Do 25 października spółka PKP Polskie Linie Kolejowe czeka na zgłoszenia firm gotowych podjąć się remontu peronów,tuneli i hali peronowej na dworcu w Legnicy. Pierwszy przetarg, ogłoszony jeszcze przed wakacjami, się nie powiódł – oferty przedstawione przez potencjalnych wykonawców przekraczały budżet inwestycji. Ogłaszając drugi przetarg, PKP PLK zmniejszyło nieco zakres prac.
Głównym celem inwestycji pozostaje dostosowanie legnickiego dworca do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżnych mających problem z poruszaniem się. Stąd przy peronach pojawią się windy – jeśli warunki pozwolę wystarczająco przestronne, by w środku zmieścili się podróżujący z rowerem rowerzyści. Gruntownie przebudowane zostaną perony nr 3 i 4, przy których zatrzymują się pociągi.
Renowację przejdzie wybudowana w 1910 roku, wzorowana na konstrukcji Hamburg Hauptbahnhof, hala peronowa – jedna z trzech na terenie Polski (obok wrocławskiej i bytomskiej). Jako obiekt zabytkowy, wymaga szczególnego traktowania. Wykonawca odtworzy m.in świetlik w jej kalenicy i pokrycie dachowe. Zamontuje wzorowane na przedwojennych stylowe okrągłe zegary z tradycyjną tarczą, i drewniane ławki, nawiązujące do historycznego charakteru stacji. Wypiaskuje i zabezpieczy przed korozją metalową konstrukcję hali. Na podstawie badań ustali odtworzy oryginalną kolorystykę. PKP PLK chce, by – podobnie jak to się stało przy remoncie wnętrza dworca – maksymalnie dużo elementów sprzed stu lat po oczyszczeniu i zakonserwowaniu wróciło na swoje miejsce.
Dostosowanie stacji Legnica do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się, projekt finansowany z budżetu państwa. Szacunkowa kwota realizacji to ok. 20 mln zł. Po zakończeniu procedury wyboru wykonawcy prace były planowane są do realizacji do końca 2019 r. Ze względu na konieczność powtórzenia całej procedury przetargowej ten termin przesunie się najprawdopodobniej na początek roku 2020. Na wywiązanie się z zadania wykonawca będzie miał 23 miesiące.
FOT. PKP PLK