W Chróstniku minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk z dyrekcją GDDKiA przecinał wstęgę na drodze ekspresowej S3. Na jej drugim końcu otwarcie ekspresówki świętowali poseł Robert Kropiwnicki i były europoseł Piotr Borys z Platformy Obywatelskiej. Dwie siły polityczne walczą o wdzięczność kierowców za zbudowanie S3.
W Chróstniku byli politycy PiS-u, kamery rządowych stacji i tłum dziennikarzy. Transmitowane ze smartfona kontrotwarcie pod Legnicą wyglądało dużo skromniej. Piotr Borys, były europoseł PO, który walczył o unijne fundusze na tę inwestycję, promieniał jednak z entuzjazmu i dumy: “Od odkrycia miedzi najważniejszy dzień dla Lubina i Legnicy. Otwarcie S3. Drogi bezpiecznej, dającej wiele szans na rozwój. Rząd PO zaplanował, sfinansował i rozpoczął tę inwestycję. Dotrzymaliśmy słowa” – pisał na Facebooku.
Cały 24-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłem w Chróstniku a zjazdem na autostradę A4 jest od dziś otwarty dla kierowców (dwa pasy ruchu w każdym kierunku plus pasy awaryjne) . W zasadzie gotowy jest też omijający Lubin fragment od węzła Lubin Południe do węzła Lubin Północ – poza północnym węzłem. Konsorcjum firm Salini – Pribex, które zawaliło swoje zadanie (odcinek S3 Lubin Północ – Kaźmierzów) koncentruje obecnie cały wysiłek na pracach przy węźle Lubin Północ, by jak najszybciej można było pokierować przez niego ruch samochodowy od strony Chróstnika.
Minister Adamczyk deklaruje, że do września otwarty zostanie odcinek z Legnicy do węzła Bolków, gdzie zaangażowanie wynosi obecnie 80 proc. Kolejne odcinki trasy w stronę Zielonej Góry są w trakcie budowy. Udostępnienie ich głównych ciągów ma nastąpić do końca roku.
Jak informuje GDDKiA, w Polsce docelowo S3 będzie miała długość ponad 520 km, poprowadzi południkowo od zespołu portów morskich Szczecin – Świnoujście na północy następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, poprzez okolice Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry do południowej granicy Polski. Trasa jest częścią korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją. O jej kontynuacji za naszą południową granica w ramach trasy D11 mówi także podpisane memorandum między stronami rządów Rzeczpospolitej Polski i Republiki Czeskiej.
Na oddanym dziś do użytku odcinku z Chróstnika do Legnicy znajdują się 4 wężły drogowe.
- węzeł Legnica Południe – połączenie drogi ekspresowej S3 z autostradą A4 umożliwiające relacje w kierunku Wrocławia oraz Jędrzychowic i Zgorzelca;
- Węzeł Legnica Zachód – połączenie drogi ekspresowej S3 z drogą krajową nr 94 w kierunku Legnicy i Zgorzelca;
- Węzeł Legnica Północ – połączenie drogi ekspresowej S3 z drogą wojewódzką 323 w kierunku Legnicy i Kochlic;
- Węzeł Lubin Południe – połączenie drogi ekspresowej S3 z obecną drogą krajową nr 3. Ruch z S3 zostanie skierowany na obecną DK3 w kierunku Lubina i dalej do Zielonej Góry.
FOT. FACEBOOK/ PIOTR BORYS, GDDKiA we WROCŁAWIU