Kraina
Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  kultura  >  Current Article

Legnicki Festiwal Srebro odbywa się pomimo pandemii

Przez   /   18/05/2021  /   No Comments

14 wystaw w 7 przestrzeniach w centrum miasta, około tysiąca obiektów autorstwa około pięciuset artystów m.in. z Polski, Francji, Belgii, Litwy, Niemiec, Słowacji, Holandii, Wielkiej Brytanii i Chin. Po roku przerwy, spowodowanej pandemią, Legnicki Festiwal Srebro  – jeden z największych w Europie przeglądów biżuterii artystycznej – znowu się odbywa. Koronawirus sprawił jednak, że ta edycja bardzo różni się od poprzednich.

- Bardzo chcieliśmy, by ten festiwal się odbył – mówi Justyna Teodorczyk, dyrektor Galerii Sztuki w Legnicy. – W podjęciu decyzji pomogło nam dofinansowanie z Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (115 tys. zł). Wszystkie wystawy przygtowaliśmy w taki sam sposób, jak dotychczas. Niestety, zbiorowe oprowadzanie po nich jest niemożliwe, ale zapraszamy do indywidualnego zwiedzania.

Organizatorzy Festiwalu Srebro zrezygnowali z wydarzeń, które składały się na niepodrabialną atmosferę Kulminacji. Przez pandemię do Legnicy nie przyjadą twórcy biżuterii artystycznej, aby uczestniczyć w wernisażach, spotkaniach, konferencjach i pokazach. Częściowo zrekompensują to materiały wideo, które będą ukazywać się w maju na internetowych stronach legnickiej Galerii Sztuki. Festiwal przybrał formę hybrydową – część atrakcji będzie dostępnych stacjonarnie, przy zachowaniu reżimu sanitarnego, inne – tylko w internecie.

- Artyści oprowadzą Państwa po swoich wystawach online – zapowiada Maja Bielakowicz, rzeczniczka prasowa galerii. – W trakcie kulminacji Festiwalu Srebro (28-29 maja) udostępnimy katalogi w formie bezpłatnych plików pdf. Prace nadesłane na 29. Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej wykorzystamy podczas sesji zdjęciowej z modelkami i modelami. Jej efekty zaprezentujemy w sieci. Nowością jest nakładka profilowa na Facebook, do wykorzystania przez miłośników biżuterii. Poza konkursem na plakat, po raz pierwszy odbył się konkurs na animacje.

Dwie z wystaw są zwiazane z prestiżowym 29. Międzynarodowym Konkursem Sztuki Złotniczej, który tym razem odbywa się pod hasłem “Wciąż człowiek?”.

- Wymyśliliśmy to hasło jeszcze przed pandemią. Nie mogliśmy się spodziewać, że okaże się tak celne, aktualne i inspirujące – mówi dyrektor Justyna Teodorczyk. Podkreśla jednak, że część nadesłanych na konkurs prac powstała i została nadesłana jeszcze zanim pojawił się koronawirus SARS CoV-2.

Biżuteria prezentowana na wystawie głównej (w siedzibie Galerii Sztuki) i Holowni – legnickim “salonie odrzuconych” (w holu Teatru Modrzejewskiej) – jest medium, za pomocą którego artyści opowiadają o świecie: o kryzysie ekonomicznym, problemie migracyjnym, zaniku wspólnot, wojnach, nierównościach społecznych, przemocy seksualnej, supremacji homo sapiens nad innymi gatunkami, przeroście technologii itd. Ich dzieła są prezentowane w gablotach, tymczasem niektóre trzeba by wziąć do ręki, nałożyć na ciało, aby przemówiły pełnym głosem. Tak jest na przykład z niepozorną bryłą fioletowego silikonu, skrywajacą w środku pierścień. To refleksja o kobietach, które poddane opresjom, dręczone, ugniatane jak silikon, noszą w sobie niezmienne, niezniszczalne piękno.

