Komputery będą na bieżąco zbierać informacje o natężeniu ruchu, sterować sygnalizacją, ostrzegać o korkach i podpowiadać kierowcom, którędy najszybciej dotrą do celu. Zarząd Dróg Miejskich rozpoczął poszukiwania firmy, który do kwietnia 2015 roku zbuduje w Legnicy Zintegrowany System Zarządzania Ruchem Drogowym i Transportem Publicznym.
Ulce i pojazdy MPK zostaną naszpikowane nowoczesną elektroniką. System ma pomóc kierowcom w szybkim przejechaniu przez miasto, na bieżąco udrażniać zatykające się arterie i automatycznie eliminować z ruchu ciężkie pojazdy niszczące nawierzchnię ulic. Ale będzie też służył pasażerom MPK, bo komunikacji publicznej zapewni uprzywilejowane traktowanie a oczekującym na przystankach podpowie, gdzie obecnie jest ich autobus ile czasu zajmie mu dojazd.
Komputery w nowym Centrum Zarządzania Ruchem Drogowym będą na bieżąco zbierać i analizować dane z zamontowanych w jezdniach detektorów ruchu albo z kamer rozpoznających numery rejestracyjne aut. Na tej podstawie będzie można zmierzyć np. czas przejazdu na wybranej trasie, by na tzw. tablicach VMS (znakach zmiennej treści) wyświetlać później propozycje alternatywnych, wygodniejszych i szybszych dróg do celu. Do Centrum będą też trafiać wyniki pomiarów zanieczyszczenia powietrza oraz warunków atmosferycznych. One również pojawią się na tablicach VMS.
System będzie na bieżąco analizował sytuację i zarządzał światłami na newralgicznych skrzyżowaniach (31 w pierwszym etapie, 12 w drugim). Światła będą przełączać się tak, by cały ruch drogowy w Legnicy odbywał się płynnie, a kierowcy nie grzęźli w korkach. Uprzywilejowaną pozycję będzie miała komunikacja miejska. Przy pomocy nadajników GPS system będzie rozpoznawał pojazdy transportu publicznego i odpowiednio sterując sygnalizacją ułatwiał im przejazd przez skrzyżowanie. W sposób wyjątkowy traktowane będą też pojazdy Straży Pożarnej.
Przy wjazdach do Legnicy – na ul. Jaworzyńskiej, Wrocławskiej i Złotoryjskiej – pojawią się stacje preselekcyjnego ważenia pojazdów w ruchu, mające pomóc w wyeliminowaniu z ruchu przeciążonych ciężarówek. Częścią budowanego systemu ma być też portal internetowy zbierający i w formie przystępnych mapek prezentujący zainteresowanym aktualną sytuację na drogach w mieście.
Skrzyżowania do objęcia systemem w pierwszym etapie:
1. Plac Wilsona-Wrocławska
2. Pocztowa-Libana-Kartuska
3. Brama Głogowska-Pocztowa-Piastowska
4. Piastowska-Curie-Skłodowskiej
5. Piastowska-Senatorska
6. Piastowska-Chojnowska-Dziennikarska
7. Plac Wolności-Złotoryjska-Dziennikarska
8. Jaworzyńska-Skarbka
9. Wrocławska-Jordana
10. II Armii WP-Kręta
11. II Armii WP-Rzemieślnicza
12. Piłsudskiego-Moniuszki
13. Piłsudskiego-Gwiezdna
14. Piłsudskiego-Wielkiej Niedźwiedzicy
15. Piłsudskiego-Mazowiecka PDP
16. Wrocławska-Czarnieckiego
17. Wrocławska-Wielkiej Niedźwiedzicy
18. Wrocławska-Sikorskiego
19. Chojnowska PDP przy SP15
20. Chojnowska-Marynarska
21. Rondo Niepodległości
22. Piłsudskiego Carrefour
23. Piłsudskiego PDP przy SP20
24. Wrocławska-Neptuna
25. Czarnieckiego-Daszyńskiego
26. Leszczyńska-Głogowska-Bydgoska
27. Poznańska-Słubicka
28. Jagiellońska-Senatorska
29. Chojnowska-Jagiellońska-Korczaka
30. Piastowska PDP przy SP4
31. Witelona-Młynarska
Tablice VMS w pierwszym etapie:
1. VMS przy sk. Plac Wilsona-Wrocławska (1)
2. VMS przy sk. Pocztowa-Libana-Kartuska (2) na konstrukcji kładki dla pieszych
3. VMS przy sk. Piłsudskiego-Moniuszki (12)
4. VMS przy sk. Wrocławska-Czarnieckiego (16