Starostwo3
Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  wiadomości  >  Current Article

Od niedzieli zmiany w kolejowym rozkładzie jazdy

Przez   /   01/03/2024  /   No Comments

10 marca wchodzi w życie korekta rozkłady jazdy pociągów. Oto przegląd najistotniejszych zmian w kursowaniu pociągów na Dolnym Śląsku i nie tylko.

Koleje Dolnośląskie wracają na “Nadodrzankę”

Pociągi Kolei Dolnośląskich zagoszczą w Zielonej Górze po raz drugi w historii – wcześniej, od 2014 roku dojeżdżały do jednej ze stolic województwa lubuskiego od strony Żar. Teraz, po raz pierwszy, codziennie zagoszczą w grodzie Bachusa trasą Nadodrzańską.

Uruchomienie połączenia z Zieloną Górą to efekt porozumienia zawartego pomiędzy władzami województw dolnośląskiego i lubuskiego. Od 10 marca 2024 roku z Dolnego Śląska do Zielonej Góry kursować będzie nawet osiem par żółto-białych pociągów – cztery pojadą z Wrocławia przez Wołów i Ścinawę (w piątki: pięć par), a z Wrocławia przez Legnicę i Lubin – dwie pary (plus trzecia para z Legnicy do Zielonej Góry, skomunikowana na stacji Legnica z pociągiem z Wrocławia Głównego). Z Zielonej Góry do Wrocławia dziennie odjeżdżać będzie siedem pociągów (trzy „Nadodrzanką”, trzy przez Lubin i Legnicę), w piątki – osiem. Do tego cztery pary w tej relacji na trasie Nadodrzańskiej zrealizuje Polregio.

 – Dzięki porozumieniu zarządów województw nasze pociągi ponownie zawitają do Zielonej Góry. Przed laty do stolicy województwa lubuskiego jeździliśmy przez Żary, teraz wracamy na Nadodrzankę. Mamy podwójne powody do radości. Dla naszej spółki to kolejny duży krok do przodu, a pasażerowie w tej relacji skorzystają z podróży nowoczesnym taborem – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Przywrócenie bezpośredniego połączenia Wrocław – Zielona Góra ma też duże znaczenie dla Zagłębia Miedziowego.

 – Stacja Legnica ma dziś wymianę pasażerską na poziomie 17 tys. osób dziennie, w skali roku zaś 2,5 mln. Liczby te tylko świadczą o zapotrzebowaniu na nowe kierunki z miasta nad Kaczawą. Bezpośrednie połączenie regionalne z Zieloną Górą to również świetna wiadomość m.in. dla studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego – mówi Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.

Połączenia do Zielonej Góry to kolejny kierunek Kolei Dolnośląskich łączący różne regiony. Biało-żółte pociągi jeżdżą – poza Dolny Śląsk – do Czech, Niemiec i do województwa wielkopolskiego. Teraz w województwie lubuskim będzie można skorzystać z połączeń Kolei Dolnośląskich nie tylko w Nowej Soli, Żaganiu i w Żarach, ale także w Zielonej Górze.

Ostatnie zamknięcie tunelu w Janowicach Wielkich

Od 22 kwietnia z utrudnieniami muszą się liczyć pasażerowie korzystający z linii Wrocław – Szklarska Poręba. Ze względu na prace remontowe wyłączony z ruchu zostanie bowiem tunel na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów. W związku z tym autobusowa komunikacja zastępcza zostanie wprowadzona na odcinkach Janowice Wielkie – Jelenia Góra natomiast w pociągach “Szklarka” i “Szrenica” na odcinku Janowice Wielkie – Szklarska Poręba Górna przez Jelenią Górę i Piechowice.

To trzecie i ostatnie zamknięcie tunelu na tym odcinku. Po zakończeniu prac ruch będzie odbywać się po dwóch torach.

Inne zmiany – więcej pociągów do Czech i do Lubina

Dobra wiadomość dla turystów gustujących w wyprawach do naszych południowych sąsiadów. Wraz z nowym rozkładem jazdy, od 10 marca br. linii D66 dodatkowa para pociągów będzie kursować w wydłużonej relacji Sędzisław-Trutnov, a od 27 kwietnia kursować będą kolejne dwie pary pociągów.

Do rozkładu jazdy wracają połączenia sezonowe do czeskiego Skalnego Miasta. Od 27 kwietnia br., w soboty, niedzielę i święta, na linii Wrocław – Adrspach kursować będą dwie pary pociągów.

Korekta rozkładu jazdy wiąże się też większą liczbą par, m.in. na trasach Wrocław – Głogów (od 11 marca) oraz Wrocław Świdnica i Wrocław – Milicz (od 27 kwietnia w soboty, niedziele i święta). Zwiększy się też częstotliwość przejazdów na trasie Wrocław – Lubin przez Legnicę w weekendy i święta.

Na niektórych liniach okresowo będzie obowiązywać zastępcza komunikacja autobusowa.

– Pasażerów tradycyjnie prosimy o sprawdzenie rozkładu jazdy po 10 marca. W codziennej podróży na pokładzie pojazdów Kolei Dolnośląskich mogło dojść do drobnych korekt, jak to bywa przy zmianach rozkładu jazdy – mówi Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.

A inni przewoźnicy?