Spośród 357 prac nadesłanych przez 186 artystów z 35 krajów międzynarodowe jury do wystawy zakwalifikowało dzieła 44 twórców. Są to: Silvia Bellia (Włochy), Rita Besnyői (Węgry), Annarita Bianco (Włochy), Alexander Blank (Niemcy), Andrzej Boss (Polska), Laurent Brune (Francja), Renata Campisani (Włochy), Carla Castiajo (Portugalia), Anna i Witold Chudzik (Polska), Jacek Franasik (Polska), Mariana Bilbao Gonzalez-Dueñas (Hiszpania), Julia Groos (Niemcy), Marta Havličková (Czechy), Esther Heite (Niemcy), Tuija Hietanen (Finlandia), Romualdas Inčirauskas (Litwa), Tadeusz Jaśkowiak (Polska), Rasa Jundulaité – Litwa), Małgorzata Kalińska (Polska), Dovillé Kazakevičiené (Litwa), Izabela Kędzior (Polska), Ji Young Kim (Republika Korei), Renata Korpas-Sutowicz (Polska), Zofia i Witold Kozubscy (Polska), Felieke van der Leest (Holandia), Peter Machata (Słowacja), Dot Melanin (Niemcy), Wu Meng-Ju (Tajwan), Mireia Calaf Mensa (Hiszpania), Michalina Owczarek-Siwak (Polska), Sham Patwardhan-Joshi (Niemcy), Ruudt Peters (Holandia), Kirsten Plank (Niemcy), Hana Polivková (Czechy), Paulius Rukas (Litwa), Tieke Scheerlinck (Belgia), Kristýna Španihelová (Czechy), Sława Tchórzewska (Polska), Miroslava Veselá (Czechy), Heike Walk (Niemcy), Karol Weisslechner (Słowacja), Liu Yiqing (Chiny), Olga Zielińska (Polska), Katarzyna Żuczkowska (Polska)

Inaczej niż w poprzednich latach, jury nie mogło spotkać się w Legnicy. Obrady musiały odbywać się zdalnie, co przysporzyło organizatorom dodatkowej pracy. Każde z dzieł zostało nie tylko dokładnie sfotografowane, ale też sfilmowane. Jurorzy otrzymali te materiały. Spotkali się także na dwóch sesjach online, by przedyskutować werdykt.
- Po przyznaniu nagród jesteśmy usatysfakcjonowani. To wyszło. Wolelibyśmy jednak już tego nie przechodzić w przyszłości – mówi Justyna Teodorczyk.

Werdykt jest na razie tajemnicą. Zostanie ogłoszony podczas Kulminacji Legnickiego Festiwalu Srebro (28-29 maja)

Niezawodnym partnerem Legnickiego Festiwalu Srebro jest KGHM Polska Miedź S.A. Firma przekazała 5 kilogramów granulatu srebra na nagrody dla laureatów Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej. W puli nagród jest też kilogram bursztynu od Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników i Srebrna Ostroga, przyznawana za bezkompromisowość oraz dowcip w wypowiedzi twórczej.

Tutaj jest Program Festiwalu

FOT. PIOTR KANIKOWSKI

Wystawy:

  •  Sylwetki Twórców: Marion Delarue

Tytuł: Dziwn(i)e znaczące / Strangeness matters
Miejsce: Galeria Sztuki, pl. Katedralny 1
Termin: 04.05.-20.06.2021 r.

