Od najbliższej środy w Galerii Sztuki w Legnicy będzie można oglądać wystawę “Łemkowskie Jeruzalem. Autoportret potrójny” – poplenerowy pokaz sztuki środowiska łemkowskiego. Na wernisażu 21 sierpnia spodziewane są artystki i kuratorki wystawy – Natalia Hładyk i Joanna Zemanek oraz jeden z jej uczestników – Grzegorz Sztwiertnia.
Wystawa: Łemkowskie Jeruzalem: Autoportret potrójny.
Termin: 12.08.2015 – 2.09.2015 r.
Ekspozycja: Galeria Sztuki (pl. Katedralny 1)
Wernisaż: (piątek) 21.08.2015, godz. 19.00
Wstęp wolny
Łemkowskie Jeruzalem jest wieloletnim projektem artystycznym, w ramach którego odbywają się plenerowe spotkania twórców związanych z łemkowskim środowiskiem artystycznym i zainspirowanych tradycjami kultury łemkowskiej. Plenery poświęcone są co roku innym, wybranym tematom i zagadnieniom twórczym. Ich celem jest integracja środowiska łemkowskiego oraz popularyzacja twórczości inspirowanej tą bogatą kulturą. Na ekspozycję składa się kilkadziesiąt prac z różnych dziedzin sztuki (malarstwo, grafika komputerowa, film) powstałych podczas tygodniowego pleneru. Hasłem i inspiracją tegorocznego spotkania twórczego była praca Nikifora pt. „Autoportret potrójny”. Łemkowskie Jeruzalem kontynuowane jest od 15 lat, a patronat nad nim sprawuje Zjednoczenie Łemków z siedzibą w Gorlicach. Kuratorkami wystawy są pochodzące z tamtych stron artystki Natalia Hładyk i Joanna Zemanek. Coroczne ekspozycje ukazują niszową (jeśli chodzi o zakres tematyczny) twórczość artystów z związanych (także symbolicznie) z łemkowszczyzną. Wystawa po raz drugi gości w legnickiej Galerii Sztuki.
Uczestnicy wystawy:
Joanna Zemanek
Grzegorz Sztwiertnia
Leon Tarasewicz
Edward Dwurnik
Zenek- Iłarion Daniluk
Małgorzata Dmitruk
Daniel Białowąs
Michał Kastory
Natalia Hładyk
Magdalena Kulesza-Fedkowicz
Mychajło Barabasz
Tereza Barabasz
Danyło Mowczan
Tetjana Skoromna
Łemkowskie Jeruzalem – Autoportret potrójny
Tegoroczna edycja Łemkowskiego Jeruzalem jest kolejną odsłoną (po wystawach „Efekt Warhola” – 2013, „Notatnik ze świata” – 2014) wieloetapowego cyklu prezentacji podejmującego w swojej idei kluczowy dla tego przedsięwzięcia temat poszukiwań własnych korzeni, tożsamości, w odniesieniu do miejsca, w którym się żyje. Temat autoportretu jest i był bardzo popularny wśród wielu artystów, którzy priorytetowo traktowali próby autoanalizy i poznania własnej tożsamości (Stanisław Ignacy Witkiewicz – Witkacy – autoportrety fotograficzne oraz gry “dokamerowe”, Cindy Sherman – cała twórczość fotograficzna, „Artur Rimbaud – “(…) Ja to ktoś inny” – z listu do Izambarda z maja 1871 roku, zwanego listem jasnowidza, i wielu innych).
NIKIFOR. AUTOPORTRET POTRÓJNY
Obraz powstał w pierwszej połowie lat dwudziestych. Należy do licznej serii autoportretów, które malarz tworzył przez całe swoje życie. Wielokrotnie przedstawiał siebie jako nauczającego kaznodzieję lub gustownie ubranego mężczyznę. Wśród napisów pokrywających kompozycję znajdują się “Jan malarz” (chodzi o Jana Matejkę) oraz “Pamiątka z Krynicy”, którymi Nikifor często podpisywał swoje prace.
Piętnaście lat temu, mimo katastroficznych zapowiedzi obudziliśmy się jak zwykle. Cóż, wielka historia bywa banalna. Wieczorem w gronie przyjaciół świętowaliśmy drugie tysiąclecie tocząc akademickie spory.
Niezastąpiony Olek Maślej usiłował znaleźć odpowiedź na pytanie: czy wystarczy sam fakt iż, artysta czuje się Łemkiem, aby stwierdzić, że jego potencjalne dzieła stanowić będą dziedzictwo sztuki łemkowskiej? Być może przełom wieków, lub intensywność dyskusji sprawiły, że nie do końca pamiętam wszystkie wątki tego wieczoru.
Jednak dni następne pokazały, że nasz wysiłek nie był daremny. Początkowo pomyślane jako próba odpowiedzi na stawiane wówczas pytania, przedsięwzięcie artystyczne pod poetycką nazwą „Łemkowskie Jeruzalem” osiąga powoli wiek męski. Pod bezkompromisowym przewodnictwem Natalii Hładyk, żyje własnym, pełnym sukcesów życiem.
„Łemkowskie Jeruzalem” stało się ważne nie tylko dla organizatorów i coraz ambitniejszych artystów w nim uczestniczących. Jest niezaprzeczalnym, szeroko znanym nie tylko w Polsce świadectwem, że współczesna sztuka łemkowska to istotny element narodowej kultury naszych przyjaciół.
Zdzisław Tohl
Dyrektor Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach
źródło: Galeria Sztuki w Legnicy
FOT. MATERIAŁY PROMOCYJNE GALERII SZTUKI W LEGNICY