Od 10 marca skróci się czas przejazdu z Warszawy do Zakopanego – podróż potrwa 4 godz. 44 min. Z Krakowa do Zakopanego najszybszy pociąg pojedzie w 2 godz. 17 min, a z Zakopanego do Krakowa w 2 godz.14 min. To efekt prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na tzw. kolejowej zakopiance. Od marcowej korekty większość połączeń pomiędzy największymi miastami w kraju nadal będzie miała atrakcyjne czasy przejazdów. Trasę z Krakowa do Trójmiasta najszybszy pociąg pokona w 4 godz. 52 min, z Warszawy do Gdańska w 2 godz. 29 min, z Warszawy do Poznania w 2 godz. 29 min, z Lublina do Warszawy w 1 godz. 45 min, a z Bydgoszczy do Warszawy w 2 godz. 56 min.

Nowe połączenia kolejowe

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły prace związane z budową tzw. bajpasu kartuskiego, czyli przygotowaniem łącznie 15 km linii kolejowych nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz. Od 10 marca będzie to alternatywna trasa łącząca Kartuzy z Gdańskiem, która po rozpoczęciu modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto pełnić będzie rolę trasy objazdowej na czas zamknięć torowych. Bajpasem kartuskim przejedzie 6 par pociągów w ciągu doby. Średni czas przejazdu z Kartuz do Gdańska Wrzeszcza wyniesie około 50 minut. W ramach projektu PLK S.A. przebudowały perony na stacjach i przystankach Gdańsk Kokoszki, Leźno, Stara Piła i Żukowo Zachodnie. Obiekty zostały dostosowane także do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Lepszy dostęp do kolei z nowych przystanków

W woj. zachodniopomorskim pociągi zatrzymają się na nowych przystankach w Kołobrzegu, Świdwinie i Goleniowie. Przystanki Kołobrzeg Radzikowo i Świdwin Zamek powstały w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, natomiast przystanek Goleniów Park Przemysłowy powstał w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Podróżni skorzystają z obiektów, które są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

W woj. łódzkim pasażerowie wsiądą do pociągów z nowego przystanku Stare Grudze na trasie Łódź – Łowicz, który zastąpi przystanek Grudze. Nowy, wyższy peron jest zlokalizowany bliżej przejazdu kolejowo-drogowego. Dzięki tej zmianie mieszkańcy będą mieli lepszy dostęp do kolei. Dotychczas pociągi zatrzymywały się kilkaset metrów dalej.

W woj. pomorskim lepszy dostęp do kolei zapewni nowy przystanek Otomino na trasie Gdańsk – Kartuzy (tzw. bajpas kartuski), pomiędzy stacjami Stara Piła i Żukowo Zachodnie. Lokalizacja obiektu w sąsiedztwie przejazdu kolejowo-drogowego zapewni łatwy dostęp do pociągów w kierunku Trójmiasta, Żukowa i Kartuz.

W woj. wielkopolskim w marcowej korekcie do dyspozycji pasażerów będzie nowy przystanek Patrzyków między Kramskiem, a Koninem na linii Warszawa – Poznań. Przystanek został zbudowany ze środków „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”.

W woj. małopolskim oddany do użytku zostanie kolejny peron (nr 1) na nowym przystanku Nowy Sącz Gorzków oraz przejście podziemne, umożliwiające bezpieczne dojście do pociągu. 

Inwestycje, a zmiany w kursowaniu pociągów

Korekta rozkładu jazdy pozwala optymalnie zaplanować połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne oraz kontynuować prace inwestycyjne i utrzymaniowe. Niektóre z robót wymagają zmian w organizacji ruchu. W związku z kolejnym etapem prac na Centralnej Magistrali Kolejowej, których efektem będzie jazda pociągów ponad 200 km/h i tym samym krótsze podróże, czas przejazdu m.in. z Warszawy do Krakowa czy Katowic będzie dłuższy od kliku do kilkunastu minut. Ma to związek z wdrożeniem systemu ETCS poziomu 2. Na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do Psar najszybsze pociągi będą kursować z prędkością do 160 km/h.

W związku z budową tunelu w Sulejówku na Mazowszu będą zmiany w kursowaniu składów podmiejskich i aglomeracyjnych.

Rozpoczęcie prac przy budowie przystanku Oława Zachodnia na Dolnym Śląsku wymaga wprowadzenia za część pociągów regionalnych zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Lizawice – Oława. Wszystkie zmiany na sieci kolejowej zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy. O zmianach w kursowaniu pociągów informują także przewoźnicy na swoich stronach internetowych – np. https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/aktualnosci/pkp-intercity:-marcowa-korekta-rozkladu-jazdy-2023/2024.html

Informacja dla podróżnych

Przed podróżą warto sprawdzić rozkłady jazdy. Szczegółowe informacje na temat aktualnego rozkładu jazdy pociągów są dostępne na stacjach i przystankach, w Internecie na portalpasazera.plrozklad-pkp.plhttps://www.intercity.pl oraz w aplikacjach mobilnych Portal Pasażera i Rozkład-PKP. Odjazdy i przyjazdy pociągów są wyświetlane także na tablicach oraz infokioskach na stacjach.

Źródło: Koleje Dolnośląskie, PKP Polskie Linie Kolejowe

FOT. PIXABAY

    Drukuj       Email
  • Publikowany: 266 dni temu dnia 01/03/2024
  • Przez:
  • Ostatnio modyfikowany: Marzec 1, 2024 @ 2:59 pm
  • W dziale: wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

411-264805

Kierowca próbował pobić policjanta. Było pite

Read More →