Nowy zarząd Kolei Dolnośląskich odstąpił od umów na kwotę 19,2 mln zł z firmą Pre-Fabrykat, zawartych kilka miesięcy temu, kiedy legnicką spółką kierował Piotr Rachwalski. Pre-Fabrykat miał wybudować w Legnicy myjnię dla pociągów oraz rewitalizować budynek magazynowy na potrzeby nowoczesnego centrum logistycznego. Zarząd Kolei Dolnośląskich zastanawia się, czy nie zlokalizować tych inwestycji we Wrocławiu.
Za Rachwalskiego Pre-Fabrykat zrealizował na działce przy ul. Pątnowskiej w Legnicy dużą inwestycję: halę serwisową dla pociągów Kolei Dolnośląskich. Kosztowała 12 mln zł. Jeszcze w trakcie budowy kolejowa spółka informowała, że obok ma zamiar dostawić myjnię dla swojego taboru oraz halę magazynową W połowie roku 2018 na wykonawcę obu obiektów (w formule “zaprojektuj i wybuduj”) wybrano w przetargach tego samego wykonawcę: Pre-Fabrykat z Karpacza. Myjnia wraz z wyposażeniem miała kosztować 12,2 mln zł, magazyn – 7 mln zł.
W styczniu 2019 r. Piotra Rachwalskiego i wiceprezesa Cezarego Pacamaja zastąpił nowy zarząd KD w składzie: Damian Stawikowski,Witold Lech Idczak, Wojciech Zdanowski. To oni podjęli decyzję o zerwaniu umów ze spółką Pre-Fabrykat.
- Powodem odstąpienia od umów były wielomiesięczne opóźnienia w realizacji projektów, zawinione przez wykonawcę. Umowny termin zakończenia prac budowlanych, ustalony na 31.05.2019 r., wg wykonawcy miał mieć pięć miesięcy opóźnienia. Dla spółki jest to nie do przyjęcia, gdyż uniemożliwia Kolejom Dolnośląskim otrzymanie dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego – informuje Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich. – Niezależnie od powyższego spółka informuje, że rozważa możliwość rozbudowy zaplecza technicznego (wraz z magazynem i myjnią) w Legnicy przy ul. Pątnowskiej. Trwają także analizy i rozmowy z PKP S.A. odnośnie ewentualnego umiejscowienia wspomnianych inwestycji we Wrocławiu w okolicach Dworca Głównego.
FOT. PIOTR KANIKOWSKI