337 artystów z 42 państw przesłało 605 prac na tegoroczną edycję Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej. Inspirowało ich hasło “Granice”, ale – jak potwierdza zasiadająca w jury Zuzanna Skalska, analizatorka trendów w designie, konkurs dowiódł, że jeśli chodzi o wyobraźnię, granice nie istnieją. Nazwiska zwycięzców poznamy 16 maja podczas kulminacji Legnickiego Festiwalu Srebro.
Od 28 kwietnia do 7 czerwca będzie można oglądać 23 wystawy składające się na Legnicki Festiwal Srebro. W tym dwie prezentujące prace nadesłane na prestiżowy 24. Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej Granice. To okazja by na własne oczy przekonać się, jak bardzo współczesna biżuteria artystyczna odbiega od popularnych przyzwyczajeń i zarazem jak fascynujące bywa podążanie tropami zostawionymi przez artystów.
- Co roku pojawia się jakaś zaskakująca interpretacja tematu, nowa technika, frapująca wcześniej nieznana osoba. Z reguły to takie prace przyciągają na siebie uwagę – mówi prof. Sławomir Fijałkowski, juror i konsultant Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej.
Oto poduszeczka, na której połyskuje srebrzyście kawałek metalu. Przypomina sprzedawany w aptekach nożyk do otwierania ampułek z lekami. W rzeczywistości jest wyrafinowanym biżuteryjnym cacuszkiem: ostrymi krawędziami nacina się skórę a potem własną krwią rysuje na skórze niepowtarzalne ornamenty.
Biżuterią są też odlane ze srebra foremki do ciastek. Wykonane z ich użyciem ciastka mają kontury państw. Kruche i delikatne.
Prześliczna bransoletka wygląda jak upleciona z cierni. Zdobi i rani, budzi zachwyt i zadaje ból jednocześnie.
Do tworzenia biżuterii artyści wykorzystują najróżnorodniejsze materiały: od jedwabnej nici po kość z czaszki psa, wysuszoną torebkę do herbaty lub pingpongi.
Legnicki Festiwal SREBRO to najstarsze, największe i najważniejsze wydarzenie artystyczne w dziedzinie biżuterii w Polsce i jedno z największych w Europie. Organizowany jest od 1979 r., najpierw jako krajowy, a obecnie międzynarodowy przegląd sztuki biżuterii. W tym czasie w Legnicy pokazano ponad sto tys. obiektów współczesnej sztuki złotniczej z 200 krajów. Z biegiem lat Konkurs umiędzynarodowił się, zyskał hasło przewodnie (inne co roku), a w jury zasiadała plejada sław nowoczesnej sztuki złotniczej i designu z całego świata. Corocznie na MKSZ napływa kilkaset prac z ponad 40 krajów, ale nie tylko ten fakt uczynił z Legnicy stolicę złotniczego wystawiennictwa. Przyczyniły się do tego również: otwarta formuła oraz jakość i rozmach imprezy, podczas której prezentowanych jest grubo ponad tysiąc eksponatów na kilkunastu wystawach grupowych i indywidualnych. Części wystawienniczej towarzyszą katalogi oraz dyskusje i wykłady autorskie. Naturalną konsekwencją dynamicznego rozwoju imprezy było jej przekształcenie w festiwal (Legnicki Festiwal SREBRO), na którego kulminację ściągają artyści, krytycy, komentatorzy i miłośnicy biżuterii z całego świata. Festiwal składa się zwykle z kilkunastu wystaw artystów z Polski i zagranicy. Wystawom towarzyszą liczne, interdyscyplinarne wydarzenia, jak m.in.: sesja teoretyczna Granice Sztuki Globalnej, projekcje filmów, koncert, warsztaty, happeningi, etc. Festiwal odbywa się co roku w maju w Legnicy.