Legnickie Centrum Kultury zaprasza na kolejny koncert z cyklu “strefa de…” z udziałem zespołów: KINSKY (reaktywowany niedawno zespół z Warszawy, okrzyknięty “najbardziej progresywnym zespołem lat 90.” w Polsce), INKWIZYCJA (legenda polskiej sceny niezależnej, powstała na gruzach Ustawy o Młodzieży z lat 80. Kraków), BLACK NOISE (polsko-czeski skład doświadczonych muzyków, z przeszłością w innych kapelach).
12 grudnia 2015 (sobota)
godz. 19:30
klub “Spiżarnia” (Legnica, ul. Piastowska 1)
Wystąpią:
KINSKY
“muzyka spekulatywna”
(HC/death metal/barokowa/współczesna/free jazz) – Warszawa
www.kinskyband.pl
www.facebook.com/kinskyband
INKWIZYCJA
HC/Punk Ogr’n'Troll – Kraków
www.inkwizycja.pl
facebook.com/InkwizycjaZespol
www.inkwizycja.bandcamp.com
BLACK NOISE
hardcore – screamo – Polska-Czechy
www.blacknoisehc.bandcamp.com/
www.facebook.com/black-Noise-201067199926228/timeline/
bilety:
20 zł (przedsprzedaż) / 25 zł (na koncercie)
Org.: Legnickie Centrum Kultury (Akademia Rycerska), ul. Chojnowska 2, 76 / 72 33 710, -700; bgk@lck.art.pl
www.lck.art.pl
www.facebook.com/strefade.lck
wydarzenie na FB: https://www.facebook.com/events/1635297930072693/
Kinsky to jedno z najważniejszych zjawisk alternatywnej sceny muzycznej. Legenda miejska głosi, że zespół powstał na przełomie 1991 i 1992 roku z inicjatywy studentów filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Przed zawieszeniem działalności w 1996 roku, Kinsky zdążył wydać jedną, niespełna godzinną płytę – „Copula Mundi”. Mimo to zasłużył na okrzyknięcie go „najbardziej progresywnym zespołem lat dziewięćdziesiątych w naszym kraju” [„Gazeta Wyborcza”]. Zespół wystąpił w ponad stu miejscach, także poza granicami kraju. Nie były to zwykłe koncerty, raczej multimedialne działania performatywne, łączące wiele dziedzin sztuki.
Zespół unikał typowych wywiadów, zamiast tego tworząc manifesty. Te ideologiczno-artystyczne teksty były odczytywane w mediach i na koncertach grupy. Fragment jednego z nich: „Kinsky prezentuje się pozostawiając dowolność interpretacji i uprawomocniając każdą z nich. Każdy odbiorca jest współtwórcą, gdyż to on napełnia treścią formę podaną przez zespół. Forma ta nie jest ograniczona żadnymi zobowiązaniami strukturalnymi, a więc wydaje się, że liczba interpretacji jest ogromna”.
2015 rok to nowy rozdział w historii Kinsky’ego. Po blisko dwudziestu latach nieobecności i dwóch latach przygotowań zespół powrócił na scenę i komponuje nowe utwory. Pierwszy koncerty odbyły się 17 mają w warszawskiej Hydrozagadce w niemal niezmienionym składzie, z nowym basistą (za Artura Koczergo, który grał w zespole w latach 1992-1996):
Paulus von Kinsky – wokal; Tony Kinsky – gitara, wokal; Czubek – perkusja; Tomecki – gitara basowa
Po pierwszym koncercie w internetowym wydaniu Rzeczpospolitej Adam Burakowski relację z koncertu zatytułował „Wielki powrót Kinsky” (rp.pl, 18 maja 2015), co najtrafniej obrazuje kondycję zespołu.
