Dolny Śląsk zgłosił się do udziału rządowym programie Kolej+. Z pomocą państwa władze województwa chcą wyremontować i przywrócić do użytkowania 275 kilometrów linii kolejowych, m.in. do Złotoryi, Lwówka Śląskiego, Chocianowa, Przemkowa. Dolny Śląsk liczy na rządowe dofinansowanie do planowanych inwestycji w wysokości 85 procent.
Projekt uchwały zgłosili radni Bezpartyjnych Samorządowców oraz Prawa i Sprawiedliwości. Został przyjęty na sesji niemal jednogłośnie. Wyraża gotowość do przystąpienia do rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej.
“Podstawowym celem realizowanych przedsięwzięć inwestycyjnych na terenie województwa dolnośląskiego winno być zapewnienie bezpośrednich relacji łączących stolicę województwa lub główne ośrodki subregionalne z miastami oraz ważnymi obszarami turystycznymi, przyrodniczymi czy zabytkowymi o znaczeniu ponadregionalnym, które są obecnie pozbawione obsługi transportem kolejowym”. Jako priorytetową inwestycję Sejmik wymienia bezpośrednie połączenie Legnicy z powiatem złotoryjskim, lwóweckim, lubińskim, jeleniogórskim i miastem Jelenia Góra poprzez ciąg linii kolejowych Legnica – Złotoryja – Lwówek Śląski – Jelenia Góra/ Świeradów Zdrój. W podobnym kontekście pisze się o konieczności zapewnienia bezpośredniego dojazdu z Legnicy do Chocianowa, Przemkowa i Przemkowskiego Parku Krajobrazowego (przez Chojnów i Rokitki). Wymienione obszary należą do najbardziej izolowanych komunikacyjnie fragmentów Dolnego Śląska. Jednocześnie są bardzo atrakcyjne turystycznie.
- Jeśli rząd wyrazi na to zgodę to już w najbliższym czasie rozpoczniemy prace remontowe na ponad 270 kilometrach nieczynnych linii kolejowych. Dziesiątki tysięcy Dolnoślązaków otrzyma obsługę swoich miejscowości transportem kolejowym a goście odwiedzający nasz region, kolejowy dostęp do naszych turystycznych pereł – zapowiada radny Patryk Wild, jeden z inicjatorów uchwały.
Dolny Śląsk planuje przeprowadzić te remonty do roku 2023. Jeszcze w tym roku chciałby zacząć prace rewitalizacyjne.
Uchwała trafi m.in. do marszałków Sejmu i Senatu, premiera rządu, ministra infrastruktury, posłów, senatorów. “Sejmik Województwa Dolnośląskiego uważa za wskazane potraktowanie województwa dolnośląskiego jako poligonu doświadczalnego dla rewitalizacji lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej przez samorząd województwa, na którym przeprowadzony będzie pilotaż tego programu.”
Część linii kolejowych, przewidzianych do rewitalizacji, przejmie samorząd (np. Jerzmanice Zdrój – Lwówek Śląski). Ale na dofinansowanie w ramach programu Kolej+ będą mogły liczyć także te odcinki, które zostaną przy PKP (np, Legnica – Jerzmanice Zdrój).
FOT. KOLEJE DOLNOŚLĄSKIE
A nie będzie tak samo, jak z połączeniem Legnica – Lubin, bez zatrzymywania się na stacjach pośrednich?
ale frajda linia kolejowa Jerzmanice Zdrój – Lwówek śląski nie istnieje po powodzi, torów brak, wały rozmyte. TEN NAJGORSZY ODCINEK MA ZROBIĆ SAMORZĄD ZA WŁASNA KASĘ ….KPINA