W czwartkowy poranek młodzież uczestnicząca w projekcie ONN ? Obywatel Nikomu Nieznany podsumowała akcją społeczną swą kilkumiesięczną pracę na warsztatach projektowania graficznego. Pod skrzydłami Fundacji Fundacja Sztuka dla Ludzi uczniowie gimnazjów i liceów przygotowali własne projekty z których powstały wlepki i przypinki. Kilku z młodych może poczuć dumę, bo ich pomysł doczekał się realizacji także na bilboardach.
Dziś przekazywali te pierwsze i opowiadali o tych drugich swym rówieśnikom podczas przerw między lekcjami, przybliżając cały projekt i zachęcając do aktywnego obywatelstwa. O 10.30 grupa podopiecznych Fundacji w koszulkach z dużym inicjałem ONN dotarła do V LO, gdzie rozdano setki przypinek i małych naklejek. Potem przenieśli się do gimnazjum nr 5 przy ul. Chojnowskiej. Zapasy gadżetów szybko się wyczerpały.
Nasi podopieczni bardzo dobrze czuli się w nowej roli. Cieszyło ich nie tylko to że ?zabrali głos?, ale też fakt, że wypowiedzieli się w ważnej dla ogółu kwestii. Ich komunikaty spotykały się ze zrozumieniem ze strony otoczenia, a sama akcja ? z podziwem i poparciem nie tylko rówieśników, ale też nauczycieli ? opowiada Dagmara Angier-Sroka, która wraz z mężem uczyła młodych projektowania. O ile w pierwszej, przedwakacyjnej turze projektu uczniowie odważyli się ?otworzyć usta?, o tyle w drugiej ? ?krzyczeli na całe gardło? ? komentuje.
Rzeczywiście, ciężko pozostać obojętnym lub nie poczuć zakłopotania wobec haseł: ?Bądź świadomy tego co jesz? czy ?Wymień opony na nogi? opatrzonych sugestywnymi obrazkami, nawiązującymi do ?śmieciowego jedzenia? i cywilizacyjnego zaniku spacerowania. To nie jedyne problemy, które młode osoby odważyły się ?wykrzyczeć?. Podjęli też inne tematy, wykraczające poza świat szkoły ponadpodstawowej i dotyczące wszystkich legniczan, jak np. billboard ukazujący kłopotliwe ?miejskie kwiatki? na trawnikach, które fundują nam uciekający od odpowiedzialności za czworonoga właściciele psów. Kolejny, oznajmia: ?Biedronka. Chce ją widzieć na łące? i odnosi się do zjawiska ekspansji osiedlowych marketów, które ze swą kiczowatą estetyką wdzierają się nie tylko w wolne przestrzenie, ale i w świadomość ogółu.
Młodzież odważnie i świadomie podeszła do zadania, co oznacza, że Projekt ONN ? Obywatel Nikomu Nieznany dobrze spełnił swą rolę. Dał przedstawicielom najważniejszego pokolenia umiejętności i odwagę do zabierania głosu w sprawach publicznych, kwestiach obywatelskich, uświadomił im, że wspólne nie znaczy niczyje. Służyły temu nie tylko warsztaty, ale także inne działania: tworzenie bloga obywatelnn.pl poświęconego tematyce obywatelskiej oraz szereg spotkań ze skutecznymi artystami-społecznikami.
* * *
Pomysłodawcą projektu ONN ? Obywatel Nikomu Nieznany jest Fundacja Sztuka dla Ludzi, a partnerem Galeria Sztuki. Patronat medialny nad projektem objął portal kampaniespoleczne.pl. Projekt jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach Szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej (Swiss Contribution). Trwał od lutego do końca roku 2013 (druga tura ruszyła od września br.).
Tekst i zdjęcia: Fundacja Sztuka dla Ludzi