Kolejne oszustwo metodą na policjanta CBŚP w Legnicy znowu ofiarą oszustów podających się za policjantów padł 81-letni mężczyzna. Senior w przekonaniu, że trwa akcja policyjna przeciwko oszustom dokonał przelewu za pośrednictwem tzw. Western Union. Szybka reakcja policji i rodziny starszego pana pozwoliła odzyskać wyłudzoną kwotę. Mł. asp. Iwona Król Szymajda apeluje, by uważać na oszustów.
13 grudnia br. do 81-letniego mieszkańca Legnicy na telefon stacjonarny zadzwonił mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik placówki bankowej i zapytał się mężczyzna posiada konto w wymienionym banku… tu pada jego nazwa. Senior potwierdził osobie z którą rozmawiał, że jest właścicielem konta bankowego w danej placówce i na tym rozmowa się zakończyła. Po chwili do seniora zadzwonił inny mężczyzna podający się za policjanta CBŚP i poinformował go, że dzwoni w sprawie tajnej akcji do zwalczania cyberprzestęczości na kontach bankowych pytając tym samym, czy mężczyzna będzie z nim współpracować, żeby zatrzymać bandytów.
Oszust udający policjanta CBŚP poinformował 81-letniego mężczyznę, że na terenie Legnicy, chcą wykryć sprawców, którzy próbują wyłudzić pieniądze z kont bankowych. Policjanci pracując operacyjnie muszą obserwować, co się będzie działo jak mężczyzna wypłaci pieniądze. Fałszywy „policjant” w pierwszej kolejności kazał seniorowi wpłacić na podane konto 22 000 złotych w dwóch transzach. Pierwsza miała opiewać na kwotę 14 000 złotych kolejna na 8 000 złotych. 81-latek dokonał przelewu 14 000 złotych za pośrednictwem tzw. Western Union. Pech a zarazem szczęście seniora, że telefon przez który był w stałym kontakcie z oszustem się rozładował. Wobec czego senior wrócił do domu, aby go naładować. Podekscytowany mężczyzna pochwalił się domownikom, że właśnie bierze udział w tajnej policyjnej akcji. Córka 81-latka po wysłuchaniu historii jaką opowiedział jej ojciec zorientowała się, że senior właśnie padł ofiarą oszustów i natychmiast poinformowała policjantów.
Pokrzywdzony mężczyzna wraz z córką udali się tego samego dnia do placówki, w której mężczyzna wcześniej dokonał polecenia przelewu. Pracownik placówki wstrzymał transakcję, natomiast nie było do końca wiadomo czy przestępcy zdążyli już wybrać przekazane środki. Dziś senior otrzymał informację z placówki, że udało się zablokować przelew i pieniądze pozostały na jego koncie.
Obecnie policjanci wyjaśniają wszystkie okoliczności w tej sprawie.
Ponownie przypominamy, że Policja nigdy nie pobiera, nie żąda, nie dzwoni o pieniądze. Nie dajmy się zwieść wymyślonym przez oszustów historiom o rzekomych „tajnych policyjnych akcjach”.
W przypadku telefonów z żądaniem pieniędzy od „policjantów”, „synów”, „córek”, czy „wnuków” konieczne jest skontaktowanie się z lokalną Policją i prawdziwym członkiem rodziny zanim przekaże się komukolwiek swoje oszczędności. Oszuści działają i wykorzystują łatwowierność seniorów.
Po raz kolejny apelujemy !!!
Policjanci telefonicznie nigdy nie informują o szczegółach prowadzonych czynności, nie żądają również wypłaty/przelewu pieniędzy czy też przekazania ich w umówionym miejscu. Taki telefon świadczy o próbie oszustwa i należy natychmiast poinformować o nim policję.
mł. asp. Iwona Król-Szymajda
FOT. PIXABAY.COM