Za pół roku po Legnicy zaczną kursować pierwsze autobusy elektryczne. Ratusz chce umożliwić ich ładowanie podczas postojów na pętli przy ul. Iwaszkiewicza. Ogłosił przetarg na niezbędną infrastrukturę.
Z myślą o publicznej komunikacji Legnica kupiła za prawie 20 mln zł 6 autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12. Dobre rozmieszczenie stacji, gdzie można będzie doładować je w trakcie pracy, jest kluczowe dla zapewnienia płynności kursowania.
Wraz z autobusami Solaris Bus & Coach ma dostarczyć system ładowana pug-in, czyli przez kabel zakończony specjalną wtyczką. Dodatkowo szyny umieszczone na dachach pojazdów będą umożliwiały szybkie i bezobsługowe baterii poprzez tzw. pantograf odwrócony. Kierowca podjedzie pod zamontowaną na wysięgniku stację, naciśnie jeden przycisk w kabinie i przez szyny w dachu prąd popłynie do baterii.
T o rozwiązanie polecane przez Solaris w przypadku baterii o mniejszej pojemności i niższej gęstości energetycznej wykorzystywane na trasach, w których istnieje możliwość częstego podładowania, np. na przystankach. Tak właśnie ma być w Legnicy.
Stacja z pantografem odwróconym ma najpóźniej 1 lipca 2024 r. działać na przystanku przy ul. Iwaszkiewicza. W czerwcu Solaris ma dostarczyć Legnicy 5 pierwszych autobusów elektrycznych. Będą kursować po linii nr 24. Według danych podanych przez urząd miasta, mają przejeżdżać średnio 243 km dziennie po 19-kilometrowej trasie ze średnią prędkością 14,6 km/h. Roczny przebieg: ok. 75 tys. km na autobus. Przewiduje się konieczność ładowania co dwie pętle.
FOT. PIXABAY