Każdego miesiąca do TAURONA zgłasza się z prośbą o pomoc blisko 2 tys. klientów, którzy zostali nakłonieni do podpisania niekorzystnych umów z nowym sprzedawcą energii. By pomóc osobom oszukanym i ostrzec innych klientów, aby nie stali się ofiarami naciągaczy, TAURON rozpoczyna kampanię ?Bezpieczniki TAURONA?.
Liczba oszukanych klientów wzrasta z miesiąca na miesiąc. Nieuczciwi handlowcy składają klientom obietnice bez pokrycia i nie przekazują pełnych informacji na temat kosztów, które będą obciążały klienta po podpisaniu umowy z nowym sprzedawcą energii.
- Staramy się pomóc oszukanym osobom. Chcemy jednak, aby nasi klienci byli mądrzy przed szkodą, dlatego rozpoczynamy kampanię ?Bezpieczniki TAURONA? – informuje Grzegorz Lot, wiceprezes zarządu TAURON Sprzedaż.
Celem kampanii pod hasłem ?Stop naciągaczom – podpisuję tylko uczciwe umowy? jest przekazanie klientom wiedzy na temat praw konsumenta na rynku energii.
- Z przydatnymi informacjami i ostrzeżeniami chcemy dotrzeć przede wszystkim do osób starszych. To one najczęściej stają się ofiarami oszustów – dodaje Grzegorz Lot.
Walkę o ochronę praw klientów rozpoczęła konferencja naukowa ?Pozycja konsumenta na rynku energii elektrycznej?, która odbyła się 10 grudnia na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Organizatorami spotkania byli: Towarzystwo Obrotu Energią oraz UE w Katowicach. Patronat nad konferencją objął TAURON. Prelegenci – m.in. przedstawiciele Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Rzecznicy Praw Konsumentów oraz TOE i UE w Katowicach – dyskutowali o edukacji rynkowej konsumentów.
Aby klienci nie dawali się oszukać naciągaczom i dokonywali świadomych wyborów na rynku energii, TAURON przygotował kampanię informacyjną w mediach. Twarzą kampanii jest Dorota Kolak, aktorka znana z popularnych seriali, m.in. ?Barwy szczęścia? i ?Przepis na życie?. Wybór był nieprzypadkowy. – Dorota Kolak postrzegana jest jako zdecydowana kobieta, wzór zachowań w trudnych sytuacjach. Jesteśmy przekonani, że właśnie taka osoba pomoże nam przekonać klientów, że warto być ostrożnym przy podpisywaniu umów – uważają twórcy kampanii.
Spoty emitowane będą w stacjach telewizji regionalnych oraz na antenie lokalnych rozgłośni Polskiego Radia. Kampanię w radiu i telewizji wspierać będą informacje w lokalnej prasie.
Cennym źródłem wiedzy jest również ?Poradnik konsumenta?. Zawiera on nie tylko niezbędne informacje podane w przystępnej formie, ale również wzory oświadczeń, które pomogą klientowi m.in. odstąpić od zawartej umowy. ?Poradnik konsumenta? dostępny jest na stronie internetowej www.tauron-pe.pl, w punktach obsługi TAURON, a także w wybranych przychodniach, aptekach i biurach Rzeczników Praw Konsumenta.
Poprzez punkty obsługi oraz inserty w gazetach TAURON rozprowadzać będzie też naklejki z hasłem ?Stop naciągaczom – podpisuję tylko uczciwe umowy?. ? Zachęcam każdą osobę, by umieściła taką naklejkę na drzwiach wejściowych. Jestem przekonany, że odstraszy oszustów, którzy będą chcieli naciągnąć na podpisanie nieuczciwej umowy. Każdej nieuczciwej umowy. Wiedza, którą przekazujemy klientom, jest przecież przydatna w różnych sytuacjach dnia codziennego – przekonuje Grzegorz Lot.
TAURON wymienia w ?Poradniku konsumenta? trzy najważniejsze zasady dotyczące podpisywania umów. Ich przestrzeganie pomoże uniknąć problematycznych sytuacji.
- MÓJ DOM MOJĄ TWIERDZĄ. Nie wpuszczaj do domu osób, których nie znasz. Jeśli zamierzasz kogoś wpuścić – sprawdź, czy jest tym, za kogo się podaje.
- WYBIERZ MĄDRZE. Zanim podpiszesz umowę, dokładnie ją przeczytaj.
- POŚPIECH ZŁYM DORADCĄ. Pamiętaj, że masz prawo odstąpić od umowy podpisanej w domu do 10 dni od jej zawarcia.
Każdy klient może wybrać firmę, która będzie mu świadczyła usługę sprzedaży energii elektrycznej.
- Zanim podpiszemy umowę z nowym sprzedawcą, trzeba koniecznie sprawdzić, jaka to firma i jak można się z nią kontaktować – podkreśla Grzegorz Lot.
Warto też pytać o wszystkie składniki opłat, a nie tylko o cenę energii. Niektóre firmy naliczają np. opłaty za wysłanie przypomnienia o niezapłaconym rachunku. Trzeba też sprawdzić, czy przedstawiona przez nowego sprzedawcę oferta odpowiada indywidualnym potrzebom. Warto pamiętać, że dodatkowe usługi, np. ubezpieczenia, skutkują większymi rachunkami.
Wolny rynek sprzedaży energii elektrycznej przyniósł klientom korzyści, ale też niesie ze sobą pewne zagrożenia. – Niektórzy sprzedawcy energii coraz częściej stosują nieuczciwe praktyki, które uderzają w konsumentów. Z tego powodu kampanię ?Bezpieczniki TAURONA? prowadzić będziemy tak długo, jak tylko będzie potrzeba. Jako firma odpowiedzialna społecznie czujemy się w obowiązku dotrzeć do każdego naszego klienta z informacją o prawach konsumenta oraz na bieżąco ostrzegać przed działaniami naciągaczy i oszustów – podsumowuje Grzegorz Lot.
MATERIAŁY: TAURON POLSKA ENERGIA S.A.
Tauron nie broni,tylko trzesie dupa ze traci coraz wiecej klientow,i stad stawia inne firmy w zlym swietle
Niech Tauron lepiej przyzna się jak sam kroi swoich Klientów i jak zawiera z nimi niekorzystne umowy “promocyjne” z dodatkowymi opłatami…
Ja bym takimi naklejkami okleiła nawet wejścia do klatek!!!! Niech naciągacze szerokim łukiem omijają nasze osiedla. Mogę to zrobić nawet w ramach czynu społecznego!