Połowę kosztów budowy drogi ekspresowej S3 między Legnicą a Lubawką pokryje Unia Europejska. Wczoraj Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisały umowę w tej sprawie.
Chodzi o częściowo wybudowany, 63-kilometrowy odcinek do granicy z Czechami. Całkowity koszt jego budowy jest szacowany na prawie 3 961 mln złotych. Budowany odcinek rozpoczyna się w gminie Krotoszyce, następnie trasa przechodzi przez gminy Męcinka, Jawor, Mściwojów, Paszowice, Dobromierz, Bolków, Stare Bogaczowice, Czarny Bór, Marciszów, Kamienna Góra i Lubawka. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec maja 2023 r. Budowa odbywa się etapami (zadanie I: od węzła Legnica II do węzła Jawor II ; zadanie II: od węzła Jawor II do węzła Bolków; zadanie III: od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ; zadanie IV: od węzła Kamienna Góra Północ do granicy państwa).
Roboty na odcinku S3 od Legnicy do Bolkowa są już na ukończeniu i jesienią tego roku odcinek ten zostanie oddany do ruchu, natomiast w ramach odcinka S3 od Bolkowa do Lubawki (granica państwa) GDDKiA wybrała wykonawców robót. Planowane podpisanie umów z Wykonawcami planowane jest w tym miesiącu.
- S3, obok autostrady A1 i S19, to jeden z trzech filarów, na których opiera się polski system dróg prowadzących z północy na południe kraju.Wykonujemy kolejny krok w kierunku tego, o czym mówiliśmy miesiąc temu otwierając nowy odcinek S3 między Nową Solą a Kaźmierzowem: S3 uruchomi potencjał tkwiący w portach Szczecin – Świnoujście, gdy połączy je systemem dróg w Czechach i Austrii – ocenia minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.
- Bardzo się cieszę, że udało się uzyskać wsparcie Unii Europejskiej dla kluczowego odcinka drogi S3, od Legnicy do granicy z Czechami w Lubawce. Jego realizacja ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju gospodarczego całej zachodniej Polski – uważa wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.
Według GDDKiA, po wybudowaniu drogi ekspresowej S3 na odcinku Legnica – Lubawka natężenie ruchu na drodze krajowej nr 8 Kudowa Zdrój – Kłodzko – Wrocław zmniejszy się o około 1000 pojazdów (w tym około 400 samochodów ciężarowych) na dobę. Nastąpi również poprawa warunków ruchu tranzytowego przy drogach krajowych nr 3 i nr 5, która przyczyni się do poprawy komfortu życia mieszkańców m.in. Jawora, Bolkowa, Kamiennej Góry i Lubawki.
- Budowana droga ekspresowa S3 jest kluczowym korytarzem komunikacyjnym otwierającym polskie porty na Europę środkową i południową. S3 biegnie z północno-zachodniej Polski, aż do południa kraju i łączy miasta wojewódzkie na trasie Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Wrocław – Katowice – podkreślia Przemysław Gorgol, dyrektor CUPT.
Źródło: GDDKiA, oprac. PEKA
FOT. GDDKIA