Podczas Konferencji Krajowej Euroregionu Nysa w Jeleniej Górze Cezary Przybylski – marszałek Dolnego Śląska – omawiał proces przejmowania przez samorząd województwa od PKP linii kolejowych. Są wśród nich linie, na które bardzo czekają mieszkańcy Złotoryi: Jelenia Góra – Lwówek Śląski – Jerzmanice Zdrój oraz Marciszów – Jerzmanice Zdrój. Obie zdewastowane i zarośnięte samosiejkami.
- Samorząd województwa m.in. zamierza przejąć od PKP w sumie ponad 20 odcinków linii kolejowych w regionie. Te dziś zdegradowane i nieużywane trasy będą w przyszłości regularnie obsługiwane przez regionalnego przewoźnika kolejowego. Tym samym zdecydowanie poprawi się cały system komunikacji na Dolnym Śląsku, mieszkańcy zyskają nowe połączenia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku, a turyści łatwiejszy dojazd do wielu turystycznych atrakcji w naszym regionie – przekonywał w Jeleniej Górze Cezary Przybylski.
W tym kontekście podczas konferencji wymieniono linie: Jelenia Góra – Mysłakowice – Karpacz/Kowary – Kamienna Góra; Jelenia Góra – Lwówek Śląski – Jerzmanice Zdrój; Gryfów Śląski – Mirsk – Świeradów Zdrój; Marciszów – Jerzmanice Zdrój; Marciszów – Strzegom; Kamienna Góra – Okrzeszyn oraz Gryfów Śląski – Lubomierz (jako zachowanie ciągu Gryfów – Lwówek).
5 lutego zarząd województwa podjął uchwałę, w której wyraził zgodę na przejęcie od PKP prawa użytkowania wieczystego gruntów oraz prawa własności budynków i urządzeń związanych z 8 liniami kolejowymi. Wśród nich są linie nr 282 (Jelenia Góra – Lwówek Śląski), 312 (Wojcieszów Górny – Jerzmanice Zdrój) oraz 776 (Marciszów – Wojcieszów Górny). Wcześniej (24 stycznia) podjęta została podobna uchwała dotycząca linii nr 303 (Rokitki – Chocianów) i 316 (Chojnów-Rokitki). Jeszcze wcześniej (9 stycznia) zarząd województwa wyraził zgodę na przejęcie linii nr 284 (Jerzmanice Zdrój – Lwówek Śląski).
FOT. UMWD
O przejmowaniu mówi się od kilku lat. Kiedy konkrety?