku Agnieszka Nasierowska podczas pierwszego podsumowania konkursu i spotkania finalistów na teatralnym legnickim Przystanku Piekary.
„Bertolt Brecht, pisząc ten dramat, świetnie przeczuł pogłębiające się rozwarstwienie społeczne, a zadaniem jego sztuki było nie ocenianie w tradycyjnych kategoriach dobra i zła jego postaci, ale zrozumienie ich sytuacji społecznej i ekonomicznej” – zauważyła reżyserka w swojej konkursowej eksplikacji. “Dysproporcje między bogatymi i biednymi się pogłębiają. W kapitalizmie wszyscy jesteśmy pasożytami – każdy na kimś pasożytuje, każdy korzysta z czyjegoś wyzysku, więc co znaczy dziś dobry człowiek?”.
W dramatyzowanym czytaniu “Dobrych ludzi” przygotowanym przez Agnieszkę Nasierowską i zaprezentowanym w czerwcu br. na legnickiej Scenie Gadzickiego uczestniczyli: Joanna Gonschorek, Magda Skiba, Robert Gulaczyk i Paweł Wolak.
Agnieszka Nasierowska jest reżyserką i dramatopisarką, członkinią zespołu wrocławskiego Teatru Układ Formalny. Ma na koncie dramaturgię w takich spektaklach tej grupy, jak “#enterorestes” (2015), “Matka Courage krzyczy” (2016 – nagroda Tukan Off 37. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu), a także współreżyserię z Grzegorzem Grecasem “Traktatu o androidach. God hates Poland” (2017) oraz reżyserię “Końca (2017).
Nagrodą dla laureatki Czytelni Modrzejewskiej jest prawo do wyreżyserowania w najbliższych sezonach sztuki na deskach legnickiego teatru.
Grzegorz Żurawiński, @kt Legnicka Gazeta Teatralna
FOT. KAROL BUDREWICZ