Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz spółki Transprojekt – Warszawa zaprezentowali wstępny przebieg korytarza A4 na terenie gminy Zagrodno. Przewiduje on m.in. likwidację węzła Jadwisin oraz zachowanie wszystkich istniejących wiaduktów. Na terenie gminy powstaną dwa MOP-y. Dziś odbędzie się podobne spotkanie dla gminy Złotoryja, a w przyszłym tygodniu dla gmin Chojnów i Krotoszyce.
Transprojekt – Warszawa opracowuje tzw. STEŚ, czyli Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. To jeden z niezbędnych dokumentów poprzedzających przygotowanie projektu budowlanego. Harmonogram przewiduje, że w czwartym kwartale 2027 r. rozpocznie się przebudowa 35-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy węzłem Krzyżowa a Legnicą. Przebudowana autostrada – z trzema pasami ruchu (plus pas awaryjny w każdym kierunku) – powinna być gotowa w IV kwartale 2029 r. Odcinek na terenie gminy Zagrodno ma długość 7,4 km.
Nowa autostrada A4 będzie budowana po dotychczasowym śladzie. Aby nie dopuścić do komunikacyjnego paraliżu, rozważane są trzy warianty poprowadzenia tej inwestycji. Według pierwszego, najpierw po lewej stronie obecnej autostrady zostanie wybudowana kompletna jezdnia w jednym kierunku (trzy pasy plus awaryjny). Potem zostanie na nią przełożony cały ruch samochodowy aby można było rozebrać stare jezdnie i wybudować w ich miejscu nową (trzy pasy plus awaryjny). Drugi wariant przewiduje to samo, ale po prawej stronie autostrady. Trzeci wariant stanowi kombinację dwóch poprzednich, tzn. prowadzenie pasa po lewej lub prawej stronie obecnego śladu, w zależności od warunków terenowych.
Co do przebiegu, najistotniejsza jest informacja o likwidacji węzła Jadwisin. Droga powiatowa zostanie połączona wiaduktem pod autostradą. Nie będzie już możliwości wjechania z niej na A4 lub zjechania z autostrady w tym miejscu. Kierowcy będą mogli zrobić to na węzłach Krzywa lub Chojnów. Projektanci przewidują utworzenie w rejonie Jadwisina (po obu autostrady) MOP-ów II kategorii z m.in. parkingami dla samochodów osobowych, autobusów, ciężarówek, stacjami paliw, zapleczem gastronomiczno-handlowym i punktami informacji turystycznej.
GDDKiA oraz Transprojekt -Warszawa deklarują zachowanie wiaduktów we wszystkich dotychczasowych lokalizacjach na terenie gminy Zagrodno. Czeka je, oczywiście, przebudowa, bo nowa autostrada będzie znacznie szersza (będzie mieć prawie 30 km szerokości). Wraz z wiaduktami w odpowiednim standardzie przebudowane zostaną drogi przecinające autostradę a ich nawierzchnia – z reguły gruntowa – zostanie pokryta masą bitumiczną. Właścicielom pól zostanie zapewniony dojazd do swych działek, np. po równoległej do autostrady drodze serwisowej.
W miejscu, gdzie A4 przecina Skorę ma powstać most, który będzie jednocześnie pełnił funkcję przejścia dla dzikich zwierząt.
Mieszkańcy Wojciechowa, którym daje się we znaki hałas z biegnącej dwieście metrów za wsią autostrady, dostali zapewnienie, że projektanci zwrócą uwagę na ten problem. Według pracowników Transprojektu – Warszawa prawdopodobnie zajdzie potrzeba budowy ekranów akustycznych w pobliżu zabudowy zagrodowej. Niezależnie od projektu, rok po ukończeniu autostrady zostaną przeprowadzone badania natężenia hałasu. Jeśli wykażą przekroczenie norm, projekt zostanie skorygowany a we wskazanych lokalizacjach GDDKiA dołoży kolejne ekrany akustyczne.
Trwają kolejne spotkania, na których omawiany jest wstępny przebieg “nowej” autostrady A4 na odcinku Krzyżowa – Legnica przez poszczególne gminy. Wszyscy zainteresowani mogą w nich uczestniczyć online. Szczegóły techniczne dotyczące połączenia znajdują się na stronie internetowej inwestycji.
Terminy spotkań:
- 16 marca 2022 r. Gmina Krotoszyce – godzina 16:00
- 21 marca 2022 r. Gmina Złotoryja – godzina 17:00
- 22 marca 2022 r. Gmina Chojnów – godzina 16:00
- 23 marca 2022 r. Gmina Warta Bolesławiecka – godzina 17:00
Piotr Kanikowski
FOT. MICHAŁ SOROKO/ GDDKiA WROCŁAW