Marion Delarue wykazuje duże zainteresowanie przechodzeniem z jednego stanu do drugiego, transformacją poprzez metamorfozę lub prawie niezauważalną ewolucję. Jej twórczość igra w szczególności z pojęciami autentyczności i naśladownictwa, naturalności i sztuczności poprzez odwołania do symulakry i zwodniczych pozorów.
Prace artystki odnoszą się do tych pojęć w różnorodny sposób. Cracheh ma faktograficzny charakter jako tradycyjne nakrycie głowy, wykonane w połowie z cudzych włosów imituje naturalne włosy osoby noszącej. Exquisite Corpse to praca stworzona z koralików, które naśladują ludzkie ciało przywołując stereotypowy obraz jego modyfikacji poprzez chirurgię plastyczną. Potwory do towarzystwa to węże w trakcie przeobrażania się w wyimaginowane stworzenia. FengHuang opowiada o poczęciu i hybrydyzacji „ornitologicznej chimery” posiadającej cechy wielu faktycznie istniejących ptaków. Sangtu to macica perłowa w naturalnej formie, która jednak wygląda tak wyrafinowanie i tak doskonale wpisuje się w swoje zastosowanie, że sprawia wrażenie wyprodukowanej. Z kolei Papuzi wielbiciele to opowieść o ptakach hodowlanych, które usiłują upodabniać się do papug, przywłaszczając sobie atrybuty piękna tych ostatnich. Biżuteria z agatu ukazuje fałszywe kamienie wykonane przez odtworzenie naturalnego procesu powstawania agatu. Dwuznaczność tych obiektów destabilizuje odbiorcę, podważa jego pewność i wywołuje wrażenie dziwności.

Marion Delarue urodziła się w 1986 roku we Francji i mieszka w Paryżu. Studiowała w Ecole Supérieure des Arts Décoratifs w Strasburgu (Francja), gdzie uzyskała tytuł magisterski w dziedzinie obiektu, specjalizacja biżuteria współczesna. Uczestnicząc w rezydencjach artystycznych w Polsce, Korei Południowej, Chinach i Japonii, eksperymentowała z wszelkiego rodzaju materiałami. Zafascynowana wysoko rozwiniętymi technikami, wykorzystuje je w sposób tradycyjny lub nowatorski, dążąc do połączenia tradycyjnego savoir-faire (know-how) i współczesności, technik rękodzielniczych i krytycznego myślenia.
Jej twórczość prezentowana w różnych muzeach w Europie, Azji i Ameryce Północnej, przyniosła jej międzynarodowe nagrody (Talente 2019, Françoise van den Bosch Young Talent 2018, European Triennial for Contemporary Jewellery 2017), a jej prace włączone zostały do kolekcji publicznych: Musée des Arts Décoratifs de Paris we Francji, Palazzo Cominelli we Włoszech, Stedelijk Museum w Holandii.

  • Amber Trip: Surveillance Jewellery

Miejsce: Galeria Sztuki, pl. Katedralny 1
Termin: 04.05.-20.06.2021 r.

Wystawa stanowi prezentację wybranych prac zgłoszonych do konkursu biżuterii artystycznej, organizowanego w 2021 r. przez Międzynarodowe Bałtyckie Targi Jubilerskie Amber Trip. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w dniach 18-21 sierpnia 2021 r., podczas tegorocznej edycji Targów. Amber Trip to największe w krajach bałtyckich wydarzenie gromadzące profesjonalnych jubilerów, mistrzów obróbki bursztynu i projektantów biżuterii, a także producentów maszyn jubilerskich i urządzeń technologicznych.
Idea konkursu:

W dobie wszechobecnych kamer, nadzorujących ruch uliczny, śledzenia osób, które były narażone na zakażenie koronawirusem, rozpoznawania twarzy na lotniskach czy naruszenia prywatności w Internecie, tematem konkursu stała się inwigilacja, do której Organizatorzy nawiązali hasłem „biżuteria inwigilacyjna”.

  • Holownia – wystawa prac niezakwalifikowanych do 29. MKSZ WCIĄŻ CZŁOWIEK?

Miejsce: Hol Starego Ratusza – Teatr Modrzejewskiej, Rynek 39
Termin: 04.05.-20.06.2021 r.

Holownia to wystawa prac niezakwalifikowanych do wystawy 29. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej. Jej nazwa pochodzi od tradycyjnego już miejsca prezentacji – holu Starego Ratusza.
Cykliczny Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej to wiodące wydarzenie Legnickiego Festiwalu SREBRO, organizowanego przez Galerię Sztuki w Legnicy od 1979 r. Konkurs ma charakter czysto artystyczny, preferuje pomysł i sens wypowiedzi twórcy na zadany temat. Interpretacja tematu przewodniego i artystyczna wartość wypowiedzi są podstawowym kryterium decydującym o kwalifikacji prac na wystawę. Temat 29. edycji konkursu brzmiał: Wciąż człowiek? Spośród 357 prac nadesłanych przez 186 artystów z 35 krajów, do wystawy grono jury zakwalifikowało prace 44 artystów.

