Mimo przyspieszonej przerwy sezonowej (1 czerwca – 31 lipca) legnicki teatr kontynuuje działalność online. W środę 10 czerwca ruszyła także internetowa sprzedaż biletów na spektakle plenerowe “Człowiek na moście” oraz “Skarb wdowy Schadenfreude”, które w drugiej połowie sierpnia grane będą w weekendowe wieczory na pięknym dziedzińcu Zamku Piastowskiego w Legnicy.
W sieci kontynuowana jest prezentacja stworzonego w okresie pandemicznych obostrzeń dwuczęściowego spektaklu “Nowy Dekameron” wg Boccaccia, zespołowej realizacji legnickich aktorów i współpracujących z nimi twórców, który powstał pod reżyserską opieką Jacka Głomba. W środę i czwartek (10 i 11 czerwca) nagranie po raz pierwszy opatrzone zostanie napisami dla niesłyszących. Początek emisji na teatralnym kanale YouTube o godz. 20.00 (linki do transmisji dostępne są na głównej stronie teatru i profilu FB). Kolejne emisje: 20 i 21 czerwca oraz 1 i 2 lipca (z napisami).
Mimo przerwy sezonowej w trybie online prowadzone są nadal także zajęcia Klubu Gońca Teatralnego oraz prezentacje w ramach otwartej edukacji teatralnej. 16 czerwca rozpoczną się pierwsze czytane próby do legnicko-opolskiej koprodukcji jaką będzie “Król Lear” Szekspira w reżyserii Anny Augustynowicz z Mirosławem Zbrojewiczem w roli tytułowej oraz aktorkami obu zespołów uczestniczących w tej realizacji. Premiera na Scenie Gadzickiego planowana jest na 12 września.
W środę 10 czerwca ruszyła sprzedaż biletów na plenerowe spektakle legnickiego teatru w weekendy drugiej połowy sierpnia: “Człowiek na moście” Roberta Urbańskiego w reżyserii Jacka Głomba (15, 16, 22 i 23 sierpnia o godz. 20.30, bilet 40 zł, ulgowy 30 zł) oraz “Skarb wdowy Schadenfreude” Roberta Urbańskiego w reżyserii Lecha Raczaka (29 i 30 sierpnia o godz. 20.30, bilet 35 zł, ulgowy 25 zł). Bilety są dostępne tutaj: https://teatrlegnica.interticket.pl/
“Mamy nadzieje, że w sierpniu nie będzie już żadnych obostrzeń przy organizacji spektakli teatralnych. Jeśli będą – przekażemy wszystkim zainteresowanym – osobom, które zakupią bilety na nasze spektakle – szczegółową informację. Do zobaczenia w teatrze, czekamy na Was!” – napisał w posłaniu do publiczności dyrektor Teatru Modrzejewskiej w Legnicy Jacek Głomb.
Sekretariat teatru w okresie 15 czerwca – 31 lipca czynny będzie od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00 – 15.00.
“Człowiek na moście” to kolejna w historii legnickiego teatru lokalna opowieść, której nadano dramaturgiczną formę. Efektem jest historyczno-muzyczne widowisko teatralne ze wszelkimi dla gatunku atrakcjami. Plenerowy spektakl inspirowany jest barwną postacią arystokraty ducha, charyzmatycznego pedagoga, miłośnika muzyki i historii Henryka Karlińskiego, założyciela chóru Madrygał, twórcy Turnieju Chórów „Legnica Cantat” i patrona Legnickiego Centrum Kultury. Przez zamkowy dziedziniec przetoczy się historia – od francuskiego średniowiecza, przez śląski renesans, po tę powojenną i bliską już współczesności w polskiej Legnicy. Wraz z nią pojawi się galeria jej duchów: książęta i rycerze, czerwonoarmiści i szabrownicy, ubecy i partyjni funkcjonariusze. Splotą się postaci fikcyjne i historyczne, jak legniccy książęta Jerzy Rudolf i Fryderyk II oraz śląski reformator kościelny Kaspar Schwenckfeld. Po zamkowym bruku pomykać będą konie, wóz drabiniasty, sowiecki gazik, czerwona warszawa, motocykl z koszem i rowery. Będą dymy i ognie.
Równie ważne jak miejsce, w którym toczy się przedstawienie, są towarzyszące mu muzyka i chóralne śpiewy. Jacek Głomb skorzystał ze wszystkiego, co było w zasięgu wzroku lub na wyciągnięcie reżyserskiej ręki. W spektaklu grają zatem nie tylko aktorzy, statyści, chór Axion i improwizowany kwartet muzyczny (razem blisko pół setki wykonawców!), ale także zamkowe mury, wieża, brama, dziedziniec, okratowana studnia, okazała lipa, okna, z których sypią się tłuczone szyby, jak i bruk, z którego krzesane są iskry spod końskich kopyt i rycerskich mieczy.
“Skarb wdowy Schadenfreude” to widowiskowa mieszanka historii, fantazji, kryminału, podwórkowego romansu i nostalgii. Plenerowy spektakl z ogniem, dymami, muzyką, śpiewem, sporą dawką humoru oraz satyrycznymi szpilkami nakłuwającymi świat manipulowany współcześnie przez telewizję. Przywoływana jest fikcyjna opowieść, jaka tuż po wojnie mogła się jednak wydarzyć w każdym zakątku Dolnego Śląska pełnego legend o poniemieckich skarbach i ich strażnikach.
Ściągający zewsząd Polacy, próbujący ułożyć sobie życie na nowo, wprowadzają się do opuszczonej przez Niemców kamienicy. Nowi lokatorzy zauważają, że jedno z mieszkań pozostaje zamknięte. Rezyduje w nim niemiecka wdowa, o której krąży wiele plotek. Ciekawość sąsiadów narasta wraz z pojawieniem się milicjanta, który ma przydział na pokój w mieszkaniu wdowy. Zamknięte lokum kusi tajemnicą. Pięćdziesiąt lat później pojawi się w mieście dziennikarka, która chce odkryć tajemnicę przeszłości i towarzyszące jej zdarzenia dla swojego telewizyjnego programu. Czy będzie to możliwe? Gdzie przebiega granica między prawdą, plotką i legendą?
Grzegorz Żurawiński,@kt Legnicka Gazeta Teatralna
FOT. KAROL BUDREWICZ, PIOTR KANIKOWSKI