Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  gospodarka i finanse  >  Current Article

Unijne 330 milionów złotych dla Kolei Dolnośląskich

Przez   /   12/03/2024  /   No Comments

Centrum Unijnych Projektów Transportowych dofinansuje Koleje Dolnośląskie kwotą 333,7 miliona złotych. Dzięki temu przed przewoźnikiem otwiera się perspektywa na jeszcze większy rozmach przy prowadzonych inwestycjach.

 

Regionalni przewoźnicy kolejowi z całej Polski złożyli wnioski do Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu pociągów. CUPT rozpatrzył 26 z nich i za dwa najlepsze uznał wnioski złożone przez Koleje Dolnośląskie.
Pieniądze odblokują potencjał inwestycyjny

Chodzi o dofinansowanie środkami unijnymi zakupu łącznie 20 pociągów Elf 2. Pojazdy te wożą już pasażerów na Dolnym Śląsku, co umożliwił preferencyjny kredyt udzielony Kolejom Dolnośląskim. Spółka musiałaby go spłacić ze środków własnych.
– Zdecydowaliśmy się na zakup pełnej puli z zamówienia, czyli 25 sztuk Elfów 2. Dofinansowanie unijne uzyskaliśmy na pięć z nich, na pozostałe dostaliśmy preferencyjny kredyt z PKO Bank Polski, który zamierzaliśmy spłacać ze środków własnych. Teraz otrzymaliśmy kapitalną informację: wszystkie 25 nowych Elfów 2, które wożą miliony pasażerów miesięcznie, będzie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
To dobra informacja nie tylko dla spółki, ale także dla pasażerów. Dzięki zaoszczędzonym środkom Koleje Dolnośląskie mogą już planować kolejne inwestycje, które poprawią jakość podróży na liniach obsługiwanych przez przewoźnika.
Łączna wartość dofinansowania z CUPT, które trafi do przewoźników kolejowych lub urzędów marszałkowskich (w niektórych województwach to urzędy marszałkowskie są właścicielami pociągów) wynosi 2,1 mld zł. Aż 333,7 miliona złotych z tej kwoty trafi do dolnośląskiej spółki kolejowej.

Walka z wykluczeniem kolejowym

Dolny Śląsk od wielu lat wzmacnia transport kolejowy w regionie, przejmując i rewitalizując w nowe linie oraz kupując nowoczesny tabor.
– Województwo dolnośląskie prowadzi inwestycje kolejowe na każdej płaszczyźnie. My jako urząd marszałkowski rewitalizujemy linie tak, by pociągi mogły wrócić do miejsc od dekad wykluczonych kolejowo. W ciągu pięciu lat przywróciliśmy połączenia do miejscowości, w których żyje blisko 200 tys. Dolnoślązaków. Z kolei przewoźnik, spółka Koleje Dolnośląskie, prężnie się rozwija, inwestując w nowoczesny tabor. Teraz dotarła do nas fenomenalna informacja, że nowe pociągi na Dolnym Śląsku uzyskają dotację unijną – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego odpowiedzialny m.in. za kolej.
Obecnie po torach Dolnego Śląska kursuje już 21 z 25 nowoczesnych pojazdów Elf 2.
– W ciągu pięciu lat praktycznie podwoiliśmy liczbę miejsc siedzących do dyspozycji pasażerów Kolei Dolnośląskich. 31 nowych pociągów – sześć trzyczłonowych hybryd Impuls 2 oraz 25 pięcioczłonowych Elfów 2, wraz z prowadzonymi przeglądami P5 na dwa pojazdy spalinowe sprawiają, że jeszcze nigdy w historii Koleje Dolnośląskie nie rozwijały się tak szybko. Widzimy tego efekty, bo coraz więcej Dolnoślązaków wybiera kolej, najszybszy i najbardziej ekologiczny środek transportu – mówi Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.
Koleje Dolnośląskie podpisały kontrakt na zakup 25 sztuk Elfów 2 w 2022 r. Rozbudowa floty była możliwa dzięki otrzymaniu kredytu inwestycyjnego i obrotowego w PKO Bank Polski. Zakup sprzed dwóch lat sprawił, że dolnośląski przewoźnik stał się posiadaczem największej floty pojazdów typy Elf 2, liczącej 25 sztuk.

źródło: Koleje Dolnośląskie

FOT. KOLEJE DOLNOŚLĄSKIE

    Drukuj       Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

Aleksandra kRZESZEWSKA mACIEJ kUPAJ jACEK bASZCZYK (2)

Rada Miejska Legnicy przyjęła budżet na 2025 r.

Read More →