  • Srebrne Szkoły: Pracownia Biżuterii i Metali na Akademii Sztuk Pięknych w Szanghaju

Miejsce: Galeria Ring, Rynek 12
Termin: 04.05.-20.06.2021 r.

Pracownia Biżuterii i Metali na Akademii Sztuk Pięknych w Szanghaju – stanowiącej kolegium Uniwersytetu Szanghajskiego – została założona w 2003 roku, jako jedna z pierwszych uniwersyteckich inicjatyw w Chinach wspierających kształcenie w dziedzinie złotnictwa, metaloplastyki i projektowania biżuterii.
Dyrektorką, założycielką i autorką programu nauczania jest prof. Shannon Guo – artystka oraz promotorka współczesnego złotnictwa.
Opracowany przez prof. Shannon Guo program nauczania w Pracowni Biżuterii i Metali obejmuje studia licencjackie oraz trzyletnie studia magisterskie. Studenci podczas zajęć uczą się zarówno tradycyjnych technik obróbki metalu, jak również poznają współczesne sposoby myślenia o biżuterii jako dziedzinie sztuki wymagającej krytycznego myślenia i wykorzystywania nieszablonowych technik oraz materiałów.
Na wystawie zaprezentowane zostały prace wykładowców, osób związanych z akademią, a także absolwentów Pracowni, którzy są dziś uznanymi twórcami i pracownikami uczelni artystycznych.

  • Srebrne Szkoły: NOWE KONSTELACJE. 30 lat STUDIA S + M + L_XL – METAL I BIŻUTERIA, Akademia Sztuk Pięknych w Bratysławie

Miejsce: Galeria Ring, Rynek 12
Termin: 04.05.-20.06.2021 r.


STUDIO S + M + L_XL – METALU I BIŻUTERII powstało przy Akademii Sztuk Pięknych w Bratysławie (Słowacja), w 1991 roku pod kierownictwem Antona Cepki. Od 1995 roku pracownię prowadzi artysta, złotnik, architekt i jubiler Karol Weisslechner. Pracownię wspierają asystenci Kristýna Španihelova i Matúš Cepek. Integralną częścią studiów są wykłady, warsztaty i seminaria profesorów wizytujących.
Wystawa NOWE KONSTELACJE to dokumentacja prac uczniów i profesorów STUDIA S + M + L_XL – METAL I BIŻUTERA. Konstelacja w luźnym tłumaczeniu oznacza „spotkanie gwiazd”. Zwolennicy astrologii uważają, że konstelacje mają znaczący wpływ na ludzi, ich relacje i wydarzenia, natomiast grecki poeta Homer używał terminu „kosmos” jako określenia klejnotu. Ekspozycja daje wgląd w kreatywne procesy mózgu zachodzące podczas tworzenia. Skupia się na postrzeganiu ludzkiego ciała na różnych poziomach, a także wzajemnym oddziaływaniu zarówno ciał na siebie, jak ciała i klejnotu względem siebie. Biżuteria postrzegana jest jako autonomiczne artystyczne medium rozwijające się równolegle do innych sfer sztuki, podlegające ich wpływom, ale i na nie oddziałujące. Celem wystawy jest wizualizacja specyfiki studiów, która obejmuje zadania pragmatyczne – oparte na pojęciach, prace eksperymentalne, a także te emocjonalne i intuicyjne.

  • Amberif Design Award: Ostateczne piękno

Miejsce: Galeria Satyrykon, Rynek 35
Termin: 04.05.-12.06.2021 r.

