Operatorem Legnickiego Roweru Miejskiego jest krajowy potentat w tej branży, firma Nextbike. Złotoryja i Jawor współpracują z jego konkurencją, GeoVelo. Oba systemy znacząco się różnią. Popróbowaliśmy jednego i drugiego, by wiedzieć co lepsze.
Rejestracja w obu przypadkach jest szybka, prosta, darmowa. Na tym etapie wszystko, czego potrzebuje klient, to smartfon/ komputer z dostępem do internetu i konto poczty elektronicznej. W Legnicy rejestracji dokonuje się za pośrednictwem strony internetowej rower.legnica.eu, gdzie do wypełnienia jest krótki formularz (imię, nazwisko, adres e-mail, adres zamieszkania, PESEL). W Złotoryi i Jaworze trzeba ściągnąć na telefon darmową aplikację mobilną GeoVelo ze sklepu Google Play i zarejestrować się podając imię, nazwisko, adres e-mail oraz (w następnym kroku) przesłany na skrzynkę mejlową sześciocyfrowy kod weryfikacyjny.
Opłata startowa. Legnicki Rower Miejski wymaga doładowania konta kwotą co najmniej 10 złotych, aby można było wyruszyć na przejażdżkę. W miarę zużywania się środków na koncie, trzeba je uzupełniać w taki sposób, aby 10 złotych zawsze pozostawało “w zapasie”. Doładowań konta LRM dokonuje się katą elektroniczną w ramach systemu Visa Checkout. W Złotoryi i Jaworze zastosowano trochę inne rozwiązanie. Po zakończeniu rejestracji użytkownik musi wprowadzić do systemu swoją kartę płatniczą (debetową lub kredytową), z której operator będzie mógł potrącać opłaty za przejażdżki. W normalnym trybie należność za skorzystanie z roweru będzie ściągana z indywidualnego konta w systemie GeoVelo doładowywanego na bieżąco przez użytkownika, ale w szczególnych sytuacjach – gdy należność za jazdę przekroczy sumę środków zgromadzonych na koncie – operator skorzysta z dostępy do karty płatniczej. Tak samo jak w przypadku LRM, aby można było wypożyczyć rower konto musi być doładowane kwotą co najmniej 10 złotych.
Wypożyczenie i zwrot roweru. W Legnicy wystarczy podejść do terminala przy stojaku z rowerami, wcisnąć “Wypożycz” i postępować zgodnie z instrukcjami. System automatycznie zwalnia wybrany rower (albo podaje numer do zamka szyfrowego na lince zabezpieczającej przed kradzieżą). Po przejażdżce wystarczy podłączyć rower do elektrozamka przy stojaku – wylogowanie z systemu następuje automatycznie. W Złotoryi Jaworze przy wypożyczaniu trzeba uruchomić w swoim smartfonie aplikację GeoVelo, zeskanować kod QR umieszczony na zamku przy tylnym kole lub ręcznie wprowadzić numer identyfikacyjny i można ruszać w drogę. Zwrot rowerów GeoVelo jest nieco bardziej kłopotliwy niż w przypadku Nextbike, bo po odstawieniu na stojak użytkownik musi sam zamknąć ręcznie blokadę zamka i kliknąć w aplikacji GeoVelo “Koniec jazdy”. Dopiero w tym momencie system przestanie naliczać opłaty.
Opłaty. W Legnicy – inaczej niż w Jaworze i Złotoryi – przez pierwsze piętnaście minut można jeździć miejskim rowerem za darmo. Dopiero potem naliczane są opłaty. Za pozostałe do pełnej godziny 45 minut – 1 zł. Za drugą godzinę – kolejne 1 zł. Za trzecią godzinę – 2 zł. Za czwartą i każdą kolejną – 4 zł. Tak ułożony cennik zniechęca do przetrzymywania roweru i wymusza większą rotację sprzętu. GeoVelo stosuje odwrotną taktykę, preferuje klientów, którzy dużo jeżdżą, i jest bezlitosny dla tych, którzy potrzebują roweru tylko na chwilę. Opłata za każde rozpoczęte pół godziny w Złotoryi i Jaworze to aż 1,50 zł. Ale po przekroczeniu 3 godzin opłata przestaje być naliczana. Efekt jest taki, że rowerzysta, którzy będzie 2 godziny jeździł po mieście, w Legnicy zapłaci 2 złote, a w Złotoryi i Jaworze 6 zł. Rowerzystę, który na 6 godzin wypożyczy rower, w Legnicy czeka rachunek w wysokości 17 zł, a w Złotoryi i Jaworze tylko 9 zł. GeoVelo oferuje stałym klientom abonament: miesięczny (49 zł), 3-miesięczny (99 zł) i roczny (199 zł).
Rowery. Legnicki Rower Miejski wykorzystuje typowe trzybiegowe rowery miejskie, ale są też dostępne tandemy, rowery bagażowe i rowerki dziecięce. Jawor i Złotoryja mają siedmiobiegowe rowery górskie, co ułatwia poruszanie się po stromiznach. Jawor bezpłatnie udostępnia trzy rowery dla niepełnosprawnych i trzy rowery dla dzieci.
FOT. NEXTBIKE, PIOTR KANIKOWSKI, JAWOR.PL