OSOBUS
Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  gospodarka i finanse  >  Current Article

Rząd dopłaci przewoźnikom złotówkę do wozokilometra

Przez   /   01/08/2019  /   3 Comments

Wicewojewoda Dolnośląski Kamil Krzysztof Zieliński podpisał w Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie porozumienie w sprawie Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.  Z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych dofinansowywane będzie przywracanie lokalnych połączeń autobusowych.

Dofinansowanie ma dotyczyć linii komunikacyjnych nie funkcjonujących od co najmniej 3 miesięcy przed wejściem w życie ustawy i na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie.

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym. Jego dysponentem jest minister do spraw transportu. Obsługę Funduszu na zasadach określonych w umowie z jego dysponentem będzie prowadził Bank Gospodarstwa Krajowego.

Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinasowanie Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w 2019 r. wyniesie 300 mln zł, a w latach kolejnych – 800 mln zł.

Środki zgromadzone w Funduszu będą przeznaczane na dofinansowanie zadań zapewniających funkcjonowanie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacji miejskiej. Dofinansowanie będzie przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Podział środków Funduszu w danym roku budżetowym na poszczególne województwa będzie dokonywany na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zasad podziału środków Funduszu.

Sposób i terminowość wykonania zadania, na które zostało udzielone dofinansowanie oraz prawidłowość wyliczenia dopłaty pod względem zgodności z umową o dopłatę będzie kontrolował właściwy wojewoda.

Wśród kryteriów, na podstawie których wojewoda będzie dokonywał podziału środków Funduszu na rzecz samorządów terytorialnych, będzie m.in. realizacja potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Przepisy ustawy zwiększą dostępność połączeń autobusowych o charakterze użyteczności publicznej dla tych osób.

Dopłata w wysokości nie wyższej niż 1 zł do 1 wozokilometra będzie obowiązywała do końca 2021 r. W kolejnych latach dopłata będzie ustalana w kwocie nie wyższej niż 0,80 zł do 1 wozokilometra. Początkowo wyższa kwota dopłaty powinna zachęcać organizatorów do jak najszybszego uruchamiania przewozów o charakterze użyteczności publicznej tam, gdzie występują najpilniejsze potrzeby komunikacyjne.

Jednocześnie organizator (samorząd terytorialny) będzie zobowiązany dopłacić do kwoty deficytu na danej linii komunikacyjnej nie mniej niż 10 proc. ze środków własnych.

Źródło: DUW.GOV.PL

FOT. PIOTR KANIKOWSKI

    Drukuj       Email

3 komentarze

  1. Do XXXX Przepraszam, w ferworze czyszczenia portalu ze spamu pyknąłem paluszkiem tam gdzie nie trzeba. Komentarz przywracam. A moje sympatie nie mają nic do rzeczy. W komentarzach możecie Państwo pisać co chcecie, o ile mieści się to w granicach wolności słowa, tzn. nie narusza dóbr osobistych innych osób.

  2. xxxx pisze:

    A czemuż to usunął Pan mój komentarz o celowości raczej dofinansowania lokalnych połączeń kolejowych na nieczynnych dziś liniach (oczywiście pod warunkiem zatrzymywania się pociągów na stacjach), aniżeli transportu autobusowego? O sympatie pro “samorządowo – bezpartyjne” Pana nie posądzam!

  3. xxxx pisze:

    W naszych realiach lepsze byłoby przywrócenie zlikwidowanych niegdyś połączeń kolejowych. Oczywiście pod warunkiem, że pociągi zatrzymywały by się na wszystkich stacjach!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

tygodnik10

Ile milionów zarobili prezesi KGHM w roku 2023?

Read More →