Wystawa prezentuje prace zakwalifikowane w 24. edycji Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award, pod hasłem Ostateczne Piękno zorganizowanym w 2020 r. Pomysłodawcą wydarzenia są Międzynarodowe Targi Bursztynu i Biżuterii Amberif w Gdańsku, podczas których odbywała się też uroczysta gala wręczenia nagród. Celem konkursu jest promocja myśli twórczej i nowatorskich rozwiązań w projektowaniu biżuterii z wykorzystaniem bursztynu. Na konkurs nadesłano 169 projektów, autorstwa 130 twórców z 25 krajów. Nagrodzeni i wyróżnieni artyści pochodzą z Polski, Finlandii, Tajwanu oraz Iranu.

  • Sylwetki Twórców: Delphine Perrache

Tytuł: Konfrontacje
Miejsce: Galeria Satyrykon, Rynek 35
Termin: 04.05.-12.06.2021 r.

Delphine Perrache pochodzi z Francji, obecnie mieszka i tworzy w Belgii. W roku 1991 podjęła studia z projektowania mody w ESAA Duperre School, które zakończyła w 1993 roku dyplomem licencjackim. Edukację kontynuowała w Central Saints Martin’s College w Londynie (Wielka Brytania), gdzie w 2000 roku obroniła tytuł magisterski w dziedzinie biżuterii modowej. Od 2015 roku szkoli się w zakresie biżuterii klasycznej i współczesnej w Jewellery School Jeanne Toussaint w Brukseli (Belgia). Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując jako projektanta biżuterii oraz pełniąc opiekę nad zbiorami w domach mody Chanel i Jean-Paul Gaultier. W 2018 roku została wyróżniona nagrodą Miasta Brukseli w konkursie De la Pierre au Bijou (Od kamienia do klejnotu).
Wystawa indywidualna w ramach Legnickiego Festiwalu SREBRO stanowi nagrodę Dyrektora Galerii Sztuki w Legnicy przyznaną w 2018 r. w Konkursie Sztuki Złotniczej PREZENTACJE: Srebro i bursztyn współcześnie, zorganizowanym w 2018 roku przez Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych. Ekspozycja prezentuje prace – naszyjniki, broszki, pierścionki i kolczyki powstałe w latach 2017-2020.
Autorka w swoich realizacjach wykorzystuje głównie srebro oraz naturalne kamienie i minerały. Zgeometryzowane formy obiektów przywołują skojarzenia z architekturą, która pozostaje dla artystki jednym z głównych źródeł inspiracji. W niewielkich przedmiotach, pełniących funkcję biżuterii zawiera esencję żelbetowych konstrukcji, w zaskakujący sposób interpretując zasady geometrii.

  • Extranalities – odsłona szósta: Mechanorganic

Miejsce: Galeria Satyrykon, Rynek 35
Termin: 04.05.-12.06.2021 r.

Cykliczny projekt Extranalities rozpoczął się w 2015 roku od współpracy pomiędzy Timothy Information Limited i Hermanem Hermsenem, nawiązanej przy okazji wystawy w Galerii Reverso w Lizbonie. Do każdej kolejnej odsłony sukcesywnie powiększającego się Projektu zapraszano nowego artystę z kolejnego kraju.
Każda nowa edycja Extranalities rozpoczyna się od losowej wymiany „w ciemno” materiałów i przedmiotów, z których powstanie biżuteria. Artysta musi wykorzystać otrzymane materiały – nierzadko trudne w obróbce i nietypowe. Celem udziału w projekcie jest konfrontacja uczestników z wyzwaniem, zmuszającym go do wyjścia poza swoje twórcze przyzwyczajenia i artystyczną strefę komfortu.
Najnowsza odsłona Extranalities odbywa się pod hasłem Mechanorganic. Tym razem zadanie polegało na stworzeniu „mechanicznej” biżuterii z przedmiotów „organicznych” i odwrotnie. W wyniku tego twórczego eksperymentu powstał szereg zaskakujących obiektów, stworzonych na bazie przedmiotów o najróżniejszym zastosowaniu i pochodzeniu, m.in. znalezionej w lesie czaszki zwierzęcia, pozytywki, śruby, ale też kamieni naturalnych, drewna, metali, koralików, nici czy farb.
Na wystawie prezentowane są prace pomysłodawców Extranalities: Hermana Hermsena z Holandii, znanego z radykalnego minimalizmu swoich prac jubilerskich, wykładowcy na Uniwersytecie Sztuki Użytkowej w Düsseldorfie oraz brytyjskiego artysty znanego jako Timothy Information Limited (Tim Carson), którego biżuteryjne obiekty eksplorują przemieszczanie się narracji, odznakę jako medium polityczne oraz rolę autora w procesie tworzenia, jak również obiekty artystów, którzy dołączali do nich w kolejnych latach: Peter Vermandere (Belgia), Felieke van der Leest (Holandia), Sofia Björkman (Szwecja), Denise Reytan (Niemcy) i Sara Gackowska (Polska).

