Zaledwie 41 minut będzie trwać od 15 grudnia 2019 r. podróż bezpośrednim pociągiem Kolei Dolnośląskich z Legnicy do Głogowa. To efekt rewitalizacji za 197 mln złotych linii 289, na którą kolej wraca po 15 latach.
Dzięki uruchomieniu w tym roku połączeń do Lubina i Głogowa, po niemal 15 latach, dostęp do transportu kolejowego odzyskało całe Zagłębie Miedziowe. Inauguracyjny przejazd wyremontowana trasą do Głogowa odbył się 11 grudnia 2019 r.
Pasażerowie każdego dnia będą mogli skorzystać z kilkunastu połączeń. 6 par pociągów będzie kursować na linii Legnica – Lubin, którą będzie pokonywało w zaledwie 13 minut w przypadku najszybszych połączeń. Natomiast 8 par będzie obsługiwa
trasę Legnica – Głogów, na której czas przejazdu wyniesie od 41 minut.
Przejazd trzech prezydentów
W inauguracyjnym przejeździe z Legnicy do Głogowa po wyremontowanej trasie wziął udział Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich, które będą obsługiwać połączenie oraz przedstawiciele władz samorządowych, Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego oraz prezydenci miast Zagłębia Miedziowego: Tadeusz Krzakowski z Legnicy, Robert Raczyński z Lubina oraz Rafael Rokaszewicz z Głogowa.
- Kolej nareszcie połączy największe miasta subregionu, Cieszę się, że możemy docierać z naszą ofertą do kolejnych miast Dolnego Śląska. Mieszkańcy Głogowa zyskują bezpośrednie połączenia z Lubinem i Legnicą. – powiedział Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Transport kolejowy to szybki i komfortowy środek transportu, do którego mam nadzieję, już niedługo przekonają się mieszkańcy Głogowa.
Ekspres do Wrocławia
Jak wskazywał prezes Kolei Dolnośląskich nowością będzie ekspres „Wyżykowski”, który będzie kursował na trasie z Głogowa do Wrocławia przez Lubin i Legnicę w zaledwie godzinę i 22 minuty.
Wtórował mu Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego, który mocno wspierał projekt przebudowy linii do Głogowa przez Rudną Gwizdanów.
- Cieszę się, że udało się zmodernizować połączenie między Głogowem, Lubinem i Legnicą. To szansa na stworzenie prawdziwej kolei aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego. W przyszłości będziemy zabiegali o uruchomienie połączenia na trasie Lubin-Polkowice-Głogów. – dodał Tymoteusz Myrda.
Oprócz „Wyżykowskiego” Koleje Dolnośląskie wprowadzają od 15 grudnia br. dwa kolejne szybkie połączenia. Ekspres „Kaczawa” połączy Wrocław ze Zgorzelcem, jadąc przez Legnicę i Bolesławiec, a „Bornit” – Lubin z Wrocławiem.
Miliony na remont
Remont linii 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów pochłonął łącznie 197 mln złotych, w tym 131 mln złotych dofinansowano ze środków unijnych. Była to jak dotychczas największa inwestycja kolejowa na Dolnym Śląsku zrealizowana przez PKP PLK.
Koleje Dolnośląskie nie zwalniają tempa
Koleje Dolnośląskie cieszą się coraz większą popularnością wśród mieszkańców regionu. Dzięki powiększeniu sieci połączeń w województwie, w październiku 2019 r. spółka przewiozła rekordową liczbę pasażerów – 1 mln 390 tysięcy, co stanowi wzrost o 22,3 proc. w porównaniu do statystyk z roku poprzedniego. W planach na 2020 rok spółka ma m.in. zakończenie remontu linii do Sobótki.
Źródło: Koleje Dolnośląskie
FOT. KOLEJE DOLNOŚLĄSKIE