“Resort będzie się uważnie przyglądać sytuacji związanej z przyszłymi działaniami jakie będą podejmowane w związku z projektowaniem przebudowy autostrady A4 oraz postulatom zgłaszanym przez stronę społeczną.” – deklaruje Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa w odpowiedzi na interpelację legnickiego posła Roberta Kropiwnickiego.
Jak informowaliśmy, planowana przebudowa autostrady A4 na odcinku między Wrocławiem a Krzyżową pociągnie za sobą likwidację 8 węzłów drogowych (m.in. Jadwisin, Lubiatów, Legnickie Pole, Mikołajowice, Wądroże Wielkie). Wynika to z przepisów. Zgodnie rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. , autostradzie wolno mieć powiązania z drogami klasy G (głównymi), GP (głównymi ruchu przyspieszonego), S (ekspresowymi) i A (autostradami), natomiast odstępy między węzłami nie powinny być mniejsze niż 15 km (w granicach miasta 5 km). Przewidziane do likwidacji węzły nie spełniają tych warunków. Poseł Robert Kropiwnicki uważa, że wskazana byłaby nowelizacja przepisów, by nie likwidować już istniejących zjazdów, bo istnieją od dziesiątków lat i pełnią dla lokalnych społeczności ważne funkcje. To ze względu na nie przedsiębiorcy decydowali o lokalizacji swoich zakładów w przyległych do A4 gminach.
Według wiceministra, “występowanie nienormatywnych węzłów oraz nienormatywnych pasów włączeń i wyłączeń, przy dużym natężeniu ruchu, w tym zwłaszcza przy dużym udziale ruchu ciężkiego, stwarza realne zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego i znacznie pogarsza warunki ruchu i komfort podróży” . Jerzy Szmidt opowiada się za spełnieniem wszystkich wymogów technicznych drogi ujętych we właściwych rozporządzeniach ministra właściwego do spraw transportu. Odpowiedź na interpelację Kropiwnickiego zostawia jednak iskierkę nadziei dla przedsiębiorców i samorządowców z regionu legnickiego. Wiceminister pisze bowiem, że “obecna sytuacja dotycząca zapewnienia dostępu dróg lokalnych i regionalnych będzie wymagała przeglądu mając na względzie przepisy dotyczące usytuowania węzłów oraz odległości między nimi. Resort będzie się uważnie przyglądać sytuacji związanej z przyszłymi działaniami jakie będą podejmowane w związku z projektowaniem przebudowy autostrady A4 oraz postulatom zgłaszanym przez stronę społeczną.”
FOT. PIOTR KANIKOWSKI