  • Ogólnopolski konkurs na plakat 29. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej WCIĄŻ CZŁOWIEK?

Miejsce: Hol Starego Ratusza – Teatr Modrzejewskiej, Rynek 39
Termin: 04-30.05.2021 r.

Już od 10 lat w ramach Legnickiego Festiwalu SREBRO organizowany jest konkurs na plakat promujący główne wydarzenie Festiwalu, czyli Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej. Obydwa konkursy odbywają się pod wspólnym, każdego roku innym, hasłem. W tym roku jest temat przewodni brzmi Wciąż człowiek?

Na tegoroczny Konkurs zgłoszono 229 prac 161 autorów. Jury zakwalifikowano do wystawy pokonkursowej 16 prac. Autorką zwycięskiego plakatu została Sybilla Kuczniak.

  • Sylwetki Twórców: Andrzej Szadkowski

Tytuł: Andrzej Szadkowski. Rytm twórczości 1968-2021
Miejsce: Muzeum Miedzi, ul Partyzantów 3
Termin: 04.05.-31.08.2021 r.

Retrospektywna wystawa prezentuje kilkadziesiąt prac Artysty, które powstawały w ciągu ostatnich pięciu dekad. Wyznaczają swoistą drogę od początków – kształtowania się świadomości formy biżuterii – po rozmyślne przekraczanie i nadpisywanie jej granic, co ukazane jest obrazowo na chronologicznym tle zdobywanej wiedzy i umiejętności. Układ wystawy to pokaz metod projektowania od najprostszych po bardzo złożone – a doprowadzony do współczesności – ukazuje jak nieoczywiste wartości preferuje dzisiaj sztuka biżuterii. Ta nie uznaje już przedmiotów „jednowarstwowych”, pozbawionych refleksji filozoficznej czy na temat miejsca w łańcuchu jej rozwoju. Sens jej wartości estetycznej przybliża bogactwo inspiracji i metodyka projektowania; pomocną i podstawową częścią tej specjalności jest z kolei znajomość techniki i technologii.

Andrzej Szadkowski (ur. 04.06.1947 w Zgierzu) – prof., artysta złotnik, projektant, promotor i pedagog. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (obecnie ASP) w Łodzi (1972). Zatrudniony w macierzystej Uczelni, od 1989 kierownik Pracowni Projektowania Biżuterii na Wydziale Wzornictwa, w 2002 roku utworzył Katedrę Biżuterii. W roku 1995 odebrał profesurę z rąk Prezydenta Lecha Wałęsy – był to pierwszy w Polsce tytuł profesora w specjalności projektowanie biżuterii. W latach 2005-12 prorektor ds. Nauki ASP w Łodzi, w latach 2015-20 profesor zwyczajny Politechniki Łódzkiej. Juror międzynarodowych konkursów biżuterii; członek Międzynarodowych Stowarzyszeń Twórców; członek Zespołów Eksperckich Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Odznaczony Medalem Międzynarodowe Stowarzyszenia Bursztynników oraz Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Zasłużony Kulturze Polskiej (2012) Złoty Medal Gloria Artis (2018), a także Nominowany do Nagrody im. Prof. A. Gieysztora (2014). Autor 11 wystaw indywidualnych i ponad 200 wystaw zbiorowych; uczestnik wielu krajowych i pięciu sympozjów zagranicznych. Jego prace znajdują się w 11 muzeach w kraju i za granicą.