8 sierpnia 2015 Kinsky zagrał na jubileuszowej, dziesiątej edycji najważniejszego w Polsce festiwalu muzyki alternatywnej – Off Festival w Katowicach.
wyborcza.pl: […] Teraz Kinskiemu, reaktywowanemu po latach z przyklejoną natychmiast łatką legendy alternatywy, trudno wywoływać aż takie emocje. Trochę przez dwie dekady przywykliśmy do takiej muzyki. Ale ich mieszanka noise’u, hardcore’u i awangardy wciąż udowadnia jedno – Kinsky nie tylko na polskiej scenie wyprzedzał swój czas i wystrzelił polski underground na nieznaną wcześniej światową orbitę. A także dziś zjada na śniadanie sporą część undergroundu. (9.08.2015)
cgm.pl: W tym samym czasie na Scenie Trójki występował zespół Kinsky, który doskonale oddawał klimat drugiego dnia festiwalu. Nowatorski post-hardcore mieszał się w muzyce warszawskiego zespołu z punkową prostotą. Było dużo gitar, a ciężar brzmienia szedł w parze z kompozycjami, które przywodzą na myśl Fugazi. Zespół został założony przez studentów filozofii na początku lat 90., ale muzycy wyraźnie dali do zrozumienia, że oprócz intelektualnego fermentu, potrafią również tworzyć iście rock’n’rollowy chaos. Wokalista miał świetny kontakt z publicznością, w kierunku której ostatecznie katapultował swój strój. (10.08.2015)
sounduniverse.pl: [...] stojąc przy samych barierkach, wysłuchałam wściekłego, psychopatycznego muzycznego manifestu szaleńców z zespołu Kinsky. Ten występ był intensywny i szokujący, różnorodny jeśli chodzi o oprawę sceniczną, a do tego bardzo ekspresywny. Nie do końca wiedziałam gdzie podziać oczy, gdy wzrok zapamiętale krzyczącego wokalisty spoczywał kolejno na słuchaczach. Ten koncert zaliczam do tych najdziwniejszych jakie przyszło mi obejrzeć. (14.08.2015)
Po entuzjastycznie przyjętym przez publiczność i dziennikarzy koncercie podczas OFF FESTIVAL 2015 zespół intensywnie pracuje nad reedycją, jak do tej pory jedynej wydanej płyty „Copula Mundi”. Płyta ukaże się na dwóch nośnikach – płyta gramofonowa (wydanie dwupłytowe, Antena Krzyku) oraz płyta kompaktowa (wzbogacona archiwalnymi zdjęciami oraz esejem o historii zespołu KINSKY autorstwa Łukasza Strzelczyka, Requiem Records). Premiera obu nośników planowana jest do końca 2015 roku.
Mimo zaprzestania działalności koncertowej zespół w 1997 roku nagrał drugą płytę. W 2013 roku jedna z kompozycji, „Sweetness”, znalazła się na składance promocyjnej sygnowanej przez Requiem Records. Kolejny utwór ujrzał światło dzienne wiosną 2015, kiedy to KINSKY wydał singiel „92.96.15” (Requiem Records) zapowiadający plany wydawnicze zespołu po reaktywacji, obejmujące reedycję „Copula Mundi” oraz wydanie długo oczekiwanego, drugiego albumu „Praeterito Futurum” (premiera planowana na wiosnę 2016).
Kinsky, rozwijając figury postrockowego modelu, wykorzystuje nadal stylistykę gatunków ekstremalnych takich jak HC czy death metal. Jednocześnie nasyca kompozycje atmosferą przypominającą raczej muzykę współczesną niż rockową. Odważne sięganie po rozwiązania strukturalne i z drugiej strony free jazzowe rysuje bardzo szerokie spektrum form i rozwiązań. Energia i subtelność przenikają się w unikatowy sposób, tworząc niepowtarzalny konglomerat muzycznych emocji – od monumentalnych rozwiązań sonorycznych po subtelne gry ciszą i szmerami. Twórczość kwartetu jest trudna do jednoznacznego zdefiniowania, sam zespół stosuje określenie “muzyka spekulatywna”.
video – https://www.youtube.com/watch?v=sqfxK0UBUT4
video – https://www.youtube.com/watch?v=BMGoFbpa_Ss
wywiad z KINSKYM podczas Off Festival (ONET.PL)
http://muzyka.onet.pl/koncerty/kinsky-trzeba-byc-brutalnym-w-tym-co-sie-robi/f04twy
wywiad z Paulusem, wokalistą (Gazeta Stołeczna)
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,54420,18089558,Zespol_Kinsky_wraca_na_scene___W_latach_90__myslelismy_.html
Zespół Inkwizycja powstał 1 kwietnia 1989 roku w Krakowie z inicjatywy członków rozwiązanej hardcore’owej Ustawy o Młodzieży (UOM): poety Dariusza “Ex Perta” Eckerta – voc. (ex-Gonokok) i Krzysztofa “Żółwia” Turchana – g., bg. (ex-DieGewaldlosen).
