6 lipca w siedzibie Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei odbyło się spotkanie z dyrekcją instytucji zarządzającej drogami wojewódzkimi z władzami samorządowymi powiatu złotoryjskiego, gminy wiejskiej Złotoryja oraz miasta Złotoryja w sprawie planowanego przekazania niektórych dróg wojewódzkich na rzecz lokalnych samorządów. Ze strony miasta uczestniczyli w spotkaniu Burmistrz – Robert Pawłowski, Wiceburmistrz – Andrzej Ostrowski oraz Naczelnik Wydziału WAGiM – Jacek Janiak.
W związku z budową trasy S3 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych przekaże na rzecz DSDiK niektóre z dróg, którymi zarządza do tej pory, co zmieni zupełnie sieć szlaków transportowych na Dolnym Śląsku. Między innymi powstała konieczność wytyczenia korytarza prowadzącego od obwodnicy Bolesławca przez Złotoryję, Jawor, Dzierżoniów aż do Paczkowa.
W obrębie Złotoryi problem stanowi skrzyżowanie na ul. Zagrodzieńskiej, na którym większym samochodom bardzo trudno jest skręcić w ulicę Grunwaldzką. W związku z tym narodził się pomysł, żeby z drogi powiatowej na terenie Nowej Wsi Złotoryjskiej uczynić drogę wojewódzką (1400 m), a odcinek od tej miejscowości wraz z ul. Zagrodzieńską (3200 m) przekazać samorządom lokalnym. Ruch tranzytowy zostałby tym samym przerzucony na drogę chojnowską.
Jednocześnie w planach uwzględniono program funkcjonalno-użytkowy, który opracowało miasto dla ulicy Łąkowej i przedłużenia jej do skrzyżowania na Jawor. DSDiK wyraziło wstępne zainteresowanie wspólnym wybudowaniem tej drogi. Dzięki temu, w perspektywie budowy południowej obwodnicy Złotoryi, nasze miasto zostałoby otoczone ringiem i byłoby jednym z nielicznych miast na Dolnym Śląsku, które posiadałoby kompletny objazd centrum.
DSDiK jest również zainteresowane przejęciem drogi powiatowej w Jerzmanicach od skrzyżowania na Lwówek Śląski do skrzyżowania na Jelenią Górę (870 m).
Wszystkie te zamierzenia wiążą się z koniecznością przejęcia przez miasto ciągu ulic od Wojska Polskiego po ul. Legnicką i części ul. Chojnowskiej od skrzyżowania z ul. Grunwaldzką po Sprzymierzeńców oraz ul. Zagrodzieńskiej –razem około 5500 m.
W sumie DSDiK oddałoby prawie 10 km (w tym na terenie miasta 5,6 km), a przejęło ok. 4,7 km dróg.
Władze miasta wyraziły żywe zainteresowanie tym rozwiązaniem i są gotowe do realizacji tego przedsięwzięcia we współpracy z DSDiK. Szczególnie interesującym wydaje się budowa drogi od skrzyżowania ul. Grunwaldzkiej z Chojnowską do skrzyżowania na Jawor z modernizacją na odcinku 1100 mm i budową zupełnie nowej drogi na odcinku 1300 m.
Podczas spotkania Dyrektor DSDiK Leszek Loch poinformował również o decyzji Zarządu Województwa Dolnośląskiego o przystąpieniu do sporządzenia programu użytkowego dla pięciu linii kolejowych na Dolnym Śląsku, w tym dla połączenia Legnica – Jelenia Góra przez Złotoryję, Lwówek Śląski, Wleń. Zapoczątkowane przez władze miejskie w grudniu ubiegłego roku działania mające na celu rewitalizację linii kolejowej nabierają już konkretnych kształtów.
Źródło: Urząd Miasta w Złotoryi
RYC. URZĄD MIASTA W ZŁOTORYI