Najpóźniej od lipca w kasie Kolei Dolnośląskich będzie można kupić zintegrowany bilet miesięczny. Będzie uprawniał zarówno do przejazdów pociągami spółki, jak też do korzystania z wszystkich linii komunikacji miejskiej w Legnicy. Poza wygodą, pasażerowie odczują ulgę w wydatkach, bo zintegrowany bilet pozwoli im zaoszczędzić do 1000 złotych rocznie.
Koleje Dolnośląskie, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy i legnicki Urząd Miejski już podpisały umowę w tej sprawie, ale konieczna jest jeszcze uchwała Rady Miejskiej, wprowadzająca zmiany w taryfie. Radni mają się tym zająć 25 maja, co daje nadzieję, że pomysł zostanie wdrożony jeszcze w czerwcu. Wiceprezydent Jadwiga Zienkiewicz ostrożnie deklaruje, że najpóźniej w lipcu pasażerowie będą mogli zaopatrywać się w zintegrowany bilet miesięczny.
Wzorem i inspiracją dla sygnatariuszy legnickiego porozumienia jest Szwajcaria, posiadająca najlepszą komunikację zbiorową na świecie. Zintegrowany bilet obejmujący swym zasięgiem cały kraj obowiązuje tam od 1888 roku.
U nas będzie dużo skromniej. Pasażerowie będą mogli z jednym biletem poruszać się na wybranej linii kolejowej oraz wszystkich liniach MPK w Legnicy, łącznie z nocnymi i zamiejską trasą do Ulesia. Bilet będzie obowiązywał cały miesiąc, z sobotami i niedzielami włącznie.
- To pierwszy krok – deklaruje prezes Kolei Dolnośląskich Piotr Rachwalski. – Zaczynamy od Legnicy, ale zamierzamy podpisać podobne porozumienia także z innymi miastami.
Pasażerom się opłaci, bo zintegrowane bilety będą o 20 procent tańsze od dwóch nabytych osobno. Bogusław Molecki, dyrektor do spraw handlowych Kolei Dolnośląskiej, podaje kilka przykładów:
- Ktoś, kto chciałby osobno kupić bilet miesięczny na nasz pociąg z Legnicy do Wrocławia i bilet na wszystkie linie MPK zapłaciłby 389 złotych. Tymczasem kupując bilet zintegrowany zapłaci 321 złotych. Bilet relacji Chojnów-Legnica plus bilet MPK to obecnie wydatek 144 złotych. W zintegrowanej formie będzie o 27 złotych tańszy. Pasażerowie dojeżdżający do Legnicy z Bolesławca i przesiadający się później w miejski autobus zamiast 167 złotych mają szansę zapłacić tylko 137 złotych.
Zintegrowane bilety – na razie tylko miesięczne, choć z czasem dostępne będą także jednorazowe – będą miały formę wydruku z kasy KD z doklejonym znaczkiem MPK. W miarę dołączania do porozumienia kolejnych przewoźników, będą się na nich pojawiać dodatkowe znaczki.
Bilet zintegrowany to pierwsze tego typu rozwiązanie w województwie. Koleje Dolnośląskie i władze Legnicy nie chciały popełnić błędu Wrocławia, gdzie bilet zintegrowany został sztucznie ograniczony politycznie do wyimaginowanych rozmiarów aglomeracji. Tu odległość dojazdu koleją nie będzie limitowana. Spółka podkreśla otwartość władz Legnicy na nowe rozwiązania. Legnicki bilet zintegrowany udało się przygotować w zaledwie kilka miesięcy, podczas gdy zdecydowanie dłuższe negocjacje z Wrocławiem nie przyniosły dotąd rezultatów.
Kolejom zależy, by pasażer wybierał je nie tylko ze względu na cenę – najszybsze pociągi Kolei Dolnośląskich umożliwiają dojazd do centrum Wrocławia w czasie około 40 minut. Dla wygody mieszkańców Legnicy spółka współpracuje z władzami miasta w zakresie integracji połączeń i rozkładów jazdy. W przyszłości, gdy plac dworcowy zostanie przekształcony w centrum przesiadkowe, komfort podróżowania jeszcze się zwiększy. Koleje Dolnośląskie deklarują współpracę z miastem przy realizacji tego zamierzenia. Będą też wspierać starania prezydenta, by na odremontowanym dworcu PKP zawisł gustowny neoklasycystyczny neon z napisem “Legnica”.
FOT. PIOTR KANIKOWSKI