W 1991 zespół w krakowskim Teatrze Stu nagrał debiutancki materiał pt. “Na własne podobieństwo”. To pierwsza w Polsce płyta wydana przez firmę niezależną (Nikt Nic Nie Wie). W 1998 ukazał się na winylu minialbum “Słowo”, zawierający pięć utworów, nagranych w słynnym warszawskim studio Roberta Brylewskiego “Złota Skała”. W 2000 r. została wydana kaseta zawierająca przekrojowy materiał zespołu – od utworów pochodzących z pierwszej płyty, przez niepublikowane nagrania z demo Złota Skała, po kompozycje z singla “Słowo”, z drugiej strony – wiersze lidera w formie prezentowanej podczas własnych wieczorów autorskich. Całość materiału z minialbumu “Słowo” oraz utwory premierowe została wydana ponownie w 2002 r. na pierwszym CD zespołu zatytułowanym “Stare fotografie”, nagranym w studio B&B Records w podkrakowskich Niepołomicach.
Po zawieszeniu działalności w 2004 zespół w 2011 rozpoczyna w nowym składzie próby oraz koncerty wyjazdowe. Powstaje kilkanaście nowych utworów. Po ustabilizowaniu składu w 2013 zespół rozpoczyna przygotowania do nagrań studyjnych. W międzyczasie w czerwcu 2013 wychodzi zremasterowana przez Marcina Dymitera reedycja LP “…Na
własne podobieństwo…” – dostępna na winylu, a w październiku 2013 – na CD i w wersji mp3 (razem z również zremasterowanym singlem “Słowo”). W grudniu 2013 zostają opublikowane pierwsze po reaktywacji dwa nowe utwory na singlu “Powiedziałem”, nagrane przez Roberta “Nasti” Nastala w krakowskim studio 3AKRAM. W 2014 r. Inkwizycja intensywnie koncertuje, m.in. na festiwalach Rock na Bagnie w Goniądzu oraz Off Festival w
Katowicach. W międzyczasie powstaje pełnowymiarowy album “Wojny nie będzie”, zawierający 11 premierowych utworów i mający swoją premierę 21.11.2014. Nagrywany jest pomiędzy czerwcem a wrześniem m.in. w studiach MaQ Records w Wojkowicach, 3AKRAM w Krakowie i KWARTstudio w Bochni. Produkcji całości podjął się gitarzysta zespołu, Grzegorz “Drut” Włodek, a miksów i masteringu Piotr Gruenpeter ze studia Satanic Audio w Sosnowcu.
Muzyka Inkwizycji jest próbą połączenia hardcore z klasycznym punkiem, heavy i thrash metalem, jak również bardziej melodyjnymi klimatami. Nierzadko ociera się o psychodelię, gotyk, rock progresywny. Teksty utworów inspirowane są haiku, wiele ma charakter antywojenny. Piętnują fałsz, hipokryzję (również Kościoła – stądprzyklejona na początku działalności łatka zespołu antyklerykalnego).
Obecny skład zespołu:
Dariusz “Ex Pert” Eckert (od 1989) – voc
Marek Daniec (od 1992) – g
Mat Buffalo (od 2014) – dr
Grzegorz “Drut” Włodek (od 2013) – g
Artur Łucka (od 2015) – b
Dyskografia:
Albumy
1991: Na własne podobieństwo (Nikt Nic Nie Wie) – reedycja: 2013
2002: Stare fotografie (Nikt Nic Nie Wie)
2014: Wojny nie będzie (wyd. własne)
Minialbumy i single
1998: Słowo (Nikt Nic Nie Wie) – reedycja: 2013
2013: Powiedziałem (wyd. własne)
polsko-czeski zespół założony w roku 2010. Personalnie utożsamiany z zespołami katorga, lewisit, dr fleischman, instytut. Ciężka, energetyczna muzyka, wściekły wokal, teksty śpiewane w języku czeskim i angielskim. Zespół zagrał m.in. u boku sabot, uz jsme doma, amanita muscaria, fate, [peru], mossambic, guantanamo party program, hard to breathe, inkwizycja, deszcz, whitman.
http://blacknoisehc.blogspot.com/
Źródło (tekst, zdjeciA) Legnickie Centrum Kultury