Historia dolnośląskiego fragmentu drogi S3 jest zarazem historią wodzenia opinii publicznej za nos. Oto przegląd wolt, miraży i innych popisowych wygibasów z okresu rządów Platformy Obywatelskiej.
Rok 2007. Rząd zatwierdza plan inwestycji drogowych, przewidujący m.in.. budowę drogi ekspresowej S3 Legnica-Lubawka w latach 2013-2015.
Grudzień 2007. – Etap od Lubawki do Legnicy rozpoczniemy realizować prawdopodobnie w 2009 roku i wykonamy do 2011 – mówi Grażyna Wojewódzka, dyrektorka wrocławskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Luty 2008. – GDDKiA obiecuje do połowy 2011 roku wykonać jedną jezdnię z Legnicy do Lubawki. Druga będzie budowana później. Latem 2009 r. ruszy budowa.
Wrzesień 2008. – Do końca stycznia 2009 roku zamierzamy wybrać ostateczny wariant trasy. Potem niezwłocznie wystąpimy o pozwolenie na budowę ? mówi Joanna Wąsiel, rzeczniczka GDDKiA we Wrocławiu. Droga S3 Legnica-Lubawka ma być gotowa przed Euro 2012.
Listopad 2009. – Drogę Legnica-Lubawka chcemy realizować w latach 2011-2013 – informuje Joanna Wąsiel.
Marzec 2010. Mimo, że istnieje zagrożenie opóźnienia w przypadku braku porozumienia z Czechami, poseł Marcin Zawiła jest przekonany, że w 2013 roku będzie można jeździć drogą S3 między Legnicą a Lubawką.
Kwiecień 2010. Czechy zgodziły się na budowę drogi ekspresowej. Do 2013 r. ma być gotów odcinek Legnica-Lubawka.
Wrzesień 2010. Ministerstwo infrastruktury zapewnia: pieniądze na budowę drogi S3 z Legnicy do Lubawki są zabezpieczone. Budowa rozpocznie się po 2012 roku.
Grudzień 2010. Ze względu na zmniejszenie limitu pieniędzy na drogi krajowe, budowa trasy ekspresowej S-3 na odcinakach Nowa Sól ? Legnica – Lubawka znacznie się opóźni. Może zacznie się za 3 lata.
Styczeń 2011. Robert Radoń, dyrektor GDDKiA we Wrocławiu zapowiada rozpoczęcie budowy obu dolnośląskich odcinków drogi ekspresowej S3 w pierwszym kwartale 2013 roku. – Termin ten jest jak najbardziej realny – zapewnia.
Luty 2011. Ekspresówka z Legnicy do Lubawki została wykreślona z rządowego planu na lata 2011 – 2015. Powód – brak pieniędzy.
Październik 2012. Minister transportu Sławomir Nowak zapowiada realizację drogi ekspresowej S3 na lata 2014-2020 (o ile Unia Europejska da na nią pieniądze).
Marzec 2013. Rząd przeznaczy 32 mld zł na budowę nowych odcinków dróg szybkiego ruchu. Na liście znalazła się S3 na odcinku Sulechów – Lubawka.
Maj 2013. Wypowiadając się dla Polskiej Agencji Prasowej, minister Sławomir Nowak potwierdził gotowość do ogłoszenia w tym roku przetargu na budowę drogi ekspresowej S3 na odcinku Legnica ? Lubawka. Zniknęła ostatnia przeszkoda: brak deklaracji czeskiego rządu, że droga będzie budowana także po ich stronie.
Czerwiec 2013. W załączniku nr 5 Programu Budowy Dróg Krajowych ujęto oba dolnośląskie odcinki ekspresówki. Będzie budowa, o ile rząd uzyska dofinansowanie z Brukseli.
Październik 2013. Odcinek drogi ekspresowej S3 z Legnicy do Lubawki wypadł z rządowych planów. Zamiast niego powstanie południowa obwodnica Warszawy.
Z zażenowaniem odświeżałem sobie pamięć, bo jestem autorem części tych newsów. Czy i Państwo nie poczuliście się przez chwilę jak niedźwiedź ze stalowym kółkiem w nozdrzach, którego ktoś wodzi za sobą po jarmarkach, tytułując zwodniczo Elektoratem?
Piotr Kanikowski
PS: Więcej o kłopotach z S3 przeczytacie Państwo w bezpłatnym 24 Tygodniku Legnica Lubin. Nowy numer gazety właśnie trafił do kolportażu. Gorąco polecamy. Szukajcie nas w urzędach i placówkach handlowych.
Świetny tekst, tradycyjnie!