Jury Festiwalu Arcydzieł 62. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych przyznało Nagrodę Główną wyreżyserowanemu przez Darię Kopiec spektaklowi “Dzieje grzechu opowiedziane na nowo” z Teatru Modrzejewskiej w Legnicy. Indywidualne nagrody dostali ponadto aktorka Magda Drab, autor adaptacji powieści Stefana Żeromskiego Artur Pałyga oraz Aleksandra Gronowska i Michał Litwiniec, odpowiedzialni za oprawę dźwiękową.
Nagroda Główna – statuetka Wandy – została przyznana “za poruszające i jednocześnie niezwykle wierne autorowi przedstawienie, w którym anachroniczna fabuła poświęcona XX-wiecznej bohaterce stała się esencją poruszającej współczesnej opowieści, która niczym zwierciadło odbija kobiecy los, pokazując, ile jeszcze jest w naszym świecie w tej kwestii do zrobienia”. Jury (Agnieszka Przepiórska, Adam Orzechowski, Tomasz Domagała, Juliusz Chrząstowski, Tomasz Miłkowski) w swoim werdykcie podkreśliło “uznanie dla wszystkich elementów spektaklu, które zespolone tu w mistrzowskim stylu, składają się na to, co zawiera się w definicji „arcydzieła”.
Podczas niedzielnej gali w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie statuetkę Wandy odebrała Daria Kopiec, reżyserka nagrodzonego przedstawienia. Dyrektor Jacek Głomb nie mógł być obecny w Rzeszowie ze względu na premierę-bis monodramu Magdy Biegańskiej w Legnicy. Przysłał list: “Obiecuję, że się nie przyzwyczaimy do sukcesów na festiwalu w Rzeszowie. Jeśli zostaniemy przez dyr. Nowarę zaproszeni za rok sprawiedliwie i z otwartą przyłbicą staniemy do rywalizacji z innymi scenami w Polsce.”. To nawiązanie do ubiegłorocznego sukcesu, kiedy na Festiwalu Arcydzieł zwyciężył legnicki “Sen srebrny Salomei”, a indywidualne nagrody odebrali reżyser Piotr Cieplak oraz aktorzy Magda Biegańska i Mateusz Krzyk.
Jedna z pięciu nagród aktorskich przypadła Magdzie Drab za rolę Eve. Jak napisano w werdykcie, “postaci pozostającej w zwierciadlanej relacji ze swoimi wcieleniami, odsłaniającej dramat piekła kobiet i wyzwalającą potrzebę odnalezienia miejsca w opresyjnym świecie”.
Za “niepokojącą i głęboką przestrzeń dźwiękową” jury nagrodziło Aleksandrę Gronowską i Michała Litwińca, autorów muzyki do “Dziejów grzechu opowiedzianych na nowo”.
Artur Pałyga został nagrodozny za adaptację. W szczególności za “wypreparowanie z powieści Stefana Żeromskiego poruszającego i nigdy niestarzejącego się dramatu młodej dziewczyny, której życiowa droga staje się matrycą losu kobiety w patriarchalnym społeczeństwie, za zetknięcie tej opowieści ze sztafażem środków zaczerpniętych z kultury iberoamerykańskiej, które zaowocowało emocjami, w których może przejrzeć się współczesny człowiek”.
Jacek Głomb podkreśla, że cichymi bohaterami rzeszowskiej eskapady była ekipa techniczna, która która – jak napisano na blogu festiwalowym – “w nocy przebudowała Siemaszkową”.
Cieszymy się z sukcesu i wszystkim twórcom “Dziejów grzechu” gratulujemy.
FOT. KAROL BUDREWICZ
ojej to znowu pisowski zlom szlag trafi bo beda musieli jezdzic do warszawy.