Nawet 500 osób pracować będzie przy budowie 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 Jawor – Bolków. Przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie tego etapu wygrała portugalska firma Mota Engil. Prace mają kosztować 345 milionów i zakończyć się w 2018 roku. 30 września na zamku Bolków uroczyście podpisano umowę.
Trasa S3 łączy wybrzeże Polski z paneuropejskimi korytarzami transportowymi. Prowadzi od zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin, wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez Gorzów Wlkp., Zieloną Górę, Zagłębie Miedziowe (Głogów, Lubin, Polkowice, Legnica), Jawor i Bolków a w następnej kolejności Lubawkę do południowej granicy z Czechami. Jako fragment europejskiej trasy E65 wiodącej z północy na południe Europy, docelowo połączy miasto Malmö w Szwecji z południem Europy, a dokładniej z miejscowością Chania w Grecji. Inwestycję na terenie Dolnego Śląska prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jej dyrektor Robert Radoń zapowiada, że najbliższe lata w decydujący sposób poprawią komunikację w naszym regionie.
- Mam dziś dla Państwa same dobre informacje. Zgodnie z Rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023 na Dolnym Śląsku powstanie prawie 400 kilometrów nowych dróg: S3, S5, A18, rozbudowa drogi krajowej nr 8 Wrocław- Kłodzko a do tego budowa obwodnic Bolkowa, Głogowa, Wałbrzycha i Kłodzka. Przeznaczymy na ten cel ponad 10 miliardów zł. Dzięki temu południe województwa nareszcie stanie się częścią dużego układu komunikacyjnego nie tylko Polski ale i Europy – podkreśla Robert Radoń, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu.
- Plan budowy dróg krajowych jest ogromnym sukcesem Dolnego Ślaska. To efekt skutecznych i zintegrowanych działań rządu, samorządów wszystkich szczebli, parlamentarzystów. Jak słusznie zauważył dyr. Radoń, nowe drogi są szczególnie ważne dla południowej części regionu, gdzie jest duże bezrobocie. To szansa na zrównoważony rozwój województwa. Naszym zadaniem jest wpięcie do szkieletu dróg głównych lokalnej infrastruktury i aż 15% Regionalnego Programu Operacyjnego przeznaczymy na ten cel– dodał Cezary Przybylski, marszałek dolnośląski.
Ilona Antoniszyn – Klik, wiceminister gospodarki zwraca uwagę, że dobre drogi są katalizatorem rozwoju gospodarczego. Osią wzdłuż której powinny rozwijać się nowe przedsięwzięcia. I tak się dzieje. Dolnośląska Strefa Aktywności Gospodarczej już powstaje w Jaworze, nowe tereny w Bolkowie a następnie także w Lubawce mają być objęte przez specjalne strefy ekonomiczne.
- W lutym, w Głogowie z inicjatywy naszego resortu, specjalne strefy ekonomiczne i samorządy podjęły współpracę w celu stworzenia obszaru aktywności inwestycyjnej w pasie drogi S3 Nowa Sól – Bolków, a docelowo, mam nadzieję do Lubawki. Nie czekamy, aż biznes sam tę drogę znajdzie. Wychodzimy do firm, pokazujemy im gminy i powiaty, przez które przebiega S3, przygotowujemy jak najlepszą ofertę dla inwestorów, promujemy doskonałe tereny specjalnych stref ekonomicznych, tworzymy nowe obszary aktywności, pokazujemy potencjał regionów i ich mieszkańców. Podobnie jest z innymi obszarami wzdłuż dróg ekspresowych np. S5 czy S8. Jesteśmy aktywni, bo tylko tak możemy przyciągnąć nowe inwestycje – deklaruje Ilona Antoniszyn – Klik, wiceminister gospodarki.
Zdaniem Jarosława Wrońskiego, burmistrza Bolkowa, to miasto już wygrało.
- W ubiegłym tygodniu GDDKiA ogłosiła przetarg na obwodnicę Bolkowa, dziś jesteśmy świadkami podpisania umowy na S3. To dla naszego miasta i powiatu milowe kroki. Ożywienie gospodarcze już jest faktem. Pojawiają się zainteresowane inwestowaniem firmy. Poza tym należy pamiętać, że sama budowa to miejsca pracy, lokalni podwykonawcy, potrzebna baza noclegowa czy restauracyjna. Na pewno na tym zarobią nasi mieszkańcy – uważa Jarosław Wroński, burmistrza Bolkowa.
Aby koncepcja budowy korytarza paneuropejskiego była realna konieczne jest współdziałanie Polski i Czech i połączenie S3 w Lubawce z R11 w Kralovec. Pod koniec lipca minister infrastruktury Maria Wasiak powiedziała w Jaworze, że do końca tego roku Polska złoży wspólnie z Czechami wniosek o finansowanie ostatniego dolnośląskiego odcinka drogi S3 Bolków – Lubawka z europejskiego programu CEF “Łącząc Europę”.
FOT. MINISTERSTWO GOSPODARKI