- Spółka wykorzystują wszystkie możliwe kontraktowo działania, by egzekwować terminową realizację prac – zapewnia Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe zapytany o ślimaczący się remont hali peronowej dworca kolejowego w Legnicy. Termin zakończenia prac przesuwano już kilka razy. Nowy – 30 listopada 2022 r. – też jest nierealny.
Na początku maja w mediach pojawiły się informacje, że wykonawca remontu hali peronowej dworca kolejowego w Legnicy zszedł z placu budowy, porzuciwszy zryte perony, częściowo zdemontowany dach i zwężone tunele. Zapytaliśmy o te pogłoski inwestora – spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe – ale zamiast prostej, jednoznacznej odpowiedzi dostaliśmy zapewnienie, że Legnica to ważny społecznie projekt i jego realizacja stanowi priorytet na kolei.
- Na termin realizacji inwestycji na stacji Legnica wpłynął dodatkowy zakres prac, których nie można było wcześniej przewidzieć, m.in. konieczność usunięcia kolizji oraz wzmocnień fundamentów. Ze względu na zabytkowy charakter stacji poszczególne etapy wymagają uzgodnień z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków (np. kolorystyka i detale architektoniczne) – wyjaśnia Radosław Śledziński. -W ocenie PLK na niewystarczający postęp robót warunkuje także niskie zaangażowanie wykonawcy, który nie wywiązuje się z przyjętego harmonogramu. PLK pozostają w kontakcie z wykonawcą.
PKP PLK umowę z wykonawcą podpisała w marcu 2018 roku. Zgodnie z nią, Fewaterm miał się uwinąć z robotą do końca lutego 2020 roku. Ale nie dał rady. Termin zakończenia prac przy hali peronowej był już dwukrotnie przesuwany.
Do tej pory na stacji wykonano m.in. zadaszenie nad wejściem na peron nr 1 oraz zadaszenie nad peronem nr 5. Zdemontowano ponad połowę dachu hali głównej. Realizowane są prace związane z oczyszczeniem konstrukcji obiektu i zabezpieczeniem antykorozyjnym. W ścianach tunelu pod peronami przygotowane są szyby windowe.
Jak przypomina Radosław Śledziński, prace na stacji Legnica realizowane są w ramach zadania „Dostosowanie stacji Legnica do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się”: – Poza kompleksową przebudową hali peronowej inwestycja obejmuje modernizację peronów nr 3 i 4. Dla podróżnych przewidziano 4 windy prowadzące dla peronów. Przebudowany będzie tunel prowadzący do platform. W trakcie prac utrzymany jest ruch pociągów i obsługa podróżnych na stacji. Inwestycja jest finansowana z budżetu państwa. Umowa z Fewaterm opiewała na ok. 32,5 mln zł.
FOT. PIOTR KANIKOWSKI