Powrót pociągów na trasę Legnica-Lubin- Rudna Gwizdanów jest uzależniony od remontu linii kolejowej nr 289. Na forach kolejowych pisze się, że inwestycja ma szansę zostać ujęta w planie RPO na lata 2014-2020. Szukaliśmy potwierdzenia tych informacji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego.
- Samorząd Województwa Dolnośląskiego jest na etapie opracowywania Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego (tzw. planu transportowego) dla Województwa Dolnośląskiego – informuje Wiktor Lubiniecki, dyrektor Departamentu Infrastruktury. – Prace nad nim, zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym z dnia 16.12.2010 r., powinny trwać nie dłużej niż 3 lata od dnia wejścia w życie ustawy, tj. do marca 2014r. Plan ten pozwoli szczegółowo określić obszary wykluczenia komunikacyjnego, a tym samym umożliwić wyznaczenie kierunków działań mających na celu poprawę dostępności komunikacyjnej. Dopiero wtedy będzie można podejmować decyzje o ewentualnych rozbudowach infrastruktury kolejowej w poszczególnych regionach województwa.
Dyrektor Lubiniecki zwraca jednak uwagę, że aby w ogóle rozważać przywrócenie regionalnego ruchu pasażerskiego na trasie Legnica – Rudna Gwizdanów konieczne jest zapewnienie przez zarządcę infrastruktury, spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe, stanu torowiska umożliwiającego jazdę ze średnią prędkością na poziomie minimum 60-80 km/h.
- Według posiadanych informacji, PKP PLK S.A. na najbliższy roczny rozkład jazdy, który wejdzie w życie 15.12.2013 r., przewiduje na zdecydowanej większości omawianej trasy prędkość maksymalną 50 km/h z dodatkowymi licznymi ograniczeniami do 20-30 km/h – mówi Wiktor Lubiniecki. – W związku z powyższymi uwarunkowaniami obecnie nie planujemy przywracania regionalnych połączeń kolejowych na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów w rozkładzie jazdy 2013/14.