Projektowanie stron internetowych wiąże się na pewno z odpowiednim doborem i rozmieszczeniem słów i fraz kluczowych, wie to każdy, kto postanowił założyć własną stronę internetową, bloga, czy sklep internetowy na WordPress. Dobrze zoptymalizowana strona internetowa pod kątem SEO, może stanowić o naszym być, albo nie być w internecie.
W jaki celu pozycjonować strony internetowe?
Przyjrzyjmy się jak potężnym narzędziem, jest internet. Ile istnieje różnych stron internetowych, e-sklepów, czy blogów. Tworząc swoje własne strony www, musimy zdawać sobie z tego sprawę. Dlaczego? Ponieważ, jeśli nie zadbamy o to, aby nasza witryna była widoczna dla użytkowników, czytelników, czy potencjalnych klientów, z łatwością zginiemy w gąszczu tego wszystkiego. Jakie są korzyści z odpowiedniego pozycjonowania strony internetowej?
- Lepsze, czyli wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Czemu to takie ważne? Chyba większość osób zdaje sobie sprawę z tego, że im wyżej nasza strona www znajdzie się w tych wynikach, tym lepiej, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownicy będą wchodzić na naszą witrynę. W celu uświadomienia sobie jak to jest ważne, warto odnieść się do własnego doświadczenia. Pomyślmy tylko ile razy, wyszukując, daną frazę przeszliśmy chociażby na drugą stronę wyników wyszukiwania, nie wspominając już o następnych. Najprawdopodobniej robimy to bardzo rzadko, o ile w ogóle, dlatego tak ważna jest dobra pozycja, bez której nawet najlepsza strona internetowa nie będzie mieć racji bytu.
- Więcej użytkowników odwiedź naszą witrynę. Tak jak powyżej już ustalono, użytkownicy, w tym nasi potencjalni klienci, jeśli prowadzimy swój biznes w internecie, najchętniej odwiedzają strony www z początkowych wyników wyszukiwania, nie wynika to oczywiście z ich lenistwa (no może odrobinę), ale także z przekonania, że im wyższa pozycja witryny, tym lepszy jest np. właśnie ten sklep internetowy. Czy to słuszne, myślę, że nie do końca, możemy mieć bardzo dobrze zbudowaną stronę internetową, oraz dobry asortyment w e-sklepie, ale jeśli zajmujemy tyły w wynikach wyszukiwania, to z pewnością tracimy bardzo dużą liczbę odwiedzających i klientów.
- Zyskujemy zaufanie i zwiększamy rozpoznawalność marki. Jak sama nazwa wskazuje pozycjonowanie, możemy odnieść nie tylko do wysokich pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania, ale także przełożyć na wysoką pozycję naszej marki, firmy w oczach naszych potencjalnych klientów.
- Zwiększamy zyski. Jest to pozytywny skutek, częstszych odwiedzin naszej strony internetowej. Im większa liczba użytkowników wejdzie na naszą witrynę, tym większa szansa, że skorzystają z naszych usług, lub kupią produkty w sklepie internetowym, tym samym rozwijamy biznes i zarabiamy.
- Pozycjonowanie jest stosunkowo tanie. W porównaniu z bardzo kosztownymi reklamami w telewizji i radiu, jest to tańsza opcja, a z pewnością nie można mu odmówić skuteczności.
Gdzie umieszcza się słowa kluczowe na stronie internetowej?
Słowo kluczowe, fraza kluczowa, to pojęcie dobrze znane osobom zaznajomionym już z działaniami, jakimi jest pozycjonowanie. Dobrze dobrane, dobrze rozmieszczone słowa kluczowe, pozwalają naszej stronie www na uzyskiwanie, coraz wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Jakie korzyści to przynosi, już wiemy. Gdzie zatem w witrynie powinniśmy umieszczać słowa kluczowe?
- Tytuł, tag title- jedno z ważniejszych miejsc, gdzie powinno umieścić się słowo kluczowe, najlepiej w formie nieodmienionej, oczywiście, jeśli nadal brzmi to logicznie i poprawnie gramatycznie. Słowo kluczowe umieszcza się między znacznikami <title> </title>. Przykład <title>słowo kluczowe</title>.
- Nagłówki H1-H6- w nagłówkach także należy umieszczać słowa kluczowe, przy czym najważniejszy jest nagłówek H1. W nagłówkach z kolejnymi znacznikami od H2 do H6 także możemy zastosować słowa kluczowe, jednak pamiętając przy tym, aby było to naturalne, bez tzw. upychania ich na siłę, ponieważ może to przynieść odwrotny do zamierzonego skutek. Zwracajmy uwagę także na to, że nagłówki umieszczone na stronie internetowej są ważne nie tylko w kontekście robotów wyszukiwarek, ale także dla samego czytelnika, dlatego muszą być logiczne i przyciągające uwagę do tekstu.
- Atrybuty ALT i nazwa pliku graficznego- atrybuty alt pozwalają robotom wyszukiwarek zapoznać się z grafiką umieszczoną na stronie, dlatego też warto umieszczać tam słowa kluczowe. Ponadto dzięki temu grafikę mogą „zobaczyć “ osoby niewidome. Natomiast nazwa pliku, który umieszczamy na serwerze, może także zawierać słowa kluczowe i warto o tym pamiętać. W takiej formie: slowa-kluczowe.jpg , bez polskich znaków, oraz zastępując spację myślnikiem.
- Treści na strony internetowe- jest to jedno z miejsc, gdzie stosunkowo łatwo umieszczać słowa i frazy kluczowe. Tworząc teksty na naszą witrynę internetową, należy pamiętać, że powinny być unikalne i przede wszystkim pisane dla użytkowników, a nie pod roboty wyszukiwarek. Warto stosować synonimy i odmiany słów kluczowych.