Niemal każdy właściciel strony na pewnym etapie jej działania zaczyna myśleć o pozycjonowaniu. To doskonały sposób, by wypromować witrynę i tym samym zdobyć nowych klientów. W tym procesie niezwykle ważna okazuje się cierpliwość – na pierwsze efekty należy bowiem poczekać nawet kilkanaście miesięcy. Na czym właściwie polega pozycjonowanie i od czego zależy czas oczekiwania na dobre miejsce w Google?
Proces pozycjonowania – najważniejsze informacje
Pozycjonowanie, czyli inaczej SEO to zestaw działań podejmowanych w celu osiągnięcia przez witrynę wysokiego miejsca w rankingu wyszukiwarki. Użytkownicy internetu wpisują do niej różnorodne zapytania, a roboty Google przeszukują sieć w celu odnalezienia stron z najbardziej adekwatnymi odpowiedziami. Aby serwis znalazł się na jak najwyższej pozycji, nie wystarczy jednak tylko rozbudować znajdującą się na nim treść. Na pozycjonowanie stron internetowych wpływa bowiem wiele różnorodnych czynników, takich jak:
- jakość kodu HTML oraz prędkość ładowania strony,
- posiadanie przez witrynę wersji mobilnej lub jej responsywność,
- wdrożenie certyfikatu SSL i protokołu HTTPS,
- unikalność tekstów oraz nasycenie ich frazami kluczowymi,
- linkowanie zewnętrzne oraz wewnętrzne.
Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych polega więc na technicznej optymalizacji, tworzeniu atrakcyjnego contentu oraz pozyskiwaniu dobrej jakości odnośników. Zaczyna się od wstępnej analizy witryny, na podstawie której tworzy się strategię SEO. Bada się też specyfikę całej branży, w której działa dana firma.
Kiedy można spodziewać się efektów strategii SEO?
Pozycjonowanie stron internetowych okazuje się procesem pracochłonnym oraz złożonym. Czas dotarcia na wysokie miejsce zależy nie tylko od przyjętej taktyki, ale również od działań konkurencji. Sytuacja na rynku nieustannie się zmienia, więc każdy nowy dzień może przynieść kolejne wyzwania związane z pozycjonowaniem. Właśnie dlatego efekty należy stale monitorować i reagować w razie zauważalnych spadków pozycji. Bardzo ważny w procesie SEO jest dobór wspomnianych fraz kluczowych. Ich konkurencyjność ma duże znaczenie dla efektów, jakie przyniesie pozycjonowanie.
Istotny czynnik rankingowy stanowią również linki zewnętrzne, które prowadzą do strony z innych witryn. Znaczenie dla rezultatów pozycjonowania ma zarówno częstotliwość ich pojawiania się, jak i liczba oraz jakość serwisów, z których pochodzą. Mogą to być na przykład popularne blogi branżowe czy też renomowane katalogi firm.
Prace nad poprawą pozycji w Google warto powierzyć specjalistom, którzy opracują optymalną strategię dla danej witryny. Należy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób do efektów pozycjonowania podchodzi agencja. Dobra firma SEO nie będzie bowiem obiecywać konkretnej pozycji w Google ani nie wskaże dokładnie, kiedy strona osiągnie wysokie miejsce. Zaproponuje natomiast działania, które jej zdaniem mogą przynieść najlepszy efekt i dostosuje ofertę pod wymagania danej marki.
Artykuł przygotowany we współpracy z Artefakt.pl