- Wady wymowy utrwalają się, jeśli się nad nimi nie pracuje. Im później przystąpimy do ćwiczeń, tym gorzej, bo wada już utrwalona staje się trudna do wyeliminowania – mówi logopeda Ewa Krysa. O jej pracy z dziećmi z Przedszkola Chrześcijańskiego Gedeon w Legnicy rozmawia Piotr Kanikowski.
Na czym polega Pani praca?
- Jako logopeda staram się niwelować wady wymowy u dzieci, poprzez usprawnianie ich aparatu artykulacyjnego, ćwiczenia oddechowe oraz naukę prawidłowej wymowy wyrazów.
W jaki sposób pracujecie nad tym w Przedszkolu Gedeon?
– Na początku zrobiłam badanie przesiewowe, by z ogółu przedszkolaków wyodrębnić dzieci, które wymagają pomocy logopedy. Systematycznie spotykam się z nimi w ramach terapi indywidualnych. Robimy różne ćwiczenia, które mają im pomóc w pozbyciu się błędnych nawyków. Staram się, by forma tych ćwiczeń była dla dzieci atrakcyjna, zróżnicowana, zachęcająca do wysiłku. Dodatkowo w ramach profilaktyki mamy w przedszkolu zajęcia grupowe, podczas których proponuję różne logopedyczne zabawy. Dzieci chyba je polubiły, bo dostaję od nich bardzo sympatyczne zwrotne komunikaty.
]Jak ważne jest, żeby zabrać się za to w odpowiednim wieku?
- Bardzo ważne. Wady wymowy utrwalają się, jeśli się nad nimi nie pracuje. Im później przystąpimy do ćwiczeń, tym gorzej, bo wada już utrwalona staje się trudna do wyeliminowania. Warto mieć świadomość, że nawet jeśli dziecku z pomocą logopedy uda się wypracować właściwy model wymowy głoski, to wciąż jest to tylko początek drogi. Potrzeba dużo czasu i dużo pracy, aby ów mechanizm wszedł do spontanicznej wymowy.
To chyba wyzwanie także dla rodziców.
- Tak. Dużą wagę przywiązujemy do współpracy z rodzicami i uwrażliwienia ich na ten ten problem, bo w korygowaniu wad wymowy procentuje systematyczność. Oprócz spotkań z logopedą, dzieci mają więc założone zeszyciki do pracy w domu. Dostają zadania domowe, by codziennie po troszeczkę – dziesięć, może piętnaście minut – poćwiczyły swoje narządy mowy.
Czy prawidłowa wymowa wpłynie na to, jak dziecko później będzie sobie radzić w szkole?
– Na pewno. Jeśli nieprawidłowo mówi, to może mieć problemy z pisaniem. Często się tak zdarza. Jestem przekonania, że dzięki ćwiczeniom logopedycznym dzieciom z Gedeona nauka pisania pójdzie łatwiej.
FOT. PIOTR KANIKOWSKI
Rodzice świadomi znaczenia wczesnej diagnozy i terapii dziecka dla jego sukcesów rozwojowych i edukacyjnych cieszą się z możliwości uczestniczenia ich pociech w różnorodnych zajęciach przedszkolnych. Nasze przedszkole zapewnia dzieciom udział w zajęciach logopedycznych. Logopeda bada sprawność języka, warg, rodzaj głosu, tempo mowy, słownictwo; może też określić rodzaj słuchu, zgryzu, typ oddechu dziecka. Często jest pierwszą osobą sugerującą rodzicom konsultacje z innymi specjalistami: laryngologiem, foniatrą, neurologiem. Ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe prowadzone indywidualnie i w małych (3-4 osoby) zespołach są dla przedszkolaków atrakcyjne z uwagi na fakt pracy przed lustrem, z ciekawymi przyborami, grami, kartami, ilustracjami, pomocnymi przy wywoływaniu pożądanej głoski czy słownictwa. Każde dziecko ma osobisty zeszyt, w którym logopeda przekazuje rodzicom zalecenia do wykonywania w domu. Taka współpraca uczy nas wszystkich systematyczności, wytrwałości, empatii, radosnego oczekiwania efektów pracy. Iwona Palimąka, dyrektor Przedszkola Chrześcijańskiego Gedeon