  • Handmade 2. Polska sztuka srebra lat 1979-1999

Wystawa biżuterii artystycznej ze zbiorów Muzeum Miedzi w Legnicy
Miejsce: Muzeum Miedzi, ul Partyzantów 3
Termin: 04.05.-31.08.2021 r.

Historia kolekcji rozpoczęła się w 1979 r. i wiąże się z organizacją cyklicznej imprezy w Legnicy pod nazwą Ogólnopolskie Przeglądy Form Złotniczych SREBRO, której kuratorem przez wiele lat był historyk sztuki i artysta Marek Nowaczyk. Od tego czasu najwybitniejsze, bądź najbardziej nowatorskie prace nagrodzone w Przeglądach, jak również na wystawach tematycznych były zakupywane do kolekcji, dokumentując panujące tendencje i ich interpretacje. Organizowane w trybie biennale konkursy – Przeglądy oraz dość częste wystawy tematyczne, stymulowały poszukiwania koncepcji w srebrze przenosząc stopniowo punkt ciężkości z prac typowo biżuteryjnych na obiekty coraz bardziej odchodzące od funkcji ozdoby, inspirując wykonawców do podejmowania niekonwencjonalnych rozwiązań i posługiwania się nowymi tworzywami.
Legnicka kolekcja srebra i biżuterii współczesnej należy do jednej z najliczniejszych w Polsce. Powstała ona w wyniku szeroko zakrojonych działań animatorów, twórców, krytyki i hojnego mecenatu państwowego na rzecz rozwoju współczesnego złotnictwa. Kolekcja obejmuje głównie prace z l. 80. i 90. dwudziestego wieku. Jednak znalazły w niej również miejsce eksponaty pochodzące i z wcześniejszych okresów, poczynając od czasów dwudziestolecia międzywojennego. Reprezentuje prace 70 artystów z całej Polski: zarówno nestorów złotniczego kunsztu, jak i twórców średniego i młodego pokolenia. Ponieważ nie tylko srebro było tworzywem obiektów biżuteryjnych, ale i inne materie (m.in. miedź, mosiądz, plexi, tkanina, papier), w zbiorze znajdują się więc i tego typu eksponaty.
Cały zbiór legnicki pozyskany drogą zakupów i darów liczy obecnie 560 obiektów, w tym 300 unikatowych prac biżuteryjnych i 260 innych przedmiotów (srebra stołowe, galanteria biżuteryjna, projekty oraz warsztat złotniczy).

dr Krystyna Nowakowska – kuratorka wystawy

  • Debiuty: Justyna Kowalska

Miejsce: Galeria Srebra Pod Przepiórczym Koszem, Rynek 38
Termin: 04.05.-12.06.2021 r.

Wystawa prezentowana jest w ramach cyklu wystawienniczego Debiuty i stanowi nagrodę przyznawaną przez Galerię Sztuki w Legnicy w Konkursie im. Władysława Strzemińskiego – Projekt organizowanego przez Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi od 1983 r., skierowanego do studentów ostatnich lat studiów. Celem cyklu Debiuty jest umożliwienie młodym twórcom zaistnienie na scenie artystycznej oraz nabycie pierwszych doświadczeń związanych z prezentacją własnej twórczości.
Justyna Kowalska – absolwentka studiów licencjackich na Wydziale Tkaniny i Ubioru Akademii Sztuki Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W roku 2021 obroniła dyplom w Pracowni Projektowania Biżuterii pod kierunkiem dr hab. Sergiusza Kuchczyńskiego. Laureatka Konkursu im. Władysława Strzemińskiego – Projekt 2020 dla studentów łódzkiej ASP. Obecnie kontynuuje studia na poziomie magisterskim.

  • Wystawa prezentuje cztery kolekcje artystki: „Dymy”, „Symetria”, „Pierścienie” oraz „Żywioł wody”.

