Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podpisało umowy na finansowanie 14 projektów transportowych na łączną sumę niemal 9 mld zł. Wśród nich jest inwestycja na linii kolejowej nr 289 z Legnicy do Rudnej Gwizdanów, dzięki czemu za cztery lata znów zaczną kursować pociągi pasażerskie do Lubina. Odżywa idea kolei aglomeracyjnej dla LGOM.
PKP zawiesiło połączenia pasażerskie relacji Legnica – Lubin w 2010 roku. Mieszkańcy nie chcieli z nich korzystać, bo ze względu na zły stan techniczny linii pociągi wlokły się z prędkością 30-40 kilometrów na godzinę. Potem zburzono dworzec w Lubinie. 70-tysięczne miasto, stolica Zagłębia Miedziowego, zostało bez kolei.
Konsekwentny lobbing samorządowców sprawił, że spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zabiera się za modernizację linii nr 289. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zabezpieczyło środki na tę inwestycję. Na prace na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów przeznaczy 243 mln zł (z czego 122 mln zł to dofinansowanie unijne). Łączna długość torów objętych projektem wynosi ponad 39 km. W ramach inwestycji planuje się m.in. budowę nowego przystanku Lubin Stadion oraz modernizację istniejących peronów i wiaduktów. Rozwiązania przyjęte w projekcie umożliwią w przyszłości wdrożenie unijnego systemu ERTMS, dzięki któremu podróż koleją będzie jeszcze szybsza i jeszcze bezpieczniejsza.
Dziś do Lubina i Rudnej Gwizdanów docierają tylko pociągi towarowe. Są miejsca, gdzie muszą zwalniać do 20 km’h. Po zakończeniu modernizacji na całej trasie prędkość wzrośnie do 80 km/h dla pociągów towarowych i do 120 km/h dla pociągów osobowych, dzięki czemu podróż skróci się o połowę. Będzie można pomyśleć o reaktywacji połączeń pasażerskich, objąć cały LGOM koleją aglomeracyjną, przekonać ludzi, że do pracy i szkół wygodniej dojadą pociągami. Obsługą linii jest zainteresowana marszałkowska spółka Koleje Dolnośląskie z Legnicy, ceniona przez podróżnych za wysoką jakość usług.
Z myślą o ruchu pasażerskim planowana jest budowa nowego przystanku Lubin Stadion. Będzie położony w odległości ok. 1,5 km od nieistniejącej już stacji Lubin Górniczy (w kierunku Rudnej). Nowy peron będzie wyposażony w pochylnie od strony przejazdu przy ul. Marii Skłodowskiej Curie. Na stacjach Raszówka, Lubin Górniczy, Rudna Gwizdanów i przystankach Rzeszotary, Gorzelin, Chróstnik, Rynarcice, Koźlice, Rudna Miasto, poprawi się standard obsługi pasażerów. Przebudowane perony zapewnią wygodny dostęp do pociągów.
Inwestycja PKP PLK ma zostać ukończona w 2021 r.
FOT. PIOTR KANIKOWSKI