Siedemnastolatka z Lubina wykazała się skrajną nieodpowiedzialnością: postawiła na nogi dziesiątki ludzi, bo chciała “przetestować” działanie czatu Dziecięcego Telefonu Zaufania. Wysłała wiadomość, jakoby planowała targnąć się na swoje życie. Nie spodziewała się, że spowoduje to natychmiastową reakcję policjantów i innych służb.
Informacja od dziewczyny uruchomiła procedury zmierzające do ustalenia, gdzie znajduje się samobójczyni i wysłania ludzi, którzy mogliby zainterweniować, ratując jej życie. Wiadomość z Dziecięcego Telefonu Zaufania najpierw dotarła do funkcjonariuszy z Centralnego Biura Zawalczenia Cyberprzestępczości. Ci skontaktowali się z dyżurnym Komendy Powiatowej Policji w Lubinie. Policjanci szybko ustalili, kto zostawił wpis. Ekipa prewencji udała się pod ustalony adres.
- Na miejscu funkcjonariusze ustalili, że wpisu dokonała 17-letnia mieszkanka Lubina. Na szczęście zgłoszenie okazało się nieprawdziwe i nastolatce nic nie zagrażało. Powiedziała policjantom, że chciała tylko sprawdzić, czy telefon zaufania faktycznie działa – mówi asp. sztab. Sylwia Serafin, oficer prasowa Komendy Powiatowej Policji w Lubinie. – Pamiętajmy, ze każdego tego typu zgłoszenie angażuje zasoby i uwagę służb, które w tym czasie mogłyby udzielać pomocy osobom faktycznie potrzebującym wsparcia i ratunku. Fałszywe alarmy, niezależnie od intencji, mogą mieć poważne konsekwencje – zarówno prawne, jak i moralne. Zgłaszanie nieprawdziwych informacji nie tylko utrudnia pracę policji, ale także zagraża bezpieczeństwu innych ludzi, którzy w tym czasie mogą znajdować się w realnym zagrożeniu. Prosimy o odpowiedzialne korzystanie z telefonów zaufania i innych form kontaktu ze służbami ratunkowymi, bez narażania innych na niebezpieczeństwo.
Ale – uczulają policjanci – jeśli naprawdę potrzebujemy pomocy, nie wstydźmy się o nią poprosić. Każdy z nas może mieć słabsze chwile. Czasem myślimy, że nic gorszego nie może nas spotkać i nie wiemy jak sobie poradzić z przytłaczającymi nas problemami. Zawsze możemy zwrócić się do osób, które pomogą nam przejść przez ciężki okres w życiu. Nie musimy być sami z naszymi problemami. Są osoby, które nam pomogą całkowicie bezpłatnie i anonimowo.
Jeśli czujesz się przygnębiony, wiedz, że są instytucje, które będą służyć Ci pomocą. Skorzystaj z bezpłatnych telefonów pomocowych, takich jak:
- 116 123 – bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dorosłych, czynny 7 dni w tygodniu w godz. 14:00 – 22:00,
- 116 111 – bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, czynny 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę,
- 800 121 212 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka, czynny 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę,
- 22 484 88 01 – ITAKA Antydepresyjny Telefon Zaufania. Dyżury psychologów w pon. – wt. w godz. 15:00 – 20:00, środa i piątek w godz. 10:00 – 15:00 i niedziela w godz. 15:00 – 20:00. Dyżury psychiatrów w czwartek w godz. 16:00 – 21:00 i piątek w godz. 15:00 – 20:00