Debiuty: Luiza Mężyńska
Miejsce: Galeria Srebra Pod Przepiórczym Koszem, Rynek 38
Termin: 04.05.-12.06.2021 r.

Wystawa prezentowana jest w ramach cyklu wystawienniczego Debiuty i stanowi nagrodę przyznawaną przez Galerię Sztuki w Legnicy w Konkursie im. Władysława Strzemińskiego – Projekt organizowanego przez Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi od 1983 r., skierowanego do studentów ostatnich lat studiów. Celem cyklu Debiuty jest umożliwienie młodym twórcom zaistnienie na scenie artystycznej oraz nabycie pierwszych doświadczeń związanych z prezentacją własnej twórczości.
Luiza Mężyńska – absolwentka studiów licencjackich na Wydziale Tkaniny i Ubioru na Akademii Sztuki Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W roku 2019 obroniła dyplom w Katedrze Biżuterii (Pracownia Projektowania Biżuterii) pod kierunkiem dr hab. Sergiusza Kuchczyńskiego. Laureatka Konkursu im. Władysława Strzemińskiego – Projekt 2019 organizowanego dla studentów łódzkiej ASP. Obecnie kontynuuje studia na poziomie magisterskim.
Wystawa obejmuje kolekcję biżuterii inspirowaną filozofią „wabi-sabi” czyli japońską sztuką dobrego życia oraz kolekcję wisiorów „Piękno”.

  • Międzynarodowy Konkurs Biżuterii Artystycznej PREZENTACJE 2019: PROTEZEUSZE

Miejsce: Otwarta Pracownia Sztuki, ul. Chojnowska 19
Termin: 04.05.-20.06.2021 r.

Prezentacje to konkurs organizowany od 2001 roku przez Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych. Każdego roku odbywa się on pod innym hasłem przewodnim. Temat XIX edycji konkursu Protezeusze także w wersji leksykalnej odnosi się bezpośrednio do osób noszących protezy i pokonujących trudy dnia codziennego poprzez odwołanie do mitu o Prometeuszu, który w imię miłości do człowieka został skazany na wieczne męki. Artyści podeszli różnorako do tematu, jednak ich prace nie odnosiły się bezpośrednio się do spraw osobistych osób potrzebujących wsparcia ortopedycznego. Zwycięski naszyjnik Małgorzaty Kalińskiej nawiązuje do wątroby – organu, który w jednym z mitów o Prometeuszu codziennie rano został wydziobywany przez sępa, przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na możliwości, jakie daje współczesna transplantologia.

  • Wystawa fotograficzna i animacji WCIĄŻ CZŁOWIEK?

Miejsce: Otwarta Pracownia Sztuki, ul. Chojnowska 19
Termin: 04.05.-20.06.2021 r.

 

Pokonkursowa wystawa fotografii towarzyszy jednemu z najważniejszych w Europie wydarzeń cyklicznych poświęconych biżuterii artystycznej – Międzynarodowemu Konkursowi Sztuki Złotniczej.
Wciąż człowiek? To temat przewodni tegorocznej edycji Konkursu. Zadaniem uczestników konkursu było przedstawienie prac prezentujących różne interpretacje tematu, a te najciekawsze komisja wybrała do niniejszej wystawy.
W konkursie fotograficznym komisja oceniła 161 prac nadesłanych przez 75 uczestników i zakwalifikowała do wystawy fotograficznej 31 osób.
Nagrodzonymi Autorami są: Dominika Pawełczyk – Wciąż człowiek – I nagroda, Anna Jakubowska – Wyjście – II nagroda, Magdalena Nowicka – Biofilia – III nagroda.

 

Źródło: Galeria Sztuki w Legnicy

    Drukuj       Email
  • Publikowany: 1274 dni temu dnia 18/05/2021
  • Przez:
  • Ostatnio modyfikowany: Maj 19, 2021 @ 4:18 pm
  • W dziale: kultura

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

ZPBZLArm9O

“Chłopki” kontra “Chłopki”, czyli dżem nie z tej półki

Read More →